Resonans problem Rega RP-1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Resonans problem Rega RP-1

Jeg sliter med resonans på min Rega RP-1 hver gang jeg øker lyden. Bassen går bare i en eneste lang loop gjennom pick up og høytalere. Jeg trodde først det hadde med oppsettet mitt å gjøre, at spilleren står for nære høytalerne. Men så prøvde jeg med en gammel Pioneer spiller og problemet var borte.
    Er det noen som har erfaring med dette? Er det noe jeg kan gjøre med spilleren for å bli kvitt dette problemet, eller burde jeg begynne å se meg etter en mer solid bygd spiller?
    På forhånd takk

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en Rega Planar 2 og slet med det samme. Spillern er så lett at den plukker opp alt.
    Solgte min og kjøpte en Pioneer PLX-1000 istedet. Denne veier 13.5 kilo og nå kan jeg spille så høyt jeg vil

Hvis du har mulighet er nok en vegghylle den rimeligste måten

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et platespiller oppsett er jo en serie av mekaniske bevegelige deler som blir kraftig forsterket elektronisk og som via resonans frekvenser i rommet kan skape bevegelser som blir mekanisk overført og lager en uønsket loop.

Vekten på platespilleren er en ting, stivheten i opphenget til nåla i pickup, arm og resonans frekvensen for platespiller sammen med rommets resonans er en annen.
    Vekt sammen med et oppheng/underlag som gir systemet en annen resonans frekvens er vel det som må til for å kunne redusere problemet.

Det finnes også Riaa forsterkere med subsonisk filter som elektronisk kan dempe typiske resonans frekvenser fra lytterommet.

Enkelte platespillere er under dempet mot underlaget litt som en vaskemaskin som har et lite dempet oppheng som har en mye lavere resonans frekvens enn de typiske bevegelsene som systemet utsettes for i drift.

For en platespiller vil vegghylle kunne forandre styrken og retningen på bevegelsen for platespilleren (veggen som blir utsatt for bass frekvens beveger seg mer horisontalt enn vertikalt) slik at picup nåla beveger seg mer sidelengs enn opp og ned, dvs begge høyttalerne jobber ikke lenger i samme fase som resonans frekvensen for veggen og vil mer bli ut faset og nullet ut.

Den vertikale bevegelsen på hylla vil fremdeles kunne bli forsterket i platespilleren, så det er mulig at en slik platespiller som Rega SP-1 også bør settes på et underlag på hyllen som har en vekt som forandrer justerer resonans frekvensen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Lignende tråder

1. Resonans i kabinettet
    By Impulse in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-27-2010, 17:54
  2. Uønsket resonans
    By JonAnde in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 12-23-2009, 01:55
  3. Resonans i Bass
    By venyl in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 04-03-2008, 17:08
  4. hva er resonans??
    By Faller in forum Generelt audio og HiFi