trenger ny stift til Project Debut Esprit

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger ny stift til Project Debut Esprit

Hei. Jeg har en Project Debut Esprit og trenger ny stift. Hva kan jeg velge mellom og til hvilke priser?

Går det an å kjøpe bare selve stiften?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel an på hvilken pickup du har nå....
    Har du en Ortofon 2M Red kan du kjøpe enten en ny Red eller Blue forpart å sette på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på Red og Blue?
    Den som sitter på er en standard svart stift tror jeg. .

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må vel kunne se hvilken pickup du har på spilleren? Ellers poster du et bilde her så vi kan se.
    Forskjellen på Red og Blue er som forskjellen imellom den gamle OM10 og OM20, altså er Blue en oppgradering, Red er en "basic" begynner pickup der bør oppgraderes.
    Post bilde du...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen Vis post
    Du må vel kunne se hvilken pickup du har på spilleren? Ellers poster du et bilde her så vi kan se.
    Forskjellen på Red og Blue er som forskjellen imellom den gamle OM10 og OM20, altså er Blue en oppgradering, Red er en "basic" begynner pickup der bør oppgraderes.
    Post bilde du...
    Setter pris på tips på hvor det lønner seg å bestille ny.

Går det an å bare bytte selve stiften eller må jeg bestille ny pick-up?

Se bilde for min pick-up.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder trenger ny stift til Project Debut Esprit-2013-10-03-18-42-54-jpg  

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en eldre Ortofon som Project leverte med sine spillere, du kan enten kjøpe f.eks. en ny 510 serie stift, du trekker ut den gamle forparten med stiften på, og sette på den nye, da er du ferdig. Eller, du kan kjøpe f.eks. En Ortofon Blue, men da må hele pickuppen skiftes, og den nye pickuppen må justeres inn ved hjelp av en protraktor, kan du ikke gjøre dette selv må du henvende deg til en forhandler der kan hjelpe deg, eller kanskje en kompis der vet litt om vinyl kan hjelpe.
    Du kan jo spørre butikken her om 510 serien passer deg : http://www.ebay.com/itm/Ortofon-510-...-/120492104979. De har også en egen vanlig nettside.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen Vis post
    En Ortofon Blue, men da må hele pickuppen skiftes, og den nye pickuppen må justeres inn ved hjelp av en protraktor, kan du ikke gjøre dette selv må du henvende deg til en forhandler der kan hjelpe deg, eller kanskje en kompis der vet litt om vinyl kan hjelpe.
    Slenger meg på her da jeg også er forholdsvis fersk innenfor vinyl. At en ny PU må stilles inn med protraktor - vil det også si at man må gjøre det på for eksempel Pro-Ject RPM 5.1 som jeg har, med Ortofon RED? Eller er dette stilt inn fra fabrikk på dette jeg har? Kommer jo til å oppgradere pick-up seinere, så en protraktor bør vel anskaffes før eller senere uansett.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjøpt platespilleren montert med pickup fra forhandler er det jo justert inn, men det skader jo ikke å kontrollere, skifter du forpart til f.eks. en Blue trenger du heller ikke justere, bare kontrollere. Skifter du hele pickuppen må den justeres inn.
    Noen ganger følger der en mal med platespilleren, men den er sjeldent noe god, Rega sin er en vits f.eks.
    Logger du på vinylengine er der en del protraktorer du kan printe ut, se til du printer ut den der passer til din arm og se til at skala er korrekt, ellers kan du kjøpe en Ortofon protraktor ved de fleste butikker, vil du være super seriøs må du ha Feickert sin, men den koster jo litt.
    Når en pickup stift er i rillen er det bare selve spissen der er nede i rillen, derfor er slipning på stiften viktigt for detaljer,dette er grunden til at Shibata, Fritz Gyger, Van den Hul slipninger f.eks. koster en del mere. Tenker man litt over den vesle nålen med nålefane og stift hengende i et dempet oppheng, og den mikroskopiske rillen, da skjønner man hvor viktigt det er med rett justering, sporingskraft, VTA osv osv.
    Mange tror også at om bare selve huset til pickuppen er rett da er alt bra, men det er jo ikke huset der spiller, det er stiften, derfor må man gjerne bruke et speil for å se om nålefane (cantilever) og stift er vinkelrett på platen sett forfra.
    En elektronisk måler til stifttrykk er en god investering og koster ikke mye på Ebay.
    http://gizmodo.com/5216965/how-to-ca...possible-sound http://www.vinylengine.com/cartridge...tractors.shtml

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 03-27-2012, 03:34
  2. stift til pro-ject debut platespiller
    By murre906 in forum Vinyl
    Svar: 1
    Siste melding: 05-02-2011, 20:23
  3. Shure V15 MKIII+ProJect Debut?
    By TELEX in forum Vinyl
    Svar: 1
    Siste melding: 02-15-2010, 00:41
  4. Pro-Ject RPM 1 vs. Project Debut III