Vinylopptak. Hjelp til A/D konvertering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinylopptak. Hjelp til A/D konvertering

Hei! Jeg driver en del med vinylopptak og har nå bestemt meg for å gjøre et par grep for å oppgradere riggen min. Kravet mitt 24/96 "feilfrie" opptak.

Riggen min så langt:
    Rega Planar 3
    Ortofon MC20-super pickup
    Nad c162 forforsterker
    Sony DA5300ES (High/mid range receiver med tilsvarende D/A og A/D)

Tidligere fremgangsmetode:
    Pickup -> Forforsterker -> Internt lydkort med RCA (M-Audio 2496)
    Lyden er blir vanvittig bra med dette lydkortet selv om det er gammelt! Problemet er at dette kortet ikke fungerer optimalt med windows versjoner nyere enn windows XP. Straks du bruker det med noe som er nyere vil det nemlig ikke sample høyere enn 44.1khz.

Jeg har dermed funnet to alternativer og lurer på om dere har noen formening om hva som gir best resultat...

Alternativ 1:
    Kjøper eksternt lydkort (for å unngå støy fra pc og jordingsproblemer).
    Jeg vurderer dette kortet Komplett.no - Creative Sound Blaster X-Fi HD da jeg har lest at dette har svært gode linjeinnganger i forhold til pris. Fremgangsmetode:
    Pickup -> Forforsterker -> Usb kort (input: RCA output: usb til pc)
    Ved å bruke bærbar pc på batteri kan jeg eliminere all jordingsstøy(?).

Alternativ 2:
    Pickup -> Forforsterker -> Receiver (Input: RCA output: toslink)-> Usb kort (input: toslink output: usb til pc).
    Jeg går ut i fra at receiveren min har den beste innebygde A/D konverteren, men vet ikke sikkert. Er det en ulempe å ha så mange komponenter i riggen min for opptak?
    Ved alternativ 2, kan jeg kjøpe det billigste lydkortet jeg finner (med optisk input og 24/96 støtte) uten at det har noe å si for lydkvaliteten? Det er jo digitalt!?

Ekstraspørsmål: Ved disse alternativene har jeg tre volumknapper: Forforsterker, receiver og usb kort. Hvordan skal jeg sette volumet? Min logiske tankegang sier meg at det vil være best å sette forforsterkeren på 100%, mens receiveren og lydkortet står på +/- 0db. Har jeg rett i dette?

Jeg håper ikke jeg bombarderer dere med "dumme spørsmål". Jeg kan ikke alt om lyd og håper dere kan hjelpe!

På forhånd takk
    Strato

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Ser at du ikke har fått noe svar. Kanskje ikke så utbredt her på forumet?
    Jeg har tenkt litt på dette selv, men det virker som det tar litt tid å sette seg inn i det og jeg er smabarnsfar med begrenset tid så... Sånn sett kan du mye mer om dette enn meg!

Uansett så heter det needledrops på engelsk og du klarer kanskje å finne noen svar på spørsmål her: http://forums.stevehoffman.tv/search/11107446/?q=needledrops&o=date&c[title_only]=1

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsOl
    Hei. Ser at du ikke har fått noe svar. Kanskje ikke så utbredt her på forumet?
    Jeg har tenkt litt på dette selv, men det virker som det tar litt tid å sette seg inn i det og jeg er smabarnsfar med begrenset tid så... Sånn sett kan du mye mer om dette enn meg!

Uansett så heter det needledrops på engelsk og du klarer kanskje å finne noen svar på spørsmål her: http://forums.stevehoffman.tv/search/11107446/?q=needledrops&o=date&c[title_only]=1

Hei! Bare å vite hva det heter på engelsk gjør det jo mye lettere å lete! Takk!

Jeg har innsett at det er et noe komplisert tema og at ikke så mange ser ut til å ha kunnskap om det.
    Det virker som at de fleste datafolk ikke kan noe om lyd og omvendt!

Jeg reiser på ferie nå, men skal sette meg mer inn i det selv om noen uker.

Vis det er interesse for å høre, de eventuelt forskjellige, resultatene kan jeg godt laste opp lyd-klipp og poste her sammen med min konklusjon

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt interesse for det! Dette er noe jeg ser på som en mulig vinterhobby på sikt (vi snakker langt perspektiv). Jeg skulle ønske jeg kunne funnet en "oppskrift" å følge slavisk uten å måtte investere i for mye utstyr, så om du får snekret sammen en sånn etter litt utprøving så hadde det vært supert. God ferie!

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke vanskelig.

Hva lydkort angår, er det over 10 år siden jeg sluttet å stole på Soundblaster. Dessuten er jeg High-End nerd, og da må opptaker/konverter være ute av et støyende PC kabinett. Har drevet med 24bits LP rips i lange tider, begynte med Terratec ekstern konverter. Siste rip før jeg byttet pickup var Kjøtt sin "OP", som jeg rippet til 96kHz/24bit. Ingen tvil om at rippen lyder bedre enn CD'en.

Jeg fant likevel fort ut jeg måtte ha en bedre pickup, så nå sitter en ny Rega Elys II pickup på min P2 platespiller, og jeg hører lett denne pickupen er en klasse over Rega Bias. Ny pickup er nå tilspilt, og jeg skal rippe Cirkus Modern sine to LP'er i dag.

"Lydkortet" mitt er en M-Audio Profire 610, som er regnet for å være "audiofil" i lydkvaliteten. Jeg stoler ikke på USB (kan bli timing feil), så jeg bruker konsekvent firewire. Signalet fra platespilleren går via en Holfi Vitalus RIAA og inn på Lyngdorfen ved normal LP lytting.

Men når jeg ripper, kobler jeg ut Holfien. Dette fordi mastering programmet mitt, Acoustica, emulerer RIAA, og på meg virker det som lyden blir hakket bedre enn med Holfien i kretsløpet. Så slik er signalveien: Fra platespiller til Profire 610. Derfra via firewire til en bærbar (Sony Vaio). Passet på å få en PC med "cardbus" slot, så jeg kan koble til firewire adapter. Ripper så en LP side i slengen med Acoustica, med "digital" RIAA.

Så deler jeg opp hver LP side i tracks, fjerner evt knitring her og der, og konverterer til slutt 96kHz/24bit tracken fra wawe til FLAC. Dette gjøres med en lekker sveitserkniv som heter dBpoweramp.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vorlon Vis post
    Dette er ikke vanskelig.

Hva lydkort angår, er det over 10 år siden jeg sluttet å stole på Soundblaster. Dessuten er jeg High-End nerd, og da må opptaker/konverter være ute av et støyende PC kabinett. Har drevet med 24bits LP rips i lange tider, begynte med Terratec ekstern konverter. Siste rip før jeg byttet pickup var Kjøtt sin "OP", som jeg rippet til 96kHz/24bit. Ingen tvil om at rippen lyder bedre enn CD'en.

Jeg fant likevel fort ut jeg måtte ha en bedre pickup, så nå sitter en ny Rega Elys II pickup på min P2 platespiller, og jeg hører lett denne pickupen er en klasse over Rega Bias. Ny pickup er nå tilspilt, og jeg skal rippe Cirkus Modern sine to LP'er i dag.

"Lydkortet" mitt er en M-Audio Profire 610, som er regnet for å være "audiofil" i lydkvaliteten. Jeg stoler ikke på USB (kan bli timing feil), så jeg bruker konsekvent firewire. Signalet fra platespilleren går via en Holfi Vitalus RIAA og inn på Lyngdorfen ved normal LP lytting.

Men når jeg ripper, kobler jeg ut Holfien. Dette fordi mastering programmet mitt, Acoustica, emulerer RIAA, og på meg virker det som lyden blir hakket bedre enn med Holfien i kretsløpet. Så slik er signalveien: Fra platespiller til Profire 610. Derfra via firewire til en bærbar (Sony Vaio). Passet på å få en PC med "cardbus" slot, så jeg kan koble til firewire adapter. Ripper så en LP side i slengen med Acoustica, med "digital" RIAA.

Så deler jeg opp hver LP side i tracks, fjerner evt knitring her og der, og konverterer til slutt 96kHz/24bit tracken fra wawe til FLAC. Dette gjøres med en lekker sveitserkniv som heter dBpoweramp.
    Hei og takk for supert svar! Jeg kjøpte nylig lydkortet som jeg linket fra creative. Fikk veldig godt inntrykk av dette helt til jeg skulle begynne å bruke det. Hver eneste gang jeg sender lyd inn eller ut av kortet får jeg blue screen på maskinen. Dette var med windows 7. Klaget på kortet og sendte det tilbake til komplett, de sendte meg ikke nytt, men ga meg bare pengene tilbake. Kanskje de tror det var snakk om "brukerfeil" og ikke produktfeil.
    Skulle gjerne kjøpt ett audiofilt kort fra M-audio, fantastisk kvalitet på disse. Problemet er at jeg er ikke helt interressert i å betale 2-3 tusen for å rippe vinyl. Hadde håpet å oppnå respektabel kvalitet til mellom 800 og 1500 kroner. Noen forslag?

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, alle kan jo ikke operere i min prisklasse sånn uten videre. Det finnes helt sikkert brukbare løsninger du kan bruke til formålet for cirka halve prisen, men der må andre medlemmer gi deg råd, for jeg er helt blank der. Det jeg gjorde, var å bruke et par dager på nettsøk, og lese tester på M-Audio'en. Og husker jeg rett, kan du greitt bruke SB softwaren til å spille inn med. "Creative" hardware derimot, rører jeg aldri mer :-p

PS: Kan faktisk ikke skjønne hvorfor folk kjøper lydkort i dag. Lyddelen på hovekortet er mer enn god nok, og å da sette inn et separat lydkort, er etter min mening å kjøpe "katta i sekken" eller å kaste pengene ut vinduet, for de fleste "normale" brukere.
    Sist endret av Vorlon; 02-10-2014 kl 13:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •