Vinyl neste, RIIA Trinn.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinyl neste, RIIA Trinn.

Jeg driver å sikler meg inn på vinylens verden for å holde det nostalgiske vedlike, her har jeg kikket på Pro-Ject Debut carbon esprit med Ortofon RED PU, ellers har jeg en Rega RP3 m/elys 2 PU i tankene. I dag driver jeg mine høytalere med Vincent SV 236 forsterker, denne har ikke phonoinngang så da må jeg gå til innkjøp av et externt isteden.

Da skulle jeg ønske at noen hadde smarte anbefalninger på dette området som kan passe til mitt oppsett. Høytalerne er Dali Mentor 6 som jeg synes er helt utmerket. Budsjett, i normal klasse for en nybegynner på området.

Takker for tips og råd på forhånd.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje pro-ject sin egen riaa, Tube Box 2? Jeg hadde enern før jeg oppgraderte til ASR, var godt fornøyd med den og toern skal jo være noe bedre. Koster ca 3000 på stereofil tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musical Fidelity V-LPS II har ry på seg for å være veldig mye RIIA for pengene, har en selv og er kjempe fornøyd. Bruker denne med en Clearaudio Concept, Dual 701, 1219. Super lyd fra alle sammen

Ligger på rundt 1499,-, bestillte min herifra ihvertfall:

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Newcomer Live4Ever sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver også å snuser på vinylens verden, og er pr. nå veldig usikker på hva jeg kommer til å gå for. Jeg er helt grønn på området. Men har uansett forstått at jeg kommer til å trenge en RIAA i tillegg til selve spilleren, når den tid kommer.

Jeg har alt i min HIFI koblet igjennom min Hegel HD10 DAC, så spørsmålet mitt er, kan platespiller (med RIAA så klart) kobles til denne, og eventuelt bør jeg gjøre det? Eller må jeg holde meg vekke fra den?

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Live4Ever
    Jeg driver også å snuser på vinylens verden, og er pr. nå veldig usikker på hva jeg kommer til å gå for. Jeg er helt grønn på området. Men har uansett forstått at jeg kommer til å trenge en RIAA i tillegg til selve spilleren, når den tid kommer.

Jeg har alt i min HIFI koblet igjennom min Hegel HD10 DAC, så spørsmålet mitt er, kan platespiller (med RIAA så klart) kobles til denne, og eventuelt bør jeg gjøre det? Eller må jeg holde meg vekke fra den?
    Om HD10 har analog inngang (?) så kan du det. Om ikke HD10 har analoge innganger må du enten få deg en riaa med digital utgang eller så må du inn med en forforsterker av noe slag. Men - Er ikke H200 en integrert forsterker med analoge innganger? Du skal i så fall inn der med riaa-trinnet.

Cambridge 640P er et utmerket utgangspunkt. Jeg testet flere av budsjettvariantene. Pro-Ject syntes jeg låt grøtet og ble fort kastet videre. Usikker på om den nye er bedre, men det kan høres litt sånn ut.

Jeg bruker en Hanss Acoustics P-23, nest rimeligste til Hanns, til min Dynavector DV20X2L (ta høyde for kluss med bokstavene her..!).

Så - oppstarts-RIAA - Cambridge 640P. Hanss-varianten min ligger på rundt 4,5k ny om jeg ikke husker helt feil. Forhandles av Acoustic Tuning. Cambridge får du hos klubben.

Pro-ject lager helt klart bedre platespillere enn de lager riaa-trinn.

Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Om HD10 har analog inngang (?) så kan du det. Om ikke HD10 har analoge innganger må du enten få deg en riaa med digital utgang eller så må du inn med en forforsterker av noe slag. Men - Er ikke H200 en integrert forsterker med analoge innganger? Du skal i så fall inn der med riaa-trinnet.

Cambridge 640P er et utmerket utgangspunkt. Jeg testet flere av budsjettvariantene. Pro-Ject syntes jeg låt grøtet og ble fort kastet videre. Usikker på om den nye er bedre, men det kan høres litt sånn ut.

Jeg bruker en Hanss Acoustics P-23, nest rimeligste til Hanns, til min Dynavector DV20X2L (ta høyde for kluss med bokstavene her..!).

Så - oppstarts-RIAA - Cambridge 640P. Hanss-varianten min ligger på rundt 4,5k ny om jeg ikke husker helt feil. Forhandles av Acoustic Tuning. Cambridge får du hos klubben.

Pro-ject lager helt klart bedre platespillere enn de lager riaa-trinn.
    HD10´en har ikke analog inngang, kun utgang. Av digitale innganger er alle i bruk kommer jeg på, så må nok gå utenom DAC´en uansett.
    H200´en er en integrert forsterker med analoge innaganger, ja.
    Det er pga. den balanserte koblingen mellom forsterker og DAC at jeg ville bruke den. Men det går nok i orden. Uansett så vil nok kjøp av platespiller/RIAA bli satt på hold en stund til. Må bygge litt kapital først

Mange takk for infoen!

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD10´en har ikke analog inngang, kun utgang. Av digitale innganger er alle i bruk kommer jeg på, så må nok gå utenom DAC´en uansett.
    H200´en er en integrert forsterker med analoge innaganger, ja.
    Det er pga. den balanserte koblingen mellom forsterker og DAC at jeg ville bruke den. Men det går nok i orden. Uansett så vil nok kjøp av platespiller/RIAA bli satt på hold en stund til. Må bygge litt kapital først

Mange takk for infoen!
    Bare hyggelig.

Ingen vits å rute signalet via en ekstra boks om man ikke trenger det. Du kan koble en hvilken som helst riaa inn på H200.

Alltid kjekt å bygge kapital. Bedre løsning enn lån, såfremt man ikke har en plan for innbetaling når det er snakk om betalingsutsettelse. Bommer du på denne blir det fort en kostbar oppgradering!

(Har brukt betalingsutsettelse et par ganger og hatt beløpet klart på konto til forrenting en ekstra måned. Vet to av tilfellene sparte jeg faktisk penger på det. Det er riktignok mot normalen.)

Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig.

Ingen vits å rute signalet via en ekstra boks om man ikke trenger det. Du kan koble en hvilken som helst riaa inn på H200.

Alltid kjekt å bygge kapital. Bedre løsning enn lån, såfremt man ikke har en plan for innbetaling når det er snakk om betalingsutsettelse. Bommer du på denne blir det fort en kostbar oppgradering!

(Har brukt betalingsutsettelse et par ganger og hatt beløpet klart på konto til forrenting en ekstra måned. Vet to av tilfellene sparte jeg faktisk penger på det. Det er riktignok mot normalen.)
    Sant det. Det var for å finpusse litt, slik en DAC gjør. Men ikke et must.
    Hva kapital angår, har jeg også kjøpt med betalingsutsettelse tidligere. Funka fint det. Du vet sikkert hvor jævlig det er å holde på tolmodigheten når det er noe du har lyst på
    Satser på å få en grei start ved salg av min gamle stereo (rød skrift i signatur).

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det. Det var for å finpusse litt, slik en DAC gjør. Men ikke et must.
    En DAC kan kun gjøre noe positivt med et digital signal. Finpussingen blir i dette tilfellet at den gjør en bedre jobb med konvertering enn den interne konverteren i H200.

I det analoge domenet bør alle ekstra duppedingser unngåes såfremt de ikke har en positiv lydmessig effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg driver å sikler meg inn på vinylens verden for å holde det nostalgiske vedlike, her har jeg kikket på Pro-Ject Debut carbon esprit med Ortofon RED PU, ellers har jeg en Rega RP3 m/elys 2 PU i tankene. I dag driver jeg mine høytalere med Vincent SV 236 forsterker, denne har ikke phonoinngang så da må jeg gå til innkjøp av et externt isteden.

Da skulle jeg ønske at noen hadde smarte anbefalninger på dette området som kan passe til mitt oppsett. Høytalerne er Dali Mentor 6 som jeg synes er helt utmerket. Budsjett, i normal klasse for en nybegynner på området.

Takker for tips og råd på forhånd.
    Jeg køpte en Cambridge på Hifi Klubben til 700kr og den fungerer meget bra til min Hegel H70. Koblet den til Aux inngangen på forsterkeren.
    Den ser faktisk veldig dyr ut på designet og lyden er meget behagelig og oppløst.

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moiz selger en Heed RIAA på sentralen nå.
    Det er en MC RIAA. Heed overrasket meg stort i positiv retning da Moiz hadde demo på dette merket på Subsonic Society i Oslo i oktober. Han skal kun ha 1995,- for den: Heed Questar MC - Torget

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Moiz selger en Heed RIAA på sentralen nå.
    Det er en MC RIAA. Heed overrasket meg stort i positiv retning da Moiz hadde demo på dette merket på Subsonic Society i Oslo i oktober. Han skal kun ha 1995,- for den: Heed Questar MC - Torget
    Et godt kjøp, absolutt, men dessverre kun for MC-pickup. Det er vesentlig å skille mellom MM og MC når det skal handles RIAA. Begge pickupene som trådstarter nevner er MM og har følgelig for høyt utgangssignal for en MC-riaa.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det virkelig å ligne noe her alt ja, tror enten Cambridge eller Musical fidelity kan være de jeg er ute etter. Vet det finnes bedre alternativer der ute også, men tror jeg kan komme langt med disse alternativene. Noen som vet om disse platespillerne jeg nevner har påmontert phonokabel?

Jeg må bare få lagt tilside noen kroner så skal vi se hva vi kan trylle frem, når dette kommer for en dag må virkelig det sorte gullet få sin plass i hjemmet også. Vil nok også oppgradere spiller med egen psu fra rega. Denne løfter kvaliteten enda et hakk opp. Erfaringer med denne folkens?

TT PSU

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt kjøp, absolutt, men dessverre kun for MC-pickup. Det er vesentlig å skille mellom MM og MC når det skal handles RIAA. Begge pickupene som trådstarter nevner er MM og har følgelig for høyt utgangssignal for en MC-riaa.

Moiz har også MM RIAA, men den koster litt mer. kr. 2800 i følge siden dems.
    Den heter Questar MM. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inne på Hifisentralen.no har vi en bruker som har MYE erfaringr rundt hva som rører seg innen vinylens verden, Rudi heter han.

Han laget en tråd vedrørende denne Musical Fidelity RIIA`en, som også vippet meg i den retningen. Denne karen vet hva han prater om altså.

En god riia behøver ikke og koste skjorta.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •