Vurderer ny platespiller, trenger råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer ny platespiller, trenger råd

Hei
    Vurderer å kjøpe meg ny platespiller, som tråder sier.

Jeg har en Pro-ject genie 1.3, som jeg er rimelig fornøyd med. Noen ting jeg kunne ha tenkt med å forbedret er støvcover, muligheten til å regulere hastigheten ved å trykke på en knapp/bryter( i motsetning til sånn det er nå, der jeg selv flytter båndet manuelt til et større/mindre hjul)

Jeg vurderte tidligere å bytte stift ( til ortofon 2m blå), men vurderer nå heller ny spiller.

Jeg har tre spillere jeg har sett på, men er MEGET interessert i innspill og råd. De jeg har sett på er:
    Rega rp40 til 7500kr
    Rega rp 3 anniversary edition til 6400 på tilbud på soundgarden.no
    OG
    Rega rp6 til 9000. Denne er klart dyrest og vil utsette kjøpet endel måneder.

Så er spørsmålet, er rp6 verdt de ekstra pengene, vil jeg høre forskjell på lyden på mitt beskjedne anlegg(hvor mye penger er det vits å bruke, da det må matche prisen på anlegget?) og er det andre alternativer jeg bør se på?

takk, hilsen en nybegynner
    Nad c165BEE, Nad c275BEE, Dali Ikon 6 MK2, Dali Ikon sub MK2, Cambridge DacMagic plus, Rega rp6 m/ Exact 2

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd å si det, men Hifisentralen er vel bedre plass for platespillere
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg ville nok gått for rega rp40 hvis jeg var deg, den følger med strømforsyning som gjør den ett meget bra kjøp. Med Rega rp6 blir resten av utstyret ditt det klart svakeste ledd.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av de spillerne du nevner har vel annen måte å skifte hastigheten på enn å vippe over reima?

I ditt prissegment ville jeg også vurdert å høre på Pro-Ject 1Xpression carbon og/eller 2Xperience Classic. Begge m/9cc Evo arm.
    Det finnes også en 1Xpression modell m/9cc arm og speedbox - dvs skifte av hastighet via bryter.

Pro-Ject har litt annen karakteristikk enn Rega, og noen har preferanser i retning av de, andre i retning av Rega.
    http://www.bigdipper.no/hifi/Platespillere1/Pro-Ject

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspillene. Hadde egentlig funnet ut at jeg syntes pro-ject var min greie, men var en lokal butikk som hadde tatt inn rega rp40 og syntes den var så sykt fin. Har dog ikke hørt den, hverken på mitt eller andres anlegg. Som sagt er jeg ikke interessert i å bruke penger på noe jeg ikke vil høre forskjell på i lydkvalitet
    Nad c165BEE, Nad c275BEE, Dali Ikon 6 MK2, Dali Ikon sub MK2, Cambridge DacMagic plus, Rega rp6 m/ Exact 2

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rega rp40 skifter hastighet med bryter på strømforsyning.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøpe en speedbox fra pro-ject da kan du skifter hastighet med en knap.
    Eller hos pro-ject har du xTention 9 som kan skifter hastighet med en knap.
    xTention 10 også (jeg har en selv og er veldig fornøyd med).
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så fin ut de siste der og, men tror ikke jeg vil gå over 8000, da ikke anlegget mitt er så dyrt(regner med jeg må ha utstur for å høre forskjellene på de skikkelig dyre/gode)

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken pickup har du ? det er mye å henter i en god pickup. go den kan altid bruker den hvis du kjøper ny spiller.
    du vil klarer det under 8k, med for eksemple, en debut carbon 4k, en speed box 1k, og en ortofon 2m bronze pickup 2,8k.
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en pro-ject genie 1.3 med medfølgende ortofon 2m blue (tror jeg det er )
    Hvordan er den pu du nevner opp mot den som sitter på den rega rp3(exact)

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvilken riaa bruker du? Kanskje du får større oppgradering av lyden ved å bytte den. ASR mini basic kan gjøre underverker

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2m blue er ikke dårlig den.
    riaa kan være noe å se på ja.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ikke noen ekstern riaa... nybegynnerfeil kanskje? må innrømme at jeg også ønsker å kjøpe ny spiller og har kjøper til den gamle. Mer klassisk utseende og støvcover/lokk er noe jeg savner... men det er kanskje bortkastet penger ser jeg..?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raakken Vis post
    Har en pro-ject genie 1.3 med medfølgende ortofon 2m blue (tror jeg det er )
    Hvordan er den pu du nevner opp mot den som sitter på den rega rp3(exact)
    Det er enkelt å se. Har den blått stifthus og er merket på siden med 2M, så er det en 2M Blue, men på en Genie er det nok OM3E, hvis du ikke har byttet selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ikke noen ekstern riaa... nybegynnerfeil kanskje? må innrømme at jeg også ønsker å kjøpe ny spiller og har kjøper til den gamle. Mer klassisk utseende og støvcover/lokk er noe jeg savner... men det er kanskje bortkastet penger ser jeg..?
    Nei, det er ikke bortkastede penger, all den tid du også ønsker en ny spiller slik du beskriver. Jeg hadde ihvertfall ikke brukt penger på å "oppgradere" en Genie.
    Har du samtidig en limit på 8K, så vil det uansett bli noen kompromiss å inngå - og du burde nok (uten at jeg kjenner kvaliteten til on-board trinnet i C165BEE) inkludere et eksternt RIAA-trinn i den prisen > alternativt så snart du har råd.
    I klassen rimelige RIAA-trinn, så er det èn klar anbefaling: Musical Fidelity V90-LPS til kr. 1495,-.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er rød, beklager! var blå jeg ville bytte til
    http://www.bigdipper.no/hifi/Pickup-...01-p0000015414

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    erys: ville du begynt med riaa-trinn, eller spiller først? Har mest lyst på spiller først av en eller annen grunn...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    erys: ville du begynt med riaa-trinn, eller spiller først? Har mest lyst på spiller først av en eller annen grunn...
    Når det gjelder RIAA så hevder NAD at det er et "påkostet" trinn som sitter i den - og jeg fikk googlet en omtale som indikerer at den er forholdsvis god, til on-board i den prisklassen å være, vel og merke.

Utfra det ville jeg nok lagt penger i ny spiller, og da kanskje med en oppgradert PU, først. Da har du på sett og vis første "ledd" i kjeden på plass. Pent brukte RIAA trinn omsettes forholdsvis ofte på bruktmarkedet (spes på HFS) og som regel til +/- halv pris, og følger du med litt der så dukker det opp en aktuell variant til hyggelig pris før eller siden.
    Sist endret av erys; 09-17-2014 kl 14:49

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for info
    Om jeg skulle ta meg råd til enrega rp6, hvilken pu ville du anbefale? Burde jeg gå for exact2, eller holder det med en elys2 evt noe annet? Har råd til spilleren nå, men usikker på hvor mye penger jeg kan bruke på pu. Men vil heller legge i LITT ekstra nå, om det holder i lengden. Men om jeg "behøver" noe dyrt, vil jeg heller ha noe ok nå, og så spare opp penger til det.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så forresten at det var en ASR mini basis Riaa til salgs på torget på sentralen for 2500, da har du fortsatt litt igjen til ny spiller hvis det er interessant

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 20
    Siste melding: 03-23-2011, 14:47
  2. Trenger ny platespiller
    By ->NightHawk<- in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 23
    Siste melding: 05-16-2010, 11:02
  3. Vurderer akustikkplater. trenger hjelp
    By crimar in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 12-20-2009, 20:07