Skal skaffe meg en ny platespiller...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer xcoder sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Skal skaffe meg en ny platespiller...

Hei

Har lest å funnet mye bra tips og kompetanse i trådene her, men finner ikke helt det jeg trenger å vite i denne omgangen.

Skal oppgradere anlegget med ny (eller pent brukt) platespiller, og har ikke låst meg til noen merke. Kravene mine er litt wow faktor utseendemessig, ikke mer enn maks 15000.- og selvfølgelig god lyd.

Har Cambridge 651P riia/Abrahamsen v2 amp/Electrocompaniet PFS-1, men vurderer å bytte dette ut til med rørbaserte bokser innen 2-3 måneder og i neste omgang bedre høytalere. Med dette får duge inntil videre.

Så når jeg nå skal bytte platespiller er det med utgangspunkt i at denne skal jeg leve med i lang tid fremover og få rørbaserte forsterkere. Technics SL-1210 mk2 eller 1200ltd samt Pro-Ject 2 Xperience ser bra ut i mine øyne og er anerkjent i sine prisklasser. Finns det noe annet innenfor 15000.- budsjettet for spiller (pickup ikke medberegnet) som jeg bør vurdere med tanke på kvalitet og utseende?

Ett annet spørsmål er pickup. Det ikke så lurt å ha en kostbar pickup på en elendig spiller, eller motsatt en elendig pickup på en dyr platespiller. Hvor bør jeg legge meg på en spiller i min prisklasse. Med tanke på dette, holder det med å oppgradere min Shure M97xE til f.eks Ortofon blue (ikke det at Shure pickup'en er dårlig..) - ser at noen har anbefalt Blue for spillere i $500 - $1000 området, så da bør jeg kanskje velge en bedre pickup?

BTW: Vinylsamlingen min varierer fra klassisk til hardrock så spiller/pickup må være allround i forhold til musikken. Liker naturlig lyd slik platene er spillt inn.

Pro-Ject 2 Xperience: http://www.6moons.com/audioreviews/project2/vinyl.html

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avid har jo en spenstig platespiller til under 15000kr, den kommer uten arm, så da må man kjøpe ved siden av og da kommer nok prisen opp i mellom 10000 og 15000. http://www.oslohificenter.no/produkt...category_id=31

Michell gyro SE er også en kul spiller som koster rundt 15000 og den er veldig bra i tillegg.
    http://www.oslohificenter.no/produkt...category_id=31

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt med, du snakker om platespiller til 15000, og da prater du om Technics 1210 og Project, samt Shure 97, det henger ikke sammen.
    1210 er en evighetsmaskin og har virkelig god lyd med en god pickup, men for 15000 kan du få nær referensekvalitet, som zoso87 hinter til. Rega RP6 bør være på listen, eller en brukt Micro Seiki....

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zoso87 og Niels: Takker for tipsene. Det ble muligens litt rotet forklart av meg i min opprinnelige melding. Poenget med eksemplene på Project og SL1210 var å vise type design som tiltaler meg. Når det er sagt, så må si at det var noen flotte spillere dere nevner her og som er i min prisklasse. Jeg tror at valget mitt blir mellom Michell gyro SE og en micro Seiki. Jeg skal bruke litt tid på å lese meg opp på de før jeg tar valget.

Når det gjelder pickup så nevner jeg Shure m97xE som er den jeg bruker på eksisterende spiller dag, og er ikke i tvil at den kommer til å ryke nå. Siden jeg ikke har så mye erfaring på kjøp av platespiller, så lurer jeg på om jeg bør tenke på en vekting mellom pickup og spiller i pris/kvalitet, slik man normalt gjør mellom forsterker og høytaler. Valget er enten å kjøpe etter anbefalinger/tester f.eks ortofon red/blue eller bedre, eller å bruke en del tid på å teste meg frem hos en forhandler. Hva gjør dere?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pleier vell som regel å mate på med det dyreste/beste jeg har råd til selv på ganske rimlige spillere, hadde jeg nok ikke brukt dårligere enn ala ortofon black event dynavector 10x5. bakdelen med veldig bra platespiller og pick up er att hardrock ikke blir så bra, så til det formålet synes jeg goldring er bra feks 1042 og mm pick up er best.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Goldring har jeg nå sjekket, og de får jo skryt i mye kvalitet i forhold til pris. Etter å ha tenkt meg litt om, så er jeg enig i at pickupvalget er rimelig uavhengig av spiller/drivverk. Teknisk sett, så kommer signalene direkte fra pickup til riaa trinnet - så for lydkvaliteten skader det ikke å gå for best mulig pickup i forhold til det en har råd til... Fikk anbefaling på en i ZYX R100 serien også. Må litt i tenkeboksen samt å telle litt penger nå :-)

Lignende tråder

1. Hvor kan jeg skaffe skaffe et godt rack?
    By Hilmirlind in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 01-27-2013, 19:54
  2. Hvilken EKSTERN HDD til VU+ Duo skal jeg skaffe?
    By goodiegood in forum Satellitt
    Svar: 0
    Siste melding: 01-24-2011, 19:31
  3. Svar: 0
    Siste melding: 01-01-2011, 17:48
  4. Skal kjøpe platespiller, men!
    By Michaelsand in forum Vinyl
    Svar: 21
    Siste melding: 02-15-2009, 16:32
  5. Platespiller, Hva skal man velge?
    By Gordon in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3