Sliter med mye støy/spraking på Rega RP3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter med mye støy/spraking på Rega RP3

Har endelig tatt steget ut i vinyl verden og kjøpt meg en Rega RP3.
    Kom hjem og koblet opp, stilte trykk på stiften (til min beste evne) osv.
    Men skuffelsen var desverre stor når det kom lyd på.
    Tror jeg må ha gjort noe feil for lydkvaliteten var ikke noe og skryte av i det hele tatt, veldig grumsete og mye spraking i stemmer. Ikke den knitringen som vanligvis kan høres i stille partier, men spraking som en slags forvrengning.
    Noen forslag til hva jeg har gjort feil?
    Leste på nettet at Rega spillere har en tendens til og ha for stor motvekt i bias (?) har prøvd på både 1,75g (det er det pickupen skal ha) og ned til 1g uten at dette hjalp.
    Jeg har også prøvd og både plasere den oppe på CD spilleren der jeg hadde tenkt og ha den og direkte på gulvet for og se om det hjalp, det gjorde det ikke.

RIAA trinnet jeg bruker er det innebyggete som ligger i McIntosh MA2275 hvis det kan ha noe og si?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk du instruksjonsboka med?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av The Projectionist
    Har endelig tatt steget ut i vinyl verden og kjøpt meg en Rega RP3.
    Kom hjem og koblet opp, stilte trykk på stiften (til min beste evne) osv.
    Men skuffelsen var desverre stor når det kom lyd på.
    Tror jeg må ha gjort noe feil for lydkvaliteten var ikke noe og skryte av i det hele tatt, veldig grumsete og mye spraking i stemmer. Ikke den knitringen som vanligvis kan høres i stille partier, men spraking som en slags forvrengning.
    Noen forslag til hva jeg har gjort feil?
    Leste på nettet at Rega spillere har en tendens til og ha for stor motvekt i bias (?) har prøvd på både 1,75g (det er det pickupen skal ha) og ned til 1g uten at dette hjalp.
    Jeg har også prøvd og både plasere den oppe på CD spilleren der jeg hadde tenkt og ha den og direkte på gulvet for og se om det hjalp, det gjorde det ikke.
    RIAA trinnet jeg bruker er det innebyggete som ligger i McIntosh MA2275 hvis det kan ha noe og si?
    Ødelagt rille? Neida, vel vel,sikker på at du har kobla riktig da? Er spilleren jordet? Hvis ikke så kan det bety noe etter det jeg kan erindre. Lenge sida jeg har hatt platesnurrer,men før så var det en jordingskabel på de fleste spillere som ble koblet til en egen jording på forsterkern.Finnes det noe sånnt nå tro? For øvrig så finner du en oppsettsveiledning på regas hjemmesider,men du har sikkert den.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte du den ny eller brukt? Hvis brukt: Er stiften gammel?

Hr du prøvd å koble jordledningen rett til forsterkerens chassis i stedet for på den tiltenkte pluggen? Eventuelt på chassiset til et annet jordet apparat?

Har du stilt tracking og skid riktig? En innstillingsskive er svært god å ha til å gjøre alle slike innstillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du koblet opp spiilleren? Direkte i forsterker m.innebygget RIIA-trinn? Eller har du egen RIIA i mellom spiller og forsterker? Og har stillt mm/mc rett etc?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok med spilleren tilbake til butikken for at de skulle ta en titt på den der (den ble kjøpt helt ny ja, med ny stift).
    Vi koblet opp og selger mente alt hørtes riktig ut.
    Fikk ikke testet så mye pga ekstremt travel butikk i jule rushet.
    Selger brukte sine egene referanse plater og teste med og da hørtes ting veldig bra ut. Fikk også satt på noen av de platene jeg testet med hjemme og på den korte tiden jeg hadde kunne jeg ikke høre noe galt i form av spraking men er fremdeles skuffet over oppløsningen/klarheten.

Selger mente at jeg kansje har vært uheldig med de Vinylene jeg har kjøpt til nå i form av dårlig produksjon/generell lydkvalitet. Noe som er godt mulig.

Men greier ikke og lavere og tenke at det ennå må være noe mer og hente her.

Bruker den innebygde RIAAen i McIntoshen, denne bruker rør som aldri har vært skiftet (den er ca 2,5år nå) så mulig det er disse som begyner og synge på siste verset?

På Rega spillere er det ikke noe jordings kabel. De skal vistnok legge jorden i Phono kablen? Syntes dog det har en tendens til og bygge seg opp mye statisk spenning i spilleren. Dette kan vell forårsake spraking?

Tenkte jeg kunne prøve og bruke RIAA trinnet på en Denon reciver jeg har stående for og utelukke MC sitt RIAA trinn som feilkilde. Skal komme med en tilbakemelding når det er gjort.

Takk for hjelpen sålangt!

Mvh
    Torstein

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Hvilken pickup sitter det på den?
    Og hvilke plater har du testet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Elys2 pick-up.
    Den ble montert (kansje med litt hastverk?) av selger.
    Jeg kunne jo prøvd og ta den av og på og se om det hjelper, mulig den ikke sitter helt som den skal.

Har nå koblet opp mot Denonen uten at det hjalp noe.
    Tror dog jeg har kommet fram til at selve sprakingen kom fra en litt gammel innspilling jeg hadde (Robert Johnsen).

Det jeg er missfornøyd med nå er vell den gennerelle lydkvaliteten kan man si. Når det blir mye informasjon i lydbilde faller det litt sammen. Ting blir mer uklart og det blir vanskligere og skille instrumenter osv. Når jeg A-B tester mot Spotify høres Spotify mer engasjerende og musikalsk ut, og det går jo imot alt jeg har hørt om Vinyl sin lydsignatur. Det har også blitt kommentert av venner som ikke er spesiellt lyd inntreserte i det hele tatt at det hørtes litt flatt og kjedlig ut når jeg spiller vinyl, spilte da Aretha Franklin - Lady soul.
    Sangen jeg har brukt mest for og A-B teste er Rivers and Roads av the Head and the heart.

Slike test/kalibrerings plater dere snakker om, hvor kan jeg bestille det fra? prøvde og søke på Amazon uten hell.

Mvh
    Torstein

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Det du beskriver høres veldig ut som en slitt stift eller en støvete stift, eventuelt en feil kalibrert arm. Har du børstet av stiften med en stiftbørste (en slik liten, tynn børste som sannsynligvis følger med pick-upen)?

Se denne videoen for å generelt stille stifttrykk og skating:
    The Stereo Shop ___Turntable Calibration 1 - YouTube

Står en spesifikk beskrivelse til kalibrering av akkurat din spiller med den samme pick-upen her:
    http://www.rega.co.uk/downloads/RP3%...%20ENGLISH.pdf

Står at det skal følge med litt utstyr til å stille inn armen.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du får mer spraking på LP enn på spotify er vel naturligt.

Men lyden skal være mer organisk, og engasjerende enn på spotify, ellers er det noe galt fatt.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fattern har også kjøpt seg platespiller(Project Debut Carbon Espirit), og jeg ble også skuffet over lydkvaliteten i forhold til cd-spilleren(skulle egentlig bare mangle når cd-spilleren koster over 10 gangern). Men etterhvert har jeg blitt vant til klangen, og det er faktisk ikke så gærent.

Har du prøvd platerens? Gjorde underverker her, mye roligere og nærmest ingen spraking.

Håper dette kunne hjelpe, Mvh Mathias

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det hørtes ut som det var i orden i butikken så har du sannsynligvis et problem med riaa i forsterkeren.

Prøv med Denon forsterkeren som du har,men mest sannsynlig problem med riaa delen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^Han har prøvd Denon´s RIAA med samme resultat.

Dette ble/burde blitt sjekket i butikken, men... Sjekk om PU er montert riktig (sporer riktig). Dette kan sjekkes med en Protractor. Vet ikke om det følger med en slik til Rega. Om ikke kan det lastes ned fra nettet. Sjekk også azimut (vertikal vinkel på stiften). Kan gjøres ved å legge en liten speile på tallerken og se om det løper en rett linje igjennom PU/stift og speilbildet av den.
    VTA er sikkert riktig om du ikke har byttet platematte.

OBS! Det kan være noen av platene dine.
    Vinyl er ikke synonymt med bedre lyd enn CD/Spotify osv. Som for CD, så er det også stoooor forskjell i lydkvalitet på vinyl. Spesielt en del pressinger utover 80-tallet var ikke alltid gode.
    En god del re-issues/nypressinger av tidligere utgitte plater (om det er det du har) låter slett ikke bra. 180gr vinyl er ikke nødvendigvis noe "kvalitetsnorm".
    Jeg har flere CD´r der lyden er bedre enn tilsvarende vinylplate, men definitivt motsatt også.

Vinyl bør vaskes/renses før bruk. Spesielt gjelder dette om man har kjøpt brukte plater, men erfaringsmessig også nye.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også å bruke støvbørste på platene. Virker også som du ikke har jordet spilleren din. Hva med kabel mellom platespiller og riaa? Burde være en som er godt skjermet, hva bruker du nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Husk også å bruke støvbørste på platene. Virker også som du ikke har jordet spilleren din. Hva med kabel mellom platespiller og riaa? Burde være en som er godt skjermet, hva bruker du nå?
    Har ikke støvbørste/rens til plater, men har tenkt at siden de er helt nye trenger jeg ikke og rense de. Men skal kjøpe en og se om det hjelper.

Rega har ingen egen jord kabel. Kun RCA ut.

Tror dog kansje jeg også har vært litt uheldig med de første platene jeg har kjøpt. I tillegg til at jeg kansje hadde litt store forventninger til lyden.
    Men skal ta en ny runde og fintune alt på nytt. Er jo mulig PU sitter litt skevt.

Er det forresten noen her som har Mumford and sons - Sigh no more eventuellt The Head & The Heart - The Head & The Heart på vinyl og gidder og høre hvordan den gjør seg mot Spotify versjonen på en ok Dac?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke spraking og støy som ER vinyl da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Får ikke håpe det, har 0 spraking og støy på mine nye plater iallefall 8)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_

hehe, tipper det er generelt mer støy i 90% i "vanlige" hjem som kjører Spotify via minijack til en alt i ett boks.

Vinyl er langt fra synonymt med spraking og støy, vitner heller om dårligste stelte plater og eller pick up.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av The Projectionist
    Har ikke støvbørste/rens til plater, men har tenkt at siden de er helt nye trenger jeg ikke og rense de. Men skal kjøpe en og se om det hjelper.

Veldig mange nye plater som er utrolig statiske, en børste hjelper nok til her - er også mange som sverger til vask av nye plater før bruk, både pga det statiske og at endel nye plater har en "hinne" etter pressingen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •