Hvordan rengjøre/rense plater?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan rengjøre/rense plater?

Da dette forumet er opprettet, regner jeg med at det er til både spillere og selve mediet, nemlig LP'en.

Fyrer derfor av følgende spørsmål: Har fått tak i noen plater som ikke har blitt brukt på veeeldig lenge. Bør jeg vaske/rense dem før jeg bruker dem? I så tilfelle, på hvilken måte?

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er platene veldig skitne så bør de vaskes. Er de bare støvete så holder det vel med en skikkelig støvbørste. Det er mange måter å vaske platene på. Det beste er nok å bruke en platevasker. Jeg bruker en hjemmelaget "maskin". Holder på å spare til en vasker,men nå bruker jeg en kraftig våtstøvsuger med filtknotter på munnstykket. Jeg skrubber platene med våtbørste og suger de deretter rene. Fungerer bra,men veldig tungvint!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er for så vidt bare støvete. Får ta frem en børste og sette i gang.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare børst av dem enkelt og greit før du skal spille dem.

Platevasker har absoluttt noe for seg, men jeg mener at det er noe av det siste man skaffer seg. Først skikkelig avspillingsutstyr.

Mvh

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forsåvidt enig,men har du en ganske stor samlig og handler mye brukte plater så er det jammen greit med vasker vil jeg tro... Dessuten så sliter det mye på PU hvis du spiller mye møkkete plater.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaffer meg ikke platevasker, for å si det sånn, har hverkan plass, råd, eller behov. Har også troen på at avspillingsutstyret har mer å si enn rene plater. Og min spiller har ikke kommet engang (forsinket igjen - bare fordi jeg skulle ha pianolakk...), ei heller er det det beste. Valget falt forøvrig på Debut III. Et sted måtte jeg begynne...

Funnet en sjappe her i byen med en god del vinyl brukt, forskjellige tilstander på platene riktignok, men ser lovende ut. Fikk et par meget pent brukte der i dag, som hverken var skitne eller hadde synlige skader/riper.

Nok et lite spørsmål til vaskingen, hvor "hardhendte" kan man være med LP'er? Når jeg leser

Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Jeg skrubber platene...
    virker det som de tåler litt juling...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrubber med våtbørste i retning av rillene,ikke på tvers av de.
    Rene plater har selvfølgelig noe å si for lydkvaliteten uansett hvilket utstyr du har! Men man kan jo selvfølgelig få et godt resultat uten platevasker og,det er bare det at det blir litt tungvindt og tar tid.

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke salo og lunkent vann. Mener å ha lest en plass at det var en grei metode for å få platene rene.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo,

Bifogar en länk till Svalander. Köpte ett rengöringskit av
    honom och ska sätta på mig diskhandskarna i helgen....

Svalander Audio AB, Tvätt och vård av LP

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen snarveier til god vinyllyd,og skitne plater lyder skitne uansett avspillingsutstyr.
    Linn-sjefen sa engang:Shit in-shit out,og er det skitt på plata,så høres det slik ut også.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesund
    Hva med å bruke salo og lunkent vann. Mener å ha lest en plass at det var en grei metode for å få platene rene.
    Forsåvidt helt greit, men husk at ordtaket "en dråpe er nok" i aller høyeste grad gjelder ved rengjøring av vinyl. ;-)

Skaff deg en myk og lofri klut, og vask forsiktig i fartsretningen.
    Skyll med rent lunket vann.
    Sett platene på høykant, og la de tørke ordentlig før du setter de tilbake/spiller de av.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Platevasker?Yes!

Etter å ha vært i gjennom bl.a. Zalo metoden,skaffet jeg meg endelig en skikkelig halvautomatisk platevasker sist sommer- og har ikke angret!
    Koster noen kroner,ja. Men lyden fra platene er ikke til å kjenne igjen. Visste ikke hvor mye god lyd jeg hadde i samlingen! Fantastisk.
    Ang.Zalo metoden,kan den ha sin effekt på meeeget skitne (og hakkete) plater- men jeg erfarte at det legges igjen et lag på platene som gjør lyden ullen.
    Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor får man tak i en slik platevasker?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jensemann4
    hvor får man tak i en slik platevasker?
    Det kan man finne f.eks her:

Akkelis Audio (OkkiNokki)

Svalander Audio AB, Shoppen, Moth skivtvätt (Moth)

audioart.no (Nitty Gritty og VPI-vaskere)

Velkommen til Mono AS (Nitty Gritty)

New Page 1 (Loricraft)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig springvann kan vel også inneholde en del kalk forurensinger som kan ødelegge litt for LP vaskejobben, med at det legger seg igjen skjolder hvis store vandåper kan ligge på overflaten og tørker osv. Har noen noen gode losninger på dette?, har vurdert bruk av et sånn skylde middel som brukes for å oppertholde glansen på serviset i oppvask maskiner, pga at det trar noe av overfalet seppningene i vannet så vannet renner av, men vet ikke om det finnes noen tryggere metoder. Fra fremkalling av film og forstørring av papir bilder, bele det vel ofte brukt et bad til slutt som inneholdt et middel for at vannet skulle renne av overflaten å ikke legge igjen sjolder osv.

Det å fysisk gni på plata synes jeg høres litt risikabelt ut, selv med myke materialer, forurensingene man løsner kan jo virke slipende. En ren vannstråle som tar med seg eventuelle forurensinger bør vel være ganske godt egnet i stedet vil jeg tro.

En ren oppvaskmaskin med 35graders program kan kanskje også være en egnet plate vasker hvis man velger riktig vakemiddel, dersom man sikrer at ikke platene over tempereres slik at de bøyer seg eller slites mot innfestingene pga den vekslende vann påføringen, og at labelene vaskes av osv.?

Har til nå bare vasket med salo og rennende vann og luft tørking, men med riktig innspenning så ikke labelen i midten vaskes bort og i en "snillt" temperet oppvask maskin med salo og skyldemiddel osv, kan kanskje være noe å teste....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En ren oppvaskmaskin med 35graders program kan kanskje også være en egnet plate vasker hvis man velger riktig vakemiddel, dersom man sikrer at ikke platene over tempereres slik at de bøyer seg eller slites mot innfestingene pga den vekslende vann påføringen, og at labelene vaskes av osv.?
    Oppvaskmaskin: Da ryker nok Label'en også... Og så får en papirgrums i vannet som legger seg i rillene... hmmm- hørtes ikke helt trygt ut.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vanlig springvann kan vel også inneholde en del kalk forurensinger som kan ødelegge litt for LP vaskejobben, med at det legger seg igjen skjolder hvis store vandåper kan ligge på overflaten og tørker osv. Har noen noen gode losninger på dette?, har vurdert bruk av et sånn skylde middel som brukes for å oppertholde glansen på serviset i oppvask maskiner, pga at det trar noe av overfalet seppningene i vannet så vannet renner av, men vet ikke om det finnes noen tryggere metoder. Fra fremkalling av film og forstørring av papir bilder, bele det vel ofte brukt et bad til slutt som inneholdt et middel for at vannet skulle renne av overflaten å ikke legge igjen sjolder osv.

Det å fysisk gni på plata synes jeg høres litt risikabelt ut, selv med myke materialer, forurensingene man løsner kan jo virke slipende. En ren vannstråle som tar med seg eventuelle forurensinger bør vel være ganske godt egnet i stedet vil jeg tro.

Har til nå bare vasket med salo og rennende vann og luft tørking, men med riktig innspenning så ikke labelen i midten vaskes bort og i en "snillt" temperet oppvask maskin med salo og skyldemiddel osv, kan kanskje være noe å teste....

Du kan jo bruke destillert vann.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag diskade några LP-skivor i helgen med Svalanders
    billígaste kit. Allt gick bra tills det blev dags att skölja
    av dom med destillerat vatten. Ångrar att jag inte
    tog Kit no2, där en Knosti Disco Antistat ingick. En
    form av sköljbalja + ett ställ för att ställa skivorna på
    tork.

Ska bygga ihop en egen balja.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Du kan jo bruke destillert vann.
    Mener du den sterke varianten av destillert vann, så minner jeg om at det er ment for å drikkes sammen med kaffe. Altså nasjonaldrikken karsk (utt:kasjk).

Sorry, OT, men måtte bare nevnes.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Oppvaskmaskin: Da ryker nok Label'en også... Og så får en papirgrums i vannet som legger seg i rillene... hmmm- hørtes ikke helt trygt ut.
    Ja det på få papirgrumms som størkner inne i rillene, det ville vært krise og vaskingen ville være helt mot sin hensikt, en annen ting ville vært å få for høy temperatur, så platene blir skadet og skjeve/bulketet, eller at vaskeniddelet som brukes kanskje kan angripe vinylen så den samme mattings effekten som kan skje med service osv, kanskje kan matte ned platene og tilføre støy i innspillingene osv.

Når det gjelder det med Label avvasking og for å unngå det, tenkte jeg meg egentlig en løsning der man lagvis trer platene som skal vaskes, inn på en gjengestang, og at man hadde noen gummi avstandsskiver som holdt platene fra hverandre og som når man strammet en mutter inn fra hver side av gjenge stangen også med gummi tetnings skiver på de ende label områdene, får tettet så labelene ikke blir utstt for vann. får kanskje kjøpe en syrefast gjengestang og noen gummi pakkninger osv på biltema og gjøre noen forsøk på dette med noen plater som det ikke er så farlig med.

Destilert vann er kanskje den beste løsningen for å unngå skjolder og uønskede avleiringer ved tørkingen, ja sånn destilert vann som godt kan drikkes, men som hverken smaker eller har noen andre virkninger enn vanlig vann....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •