Hjelp til oppgradering
Viser resultater 1 til 16 av 16

Hjelp til oppgradering

Hei

Jeg har dette oppsettet:

Rega Planar 3
    Pro-Ject Tube Box II Riia med AudioQuest Wildcat kabel
    Yamaha RX-A830 med AudioQuest Mackenzie kabel til Abrahamsen V4.0 up
    B&W CM1 S1

Jeg føler lyden kunne vært litt mer ivrig/fengende/frempå og tror Riia kanskje trenger å bli byttet, evt pickup?
    Jeg langt fra noen guru, jeg vil heller kalle meg nybegynner, så setter pris på alle innspill.

Bytt HT.

B&W er jo ganske kjedelige selvom de spiller klart og fint.

Kjører du dette i Stereo?

Jeg har fått liv i disse høytalerne på digitalt, men sliter litt å få dem engasjerende fra platespilleren
    HT blir ikke byttet, vil heller prøve å bytte riia eller pickup, de har vel også en påvirkning på hvordan lyden kommer frem? må vel finnes noe annet som kanskje er litt mer engasjerende?
    Spiller i stereo ja.

Platespilleren er nok den som gir riktigst lyd. Tube Riiaen skal også være veldig bra. Å bytte pickup kan jeg ikke tenke meg at gir mirakler

Så da gjenstår forsterkeren, om HT er uaktuelt å bytte.

B&W gir veldig flott lyd på heismusikk, men er dørgende kjedelig på rock og ting med litt fart i er min erfaring. Jeg har dog ikke hørt akkurat dine modeller.

noe tips til ny surroundforsterker da? jeg er ikke særlig fornøyd med den yamaha'n. har følt at den matcher HT veldig dårlig ift den gamle forsterkeren jeg hadde.
    elendige menyer også etter min mening.

b&w cm 1 s1 er ingen dårlig høyttaler, vant ikke cm 1 s1 eisa pris i sin tid? mulig jeg blander noen høyttalere. uansett så er ikke yamaha noe en bruker på b&w, når gjelder stereo. og dette er på grunn av b&w er en høyttaler som trivs best på en forsterker spiller litt frempå. det er vertfall min erfaring.

vis du ikke vil bytte høyttalere bør du se nærmere på ny forsterker. det er en ting jeg lurer på, hvorfor bruke en receiver til stereo bruk? ved og bytte til en ren stereo forsterker, vil du faktisk høre hva høyttalerene er gode for.

anbefaler deg og se nærmere på hegel 80 og primare i22.
    Sist endret av petter__t; 05-01-2017 kl 19:25

Takk for svar petter__t
    Jeg tror heller ikke feilkilden er høytalerene siden de låt veldig godt tidligere med annen forsterker.

Anlegget blir både brukt til film og musikk dessverre, og har ikke plass til å kunne ha to oppsett da jeg bor i leilighet så noe kompromiss må jeg godta og gjøre det beste ut av. Etter jeg fikk yamaha'en sitter jeg med samme erfaring som du nevner, lyden har blitt litt "livløs". Men siden jeg ikke er noen guru var jeg åpen til forslag på hva som burde byttes. Håpet egentlig at problemet ikke lå på Yamaha'en siden den er nokså ny.
    Første surroundforsterkeren jeg hadde virker som passet B&W vesentlig bedre, den spilte sikkert også litt mer frempå som du sier, men etter noen år ble den byttet ut med en "oppgradering" haha. Yamaha'en skulle yte mer og var nyere. Synes Yamaha'en har gjort høytalerene livløse samt at menyen til yamaha'en ser ut til å være laget av en unge.

Er det noen surroundforsterkere som ville passet B&W bedre? Marantz? vil helst ikke bruke veldig mye mer enn 15k
    Kravene mine er at den har Spotify connect samt at den har preout's for frontene, ellers burde vel det meste gå greit vil jeg tro.

det er mulig og få det beste fra begge verdener, altså hjemmekino og stereo. vis du har 15 000 og bruke. kan du se nærmere på hegel h160 som ligger ute på finn.no. den er pris satt til 16500. men du kan sikkert få den ned til 14 000. hegel h160 kan du koble opp sammen med receiveren din, slik at når du ser film vil hegel h160 være en slags effektforsterker til frontene, det blir jo då b&w cm 1. og ved stereo bruker du kun hegel h160 til og spille av god låtene.

Så den kobles opp via preouts som en effektforsterker?
    Dette vil jo kansellere min nyinnkjøpte Abrahamsen effektforsterker være lite gunstig innkjøp haha
    Den fikk jeg nå på onsdagen som var i håp om at den ville fikse livløsheten, det har blitt bedre men synes fortsatt det er altfor livløst
    Ustyr: Panasonic TX-P50VT30Y * NUC mediapc * REGA Planar 3 * Pro-Ject tube box II * Yamaha RX-A830 * Abrahamsen V4.0 UP * B&W CM1 S1 * B&W CMC * Dynavoice FX-4 * B&W ASW608

grunnen til det blir bare litt bedre, er på grunn av receiveren forsatt står som signal kilden. for og bli kvitt dette "problemet" så må en gjøre sånn at receiveren ikke blander seg inn under musikk lytting. jeg bruker selv kombinasjonen der jeg bypasser receiveren under musikk. og endrer dette med ett tastetrykk, så har jeg hjemmekino med effektforsterker til frontene.

har du mulighet til og benytte angreretten på den effektforsterkeren? eller er den kjøpt brukt ?

Edit: en annen ting som du kan se litt på, er når du bruker receiveren til musikk. se om noen av equalizerene til kalibreringen står på. eller bruker du pure direct funksjonen ?
    Sist endret av petter__t; 05-01-2017 kl 21:45

Kjøpt ny direkte hos Abrahamsen, Jeg vet ikke om det er noe angrerett, Abrahamsen selger jo bare direkte på bestilling nå. Nå vet jeg dette er teit, men Electrocompaniet har lenge vært en våt drøm, og Abrahamsen er samme utvikleren. Håpet mitt er å kunne bruke ha B&W og Abrahamsen effektforsterkeren, men da evt bytte ut surroundforsterkeren til en som er mer frempå i så fall, siden det virker som dette er det største problemet akkurat nå.

Prøver å lete opp hva folk mener om dette, og Yamaha blir faktisk anbefalt av noen..
    Men er det noen merker som er kjent for å være frempå ?

Sorry for et dumt spørsmål, men hvordan kobler du opp stereoforsterkeren mot surroundforsterkeren for å få surroundforsterkeren til å bli bypassa helt ?
    Ustyr: Panasonic TX-P50VT30Y * NUC mediapc * REGA Planar 3 * Pro-Ject tube box II * Yamaha RX-A830 * Abrahamsen V4.0 UP * B&W CM1 S1 * B&W CMC * Dynavoice FX-4 * B&W ASW608

Hjelp til oppgradering

Tror en Cambridge CXR-120 kan være bra for B&W.

https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/

Her fokuserer de på kvalitet og kvalitet. Bør sees på hvis du ønsker skikkelig god lyd i både stereo og surround. Har Spotify connect også.

Min stuekino:
    Denon AVR-X6200W, Cambridge 851A, Cambridge DacMagic 100, Klipsch RF-62 II, Klipsch RC-62 II, Klipsch RS-42 II, Klipsch RS-52 II, 2 x Klipsch R-12SW, Mac Pro, AppleTv.
    Sist endret av bjarne85; 05-01-2017 kl 22:18
    Denon AVR-X6200W, Cambridge 851A, Cambridge DacMagic 100, Klipsch RF-62 II, Klipsch RC-62 II, Klipsch RS-42 II, Klipsch RS-52 II, 2 x Klipsch R-12SW, Mac Pro, AppleTv.

hegel har egen inngang for dette, noe som gjør at det er mulig og gjøre dette. den inngangen har gain/volum på 100% noe som gjør den til en effektforsterker, der receiveren blir forforsterkeren til stereoforsterkeren.

om du kjøper deg en ny receiver med mer frempå spille stil, så tror jeg forsatt du vil sitte igjen med at her mangler det noe. dette har noe med at det er receiveren som i utgangspunktet "ødelegger" for deg. det er en grunn for at det lages stereo forsterkere og receivere. begge har sine styrker.
    Sist endret av petter__t; 05-01-2017 kl 22:09

Bjarne85: den har faktisk spotify connect men mangler Preouts, så da får jeg ikke kobla opp effektforsterker på den

Petter__T: aha, da skjønner jeg det har jeg kke vært borti før. Hegel hadde vært moro å prøve, synd Abrahamsen nylig er kjøpt inn sånn sett
    Sist endret av ludokid; 05-01-2017 kl 22:42

Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    hegel har egen inngang for dette, noe som gjør at det er mulig og gjøre dette. den inngangen har gain/volum på 100% noe som gjør den til en effektforsterker, der receiveren blir forforsterkeren til stereoforsterkeren.

om du kjøper deg en ny receiver med mer frempå spille stil, så tror jeg forsatt du vil sitte igjen med at her mangler det noe. dette har noe med at det er receiveren som i utgangspunktet "ødelegger" for deg. det er en grunn for at det lages stereo forsterkere og receivere. begge har sine styrker.
    Jeg mener å ha lest at Parasound har en forforsterker med bypass funksjon. Da kan han beholde Abrahamsen. Men hvordan dette låter aner jeg ikke.

Yamaha går jo for å være de recieverene med mest fart i, men er enig i at en stereoløsning er mye bedre til musikk

Edit: Glemte at spotify var et must, så da faller vel Parasounden bort.

Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    Det vet jeg, det er et kompromiss jeg må ta, må bare få kjøpt en surroundforsterker som er mer frempå, og i stedet for å bare kjøpe noe i håp om at ting løser seg. Derfor jeg prøver å høre om noen har noen tips til merker som passer bedre i denne kategorien

Lignende tråder

1. Hjelp til oppgradering
    By Sigurd Førsund in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 03-16-2014, 19:43
  2. Hjelp til oppgradering
    By ladnstad in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 05-30-2011, 10:36
  3. hjelp til oppgradering
    By quasar in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3