Treg platespiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Treg platespiller?

Hei Vinyl-eksperter.

Har et lite spørsmål. Har akkurat skaffet meg en Philips F-1422
    Dessverre vil ikke skiva (?) gå rundt i rett hastighet. Den har også en vane for å stoppe opp, med dertilhørende skrikende lyd. Har løftet av skiva for å se på den lille skiva under, og da ser jeg at den sliter med å gå rundt.

Derfor lurte jeg på om det er slik at jeg bør smøre denne? Eller er det andre måter å få den i gang på? Tar gjerne i mot tips. Tipper den ikke har vært i bruk på mange år.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Treg platespiller?

Hei. En liten dråpe olje på motoraksel og akselen til tallerkenen skade ikke, men her høres det ut som drivreima er gammel og stiv og må byttes.
    Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å prøve et par dråper olje, ja. Virker som jeg har fikset tregheten til spilleren nå da. Måtte skru litt på et par skruer som visstnok skulle bidra til å kalibrere farten. Dette virket som fungerte.

Skrikelyden er derimot ikke fikset. Tror jeg har en direktedrevet spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du løfter av tallekenen, ser du om spilleren er direktedrevet eller reimdrevet. Etter bildet å dømme (linken du la ved) ser dette ut til å være noe billige greier. Hva slags merke og modell er det?
    Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daglarssen
    Når du løfter av tallekenen, ser du om spilleren er direktedrevet eller reimdrevet. Etter bildet å dømme (linken du la ved) ser dette ut til å være noe billige greier. Hva slags merke og modell er det?
    Dag
    Hallo? Merke og modell står jo i linken......
    Men uansett så tipper jeg denne er remdrevet. Det er helt normalt at reima blir slakk,råtner og da må den byttes. Dersom den er drevet av tannhjul/gear så ville jeg rengjort så godt jeg kunne å hatt på bittelitt fett på gearene og litt olje på spindelen i midten. Kan ikke bli mere skade hvis du åpner....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert ingen dyr spiller, nei. Regner med den er ganske middels. En typisk familiespiller. Har ikke funnet noe særlig informasjon om den på netter, i hvertfall.

Uansett. Her følger to bilder av spilleren. Det ene viser hvordan den ser ut under skiva. Det andre er fra innsiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Nå har jeg gitt spilleren et par dråper olje, og voila, skrikelyden er borte. Så enkelt var det visst.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daanjel
    Vel. Nå har jeg gitt spilleren et par dråper olje, og voila, skrikelyden er borte. Så enkelt var det visst.
    BRA!! Går den i rett hastighet også?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada. Hastigheten er rett! Den fikset jeg ved å følge denne oppskriften:

Akai AP-D30 Turntable

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daanjel
    Det er sikkert ingen dyr spiller, nei. Regner med den er ganske middels. En typisk familiespiller. Har ikke funnet noe særlig informasjon om den på netter, i hvertfall.

Uansett. Her følger to bilder av spilleren. Det ene viser hvordan den ser ut under skiva. Det andre er fra innsiden.
    Denne løsningen er helt lik den vi hadde på en Philips platespiller vi hadde hjemme hos oss rundt 1970.

Opplegget er at den lille blanke tappen - som er en direkte forlengelse av akslingen på motoren - roterer veldig fort. Den mørke gummiaktige skiven settes i en litt langsommere rotasjon - gearingsforholdet er forholdet mellom den lille tappens diameter og gummiskivens diameter. Samtidig har gummiskiven kontakt med innsiden av platetallerkene - som settes i en enda litt langsommere rotasjon.

Vedlegg 101005

Dette er en ganske dårlig løsning rent teknisk og driftsmessig. Den lille tappen slites ganske raskt - hvilket medfører at hastigheten veldig fort blir feil igjen. Pluss at alt av vibrasjoner overføres direkte til platetallerkenen.

Hvis du får smaken på å spille vinylplater, bør du ganske kjapt sikte deg inn på noe bedre.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se hvor lenge jeg beholder den, men for øyeblikket fungerer den godt til mitt bruk. Den kostet meg tross alt bare 350,- med høyttalerne.

Har også sett på en lokal bruktbutikk at de selger en Radionette Soundmaster 45 deluxe MODEL 4000 til 350,-. er dette et bra kjøp, tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Dual 714 platespiller!

Hei,har en Dual 714 som går litt ujevnt på stroboskopet,er det smøring som mangler!Har noen greie på hva som skal smøres,og med hva slags olje!
    Mvh
    Per

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finder en del info på nettet, er du heldig kan du finde service manualen på vinylengine.com
    http://www.vinylengine.com/turntable...p?f=37&t=41213
    Søk litt på hvilken fett eller olie du skal bruke, da slipper du gjøre det to ganger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •