Valg av pick-up - Linn Basik LVV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av pick-up - Linn Basik LVV

Halloys !
    For noen år siden, fikk jeg kjøpt en JBE III platespiller på et loppemarked.
    Den manglet riktignok pick-up og headshell men jeg syntes allikevel at den var verd den 50-lappen jeg ga for den :-D

Nå har jeg (endelig) anledning til å ta den i bruk og trenger derfor råd om hvilken pick-up/stift jeg bør velge.
    Platespilleren er utstyrt med en LINN BASIK LVV tonearm.
    På sidene til Ortofon anbefales 3 forskjellige pick-up'er:
    - Ortofon OM 5E
    - Ortofon Rondo Bronze
    - Ortofon X5-MC

Er det noen her på AVforum som har noen anbefalinger ?
    Synes vel at "X5-MC" og "Rondo Bronze" er litt "overkill" i forhold til tonearmen. De koster tross alt ca kr 4000,- og kr 7500,- !
    Bør jeg satse på "OM 5E" eller satse på Ortofon "2M RED" eller "2M BLUE" ?
    Er det andre pick-up'er jeg bør satse på (i prisklasse kr 500,- til 1500,-) ?

Mvh P.K.Jensrud

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ingenting om resten av anlegget ditt men jeg hadde M2 RED og har byttet over til M2 BLUE og det var mye forskjell så tenker Bronze er temmelig bra.
    Det som er litt kult med disse pick ups er at du kan kjøpe M2 RED pick up og høre på den til du vil oppgradere og da trenger bare og bytte selve nålen ikke hele huset.
    Etter det jeg leser er vel BLUE den som er mest verdt pengene.
    Kommer selvfølgelig an på hvilket utstyr du har. Skal litt opp i pris for og virkelig høre de store forskjellene.
    Lykke til og håper mine erfaringer kunne hjelpe deg litt på vei:-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin platespiller!!
    2M eller Blue passer fint, men, jeg ville kanskje overveie å oppgradere armen istedet, den Linn er ikke helt JBE værdig, men jeg kjender ikke spilleren, kanskje det ikke bare er å skifte arm på den.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svaret :-)

Jeg har en Pioneer VSA EO6 THX (nypris for mange år siden var kr 15500,-)
    Høyttalerene er et JAMO THX Surround One (nypris samme år kr 22500,-)
    Har en NAD PP3 RIAA phono Forforsterker som jeg har tenkt til å bruke i
    stedet for den innebygde forforsterkeren.

TROR jeg kommer til å satse på en M2 RED og evt. oppgradere med BLUE stift seinere.
    Det passer lommeboka best :-)

Nok en gang - takker for gode råd.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Veldig fin platespiller!!
    2M eller Blue passer fint, men, jeg ville kanskje overveie å oppgradere armen istedet, den Linn er ikke helt JBE værdig, men jeg kjender ikke spilleren, kanskje det ikke bare er å skifte arm på den.
    Takker for svaret :-)

Ja, tror det er en bra platespiller :-)

Jeg har sett bilder av den, utstyrt med mange forskjellige armer så det skulle ikke være noe problem å bytte.
    Det største problemet i så måte er at en god tonearm sikkert koster en god del og at jeg i så tilfelle ville føle meg "forpliktet" til å velge en dyr pick-up også :-(
    Siden jeg ikke har fått så mange andre forslag, ser det ut til at jeg kommer til å satse på en M2 RED - og det er sikkert et bra valg :-)
    Kom plutselig til å tenke: Har det stor betydning hva slags headshell jeg velger ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Headshell er vel ikke så viktigt, bare det passer. Du får sikkert mye glede av platespilleren og din Ortofon.
    Headshell og arme kan du være heldig å finde billigt på ebay. Rega RB300 og større kan være en idè, se på ebay.uk om der ligger noen Rega Origin Live RB300 eller større, de er virkelig gode.
    Problemet med en dyrere pickup er det at da kan man ike gå tilbake! Du angrer IKKE på en dyrere pickup om du har en rimelig god riaa, forsterker og høyttalere.
    Jeg har hatt Ortofon OM30, Denon DL-100 og DL-160 og DL 301 MK II, Shure V15 vxmr og jeg må innrømme at selvom jeg syntes flere av de var virkelig gode, som Denon DL-301 MK II da fremstår de som litt latterlige etter jeg har fått Audio-Technica AT33 PGT-II. Det er helt utroligt hva en bedre pickup kan gjøre, ingen støy, utrolig stor lyd med masse lift omkring instrumenter, virkelig en nytelse.
    Niels`hifi

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Headshell er vel ikke så viktigt, bare det passer. Du får sikkert mye glede av platespilleren og din Ortofon.
    Headshell og arme kan du være heldig å finde billigt på ebay. Rega RB300 og større kan være en idè, se på ebay.uk om der ligger noen Rega Origin Live RB300 eller større, de er virkelig gode.
    Problemet med en dyrere pickup er det at da kan man ike gå tilbake! Du angrer IKKE på en dyrere pickup om du har en rimelig god riaa, forsterker og høyttalere.
    Jeg har hatt Ortofon OM30, Denon DL-100 og DL-160 og DL 301 MK II, Shure V15 vxmr og jeg må innrømme at selvom jeg syntes flere av de var virkelig gode, som Denon DL-301 MK II da fremstår de som litt latterlige etter jeg har fått Audio-Technica AT33 PGT-II. Det er helt utroligt hva en bedre pickup kan gjøre, ingen støy, utrolig stor lyd med masse lift omkring instrumenter, virkelig en nytelse.
    Niels`hifi
    Takker så mye for gode og gjennomtenkte innspill :-)
    Satser som sagt i denne omgang på en M2 RED, men kjenner jeg meg selv rett, er det vel ikke lenge før jeg begynner å tenke ytterligere oppgradering.
    Da skal jeg ha rådene dine "i bakhodet" :-)

Husker godt på slutten av 70-tallet da jeg hadde en Pioneer platespiller av middels kvalitet.
    Fikk tilbud om å kjøpe en AKG pick-up som dengang kostet over 800 kr for 400 kr.
    Var veldig i tvil i og med at det var ganske mye penger den gangen. Angret meg ikke da jeg hørte hvor mye det forbedret lyden

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •