Valg av ny LP spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av ny LP spiller

Jeg har tenkt til å hoppe på lp-bølgen som feier over landet.
    Etter mye lesing, og litt prøving har jeg kokt det ned til

Pro-ject debut Carbon esprit
    Pro-ject RPM 5.1
    Rega Rp3

Vil gjerne ha en spiller " til å bli gammel med" - som har god lyd, og kan evt oppgraderes.

Noen som har mere erfaring enn meg som har noen tips?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg nylig en ny Project på Pixmania til en overkommelig sum, ca.1600,-
    Meget fornøyd med den.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange alternative spillere på markedet. I det prisleie du ser ut til å ha lagt deg vil det alltid være noen kompromiss.

I forholdet Esprit vs 5.1, så har sistnevnte litt bedre av alt. Den beste oppgraderingen av 5.1 er vel å investere i en speedbox som vil gi jevnere gange. Det neste er å vurdere en bedre pick-up. Lengre enn det er det vel kanskje ikke noe vits i å dra en 5.1.

Man er da fort oppe i en pris som kanskje gjør det gunstigere å kjøpe en dyrere spiller med en gang, som igjen kan oppgraderes osv.... og ikke like raskt når sine begrensinger.

Blir man først bitt av basillen, så vil man fort kunne "vokse ut av" en entry level budsjettspiller, selvom f.eks Esprit Carbon vil duge i massevis og årevis for mange.
    Det er litt avhengig av hvor man legger lista.

Brukt kan jo også vurderes, men det kan være en risk i å kjøpe brukt platespiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I fjor startet jeg med vinyl, inngangsbiletten min ble en Rega RP1. En helt enkel spiller som spilte go`lyd ut av boksen, få innstillinger som skulle til. Tatt prisen i betraktning altså. Tenkte at dette her måtte da holde noen år Knappt 4 mnd. gikk då så var jeg i besittelse av en Clearaudio Concept.

Så ja, blir man bitt av basillen er det fort gjort :P Når det er sagt, ved inngangen av 2013 sitter jeg med en gammel Dual 701 og en 1219 spiller i tillegg til de to foregående...en Lenco Goldring GL 75 er straks i hus, så raskt disse helligdagene er over og posten får gå sin gang.
    Man finner flust av pent brukte Dual spillere på f.eks tyske ebay, og disse spiller reint gull og ringer rundt mange av dagens entry-spillere, og kan fåes veldig billig også. Fantastisk oppbygning og ekte tysk kvalitets design! Minuset er jo om noe skulle gå galt så kan letingen etter deler eller det å få det reparert bli ett problem.

Så, i løpet av 8-9 måneder var jeg altså 215 plater (10-15 på vei) og 5 spillere rikere. Og ganske mange kroner fattigere

Du er herved advart.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke mange hobbyer som ikke koster litt, men man får mye tilbake fra hifi føler jeg
    Tenker vel å ha orginalspiller en stund før den oppgraderes. Er morsommere å høre at ting blir bedre. Men er alle spillerene like oppgraderbare?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geirjp
    Men er alle spillerene like oppgraderbare?
    Generelt:
    Alle spillere kan oppgraderes med annen/bedre PU. Om man ser bort fra helautomatiske og tildels halvautomatiske spillere, som vil ha flere begrensinger mht oppgradering i form av armbytte osv, så er de fleste manuelle spillere teoretisk sett tildels like oppgraderbare.

Jeg skriver tildels, da det for en del vil begrense seg til armbytte - og da til arm av +/- samme lengde og innfesting (evt bytte internkabling i armen). Èn årsak er at en del (de fleste) "sponplatespillere" - altså de med en massiv plate som chassis - evt. vil kreve modifisering av hullet for arminnfesting dersom man vil bytte til enkelte type armer. Andre type spillere, og spesielt de med separat armbord er mer fleksible her.

For en del spillere produseres det heller ikke så mye for oppgradering. Tenker da på bedre motor, lager, tallerken osv.
    Andre spillere igjen, f.eks. Linn LP12, har mindre/ingen begrensinger, og et bredt utvalg av oppgraderingskomponenter.

En begrensing ved "entry level" spillere er at ikke oppgraderbare komponenter fort vil kunne bli/allerede er det svakeste ledd.

For de 3 du har nevnt, så har f.eks Debut Carbon en litt kortere arm enn de 2 andre. Dette begrenser evt armbytte, da utvalget av så korte armer ikke er stort. Den kan vel oppgraderes med speed box. Hadde nok ikke "dratt" den lenger enn evt. PU-bytte. Rega´n kan vel oppgraderes med annen tallerken, motor (tror jeg) og en del ulike armer. 5,1 kan oppgraderes med den tidligere nevnte motorstyringen (speed box) og en del ulike armer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par helt andre alternativer er jo å vurdere en vintage Thorens (TD150/TD160) eller Lenco L75. Dette er gode spillere som mange har oppgradert og modifisert til det "ugjenkjennelige". Begge har motor/drivverk av meget god kvalitet som med riktig stell er bortimot evigvarende. De er således yndede objekter for oppgradering og modifisering. Det finnes mye info på nettet om disse.

Det dukker stadig opp slike spillere på bruktmarkedene. Originale, umodifiserte er heller ikke dyre og kan tidvis også dukke opp på loppemarkeder, brukthandlere osv.

Det finnes også gode vintagespillere av andre merker, som f.eks Dual, Garrard, Sansui, Technics, Luxman og ERA, for å nevne noen. Men, det er ganske selektivt hvilke modeller innenfor de ulike merkene det er verd å satse på - så her må man sette seg en del inn i sakene før man handler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pro-ject Debut Carbon Esprit

Kjøpte en slik for et par uker siden. En fantastisk spiller som får det beste ut av platene mine. Har aldri hørt slik musikalitet og bass fra platene mine før. Anbefales på det sterkeste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •