Har Lyd og Bilde gått fra vettet??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har Lyd og Bilde gått fra vettet??

etter å ha lest Lyd og Bildes årskavalkade må jeg si meg rimelig sjokkert. "Årets anlegg" 2013 består av en vinylspiller, en forsterker og et par høyttalere. VINYL!? Greit nok at entusiaster og nostalgikere har et godt forhold til vinylen sin, men skal dette formatet promoteres i 2013? Fullkomment produsert digital musikk er klar til å forlate distributøren og kan nå forbrukerne på mange snedige måter uten å forlate det digitale domene- og så foretrekker man altså å konvertere signalet til analog, å la det gjennomgå en drastisk eq-prosessering for å å bli gravert på svære, tunge og ømfintlige vinylskiver som må distribueres til forbrukerne på den mest tungvinte måte samtidig som hver enkelt bygger opp store private lagre av disse. Det er det reneste vås og kan sammenlignes med at bladet Autofil hadde kåret en hestekjerre til årets bil. Og hvor var VHS-spilleren i kåringen av beste kilde til hjemmekino- bør ikke renessansen også gå sin seiersgang her?

Som sagt- jeg forstår den enkelte entusiast og denne bør få ha sin vinyl i fred på samme måte som folk samler på andre særheter. Men at et moderne fagtidskrift på en slik måte forsøker å gjenreise åtti-tallet og enda eldre tider blir bare latterlig.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Én av grunnene kan være at i året 2013 får man praktisk talt ikke tak i musikk på et digitalt format med en anstendig mastering...
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette er svært tidsriktigt av Lyd & Bilde, ser man på salgsstatistikken for musikk ser man at mens salget av cd'er stuper så øker salget av vinyl fortere en salget av cd'er gjorde da mediet ble lansert.

Innteressen for LP er enorm blant musikkintereserte og kan nok til en viss grad ses på som en reaksjon på The Loudnes War som i stor grad har ødelagt brorparten av cd utgivelsene de siste ti årene. I tillegg har plateselskapene skutt seg selv i foten vet ikke å tilby en god distribusjon av digitale musikkfiler på nett. Kvaliteten og tilgjengligheten på høypoløst digital musikk er fortsatt en vits, og det er kangt fra godt nok i 2013.

Lyd og Bilde har nok sett denne trenden, de har nok også sett, som meg at mange av de musikkinereserte som skaffer seg platespiller fort havner på jakt etter nytt anlegg også.
    Sånn sett kan kanskje dårlige valg fra musikkbransjen øke interessen for hifi. Kanskje vil og bransjen med dette gå litt i seg selv å forsøke å tilby et bedre produkt til oss.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalt er ikke nødvendigvis det samme som god lyd, heller tvert om.

Det som gjør digitalt bra er att det er lettvint.
    Lettvint og masse produsere, lettvint og transportere, og lettvint og lagre over tid.
    Hvorfor tror du en god DAC er en av de mest viktige delene i et annlegg ?

Jo for lyden må bli analog før vi kan høre den.

Sært nok dette kommer fra en kar som er akkurat for ung til og ha knapt hørt en lp plate, og ikke eier en eneste analog kilde lenger :-(

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv jublet jeg over denne kåringen fra Lyd&Bilde. Selv har jeg ikke eid en lp-spiller på mange herrens år men det betyr ikke at jeg ikke får hørt på gode vinyl-baserte anlegg i ny og ne.

Som mange har vært inne på så har loudness vært et problem og kvaliteten på digital distribusjon for mangfoldet er under enhver kritikk. Musikken begynner rett og slett å miste sjelen sin.

At vinyl nå er i vinden som aldri før hersker det ingen tvil og at Lyd&Bilde nå faktisk tørr å kåre en vinylspiller som en del av årets anlegg viser at de på mange måter har lagt bak seg flere år med utelukkende kommersiell fokusering.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Selv jublet jeg over denne kåringen fra Lyd&Bilde. Selv har jeg ikke eid en lp-spiller på mange herrens år men det betyr ikke at jeg ikke får hørt på gode vinyl-baserte anlegg i ny og ne.

Som mange har vært inne på så har loudness vært et problem og kvaliteten på digital distribusjon for mangfoldet er under enhver kritikk. Musikken begynner rett og slett å miste sjelen sin.

At vinyl nå er i vinden som aldri før hersker det ingen tvil og at Lyd&Bilde nå faktisk tørr å kåre en vinylspiller som en del av årets anlegg viser at de på mange måter har lagt bak seg flere år med utelukkende kommersiell fokusering.
    Eller at det har blitt så kommers med plate spiller nå at de tør ta den med ?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Én av grunnene kan være at i året 2013 får man praktisk talt ikke tak i musikk på et digitalt format med en anstendig mastering...
    Enig, dette er nok mye av årsaken. En god plate-spiller, med noen 78' lp'er er gull. Bare det å ta ned en god plata fra hylla, og legge den fysisk inn.. ahh! og toppe det hele med en grom rør-amp som lyser i mørket. Hvorfor er straming av harddisk-basert musikk/film på stort fremmarsj? Jo, fordi det gir en helt ny måte å lytte til musikk uten å løfte seg fra sofaen. Men hva går dette på bekostning av? Jo, det å fysisk ta og, føle på lp'n, og lese litt på coveret. Putte den i spilleren, og se at det snurrer :-D Er møkk lei cd'r og spotify og lignende med sterkt preg av loudness som gjør gode utgivelser til en tam og skrikete opplevelse.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinyl er in - og er vel omtrent det eneste "nye" produktet som selges for tiden.

Konspiratorikeren i meg sier at L&B har fått sponset hele kåringen

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye tider i bransjen, endatil Hi-Fi klubben bruker Wimp til demo av forsterkere og høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "støy" var jo alltid et moment i omtalene av både cd-spillere og til og med kabler. Ikke hørbart, ikke målbart men likevel omtalt. Det er paradoksalt nok ikke vanskelig å høre støy i den utrolig sårbare signalveien til en vinylplatespiller men av en eller annen grunn omtales ikke denne nærmest påtagelige støyen.

Selv om dere forsåvidt har gode argumenter FOR vinyl har neppe L&B noe bedre motiv enn å tekkes sine annonsører og lesere.Forsåvidt greit det.. Jeg har virkelig prøvd å høre forskjell på strømmet musikk mot cd og jeg sliter helt objekivt sett med å høre forskjell- samtidig som jeg som oftest opplever en lydmessig nedtur når jeg forsøker å gjenoppleve en av mine LP'er. de fleste av disse er 20-30 år gamle, det må sies..

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Nye tider i bransjen, endatil Hi-Fi klubben bruker Wimp til demo av forsterkere og høyttalere.
    Tipper det har seg så enkelt som at 98% prosent av kundene dems bruker kun Wimp\Spotify som kilde nå.

Også er jo selgerne på HK også bare mennesker og som kjent mennesker er late dyr :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Vinyl er in - og er vel omtrent det eneste "nye" produktet som selges for tiden.

Konspiratorikeren i meg sier at L&B har fått sponset hele kåringen
    Er vel ikke helt usannsynlig nei hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man slipper om ikke annet de latterlig euforiske CD-spillertestene i L&B. De var altså ikke brukbare når det kom til stykket allikevel disse forseggjorte vidundere som kostet like mye som en billig bil ;-)

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    Innteressen for LP er enorm blant musikkintereserte
    For en tåpelig overdrivelse som gjør at man helt mister respekten for resten av innlegget ditt.
    Interessen for Justin Bieber er enorm blant fjortisjenter.
    Samantha Fox hadde enorme pupper.
    En svært liten andel av musikk interessert (folk som liker å høre på musikk) bryr seg om hva som finnes på LP.

Newcomer OlaCola15 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss det er så enorm interesse for vinyl i motsetning til cd, hvorfor er det da så få som har vinyl i forhold til cd. Jo, fordi cd selger fremdeles mest og er bedre.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OlaCola15
    Viss det er så enorm interesse for vinyl i motsetning til cd, hvorfor er det da så få som har vinyl i forhold til cd. Jo, fordi cd selger fremdeles mest og er bedre.
    Nei, fordi CD er enklere, billigere og mer praktisk.

Den generelle forbruker har da aldri prioritert kvalitet.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant

+1

Realiteten er nok så at vi som sitter her på avforum en lørdags kveld har nok passert normalen så grundig at vi knapt kan skimte den der langt langt tilbake :-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    ...etter å ha lest Lyd og Bildes årskavalkade må jeg si meg rimelig sjokkert. "
    ...at et moderne fagtidskrift på en slik måte forsøker å gjenreise åtti-tallet og enda eldre tider blir bare latterlig.
    +1
    +1
    (Trykket på AVForums "liker"-knappen flere ganger...)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant

Musikk er vel forholdsvis viktig for de aller fleste og det blir vanskelig å generalisere. Kvalitet er selvfølgelig viktig for alle og det igjen må defineres subjektivt.

Folk flest er selvfølgelig interessert i enkel tilgang til avspilling av sin musikk- og de trenger ikke nødvendigvis å ha et eget alter hjemme til dette formålet. det er ikke dermed sagt at den som har eget musikkalter (eller lydalter) hjemme nødvendigvis sitter på fasit over hva som er riktig utstyr og riktig format for optimal nytelse av musikk.

Newcomer OlaCola15 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes hvertfall ikke at vinyl hørest bedre ut enn cd!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •