Ønsker hjelp til ny platespiller med "autostopp"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker hjelp til ny platespiller med "autostopp"

Hei.
    Jeg har tenkt en stund nå å skaffe meg ny platespiller, siden den jeg har er
    en gammel Philips F7122 Synchro drive, med mindre problemer.

Nå har problemene blitt større, og jeg aner ikke hvor de nye problemene er.
    (kabler, stift, kontaktfeil?) uansett, jeg trenger en ny platespiller.

Jeg har sett litt på forskjellige platespillere, før jeg fant ut at automatisk stopp,
    uansett om det bare stopper motoren, eller løfter armen,
    eller returnerer armen og stopper motoren, ikke er vanlig på platespillere lenger.

Platespilleren jeg har nå skal egentlig ha automatisk retur (hadde det bare fungert),
    og jeg vil ha det på den nye platespilleren jeg skal anskaffe meg.

Jeg har funnet Thorens TD 295 MK IV, og falt for denne, selv om den med
    sine 7500kr er noe over budsjettet. Den har lokk (noe jeg må ha) og automatisk stopp (noe jeg må ha) i tillegg til at jeg synes den er pen.

Så finner jeg særs kritiske anmeldelser av denne platespilleren på nett,
    som bare takserer verdien av platespilleren til halvparten.

Thorens TD 240-2 er helautomatisk, noe jeg har forstått at går ut over
    muligheten til å bytte tonearm om man ønsker, samtidig som jeg har fått
    inntrykk av at de halvautomatiske kan man kanskje bytte tonearm på senere om man skulle ønske.

Neste halvautomatiske etter Thorens TD 295 MK IV blir slik jeg kan se det
    Thorens TD 235 til 5500kr. en mye bedre pris i forhold til budsjettet mitt,
    men jeg synes ikke den er spesiellt pen, og etter "standard" nummerering, så bør jo TD 295 MK IV være et hakk bedre også.

Finnes det flere alternativer der ute, eller er det disse jeg har å velge i mellom i praksis? (ønsker å kjøpe nytt)
    Kravene mine er automatisk stopp, og lokk.

Stereoanlegget mitt nå består av:
    Primare R32 RIAA
    Primare Pre 30 forforsterker
    Primare A33.2 Effektforsterker
    System Audio Explorer høyttalere
    __
    Mvh.
    Kristoffer

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo selv definert noen minimumskrav som begrenser utvalget en god del.
    Nå finnes det spillere i prisklassen til 295MkIV som nok er "bedre" enn den, men da må du fire på de øvrige kravene. Man bør nok nyansere en del av det man leser av kritikk.

295MkIV er ingen dårlig spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter forslagene til Niels Nielsen så begynte jeg å se litt etter andre platespillere som
    jeg kunne kombinere med en Q UP for å slippe å risikere å slite ut nåla unødig fort.

Motoren må da vel lett tåle å gå over natta tenkte jeg. (som i mitt tilfelle kan bli 10 timer i helgene)
    Etter å ha funnet en budsjettsprenger deluxe med Hanss Acoustics T-10
    (pakke med Rega RB-301 arm og Ortofon 2M Bronze ferdig satt opp)
    til ca. 10 000, så stod valget mellom denne (sammen med en Q up) og
    Thorens TD 295MkIV.

Så kommer jeg over noen som har hatt problemer med en pro-ject (1xpression)
    platespiller. Han hadde glemt den på, i anslagsvis 10 timer, noe som førte til
    ulyder i motoren. I samme tråden kommer mange med (utprøvde) løsninger på
    dette problemet.
    Det jeg tenker med en gang da, er at dette kanskje vil gjelde de fleste platespillere!?
    Grunnen til at jeg vil ha autostopp er jo nettopp for å slippe slike opplevelser.
    10 timer bør nåla tåle lett en gang i blandt,
    men om 10 timer sammenhengende blir for mye for drivverket så er det jo liten vits med en Q UP!

jeg var nesten bestemt, først en vei, så andre veien, og nå er jeg i tvil igjen
    for hva jeg skal gå for :?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner egentlig ikke helt ditt problem, hvordan kan man glemme å slå av platespilleren?? Har du en manuell spiller kommer det helt av seg selv, pickuppen vil kverne i innerste rille og du hører et dunk hver 33 !/3 omdreining, dette forteller hjernen din at platespilleren må slås av, omtrent som en vekkeklokke.
    Uansett, får du ulyd i motoren etter 10 timer spør du etter en ny motor av fabrikanten eller importøren, så enkelt er det.
    Om du er redd for mekaniske feil kan du kjøpe en brukt Micro Seiki, der lå en fantastisk super high end RX2000 op dba.dk til 6000,-, 8ja, denne måtte hentes i Danmark men det er verdt det altså) og da disse Micro Seiki blev produsert regnet Micro med en levetid på ca. 80 år.
    Jeg tror du er litt i overkant bekymret....men om det er ute av kontroll kan du jo kjøpe en strømstyringsenhet fra Clas Ohlsson, da kan du velge at strømmen skal kuttes etter en time.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår heller ikke helt den store risiko for å "sovne" fra platespilleren i maaange timer. For det er vel det saken dreier seg om?

Om du vurderer spillere i prisklasse rundt 10K, så må Clearaudio Concept med på din shortlist. Den kan leveres med "osteklokke" støvdeksel.

Alternativt kan du jo vurdere en eldre Thorens m/autolift-stopp (f.eks TD145, TD146, TD147) eller en helautomatisk vintage Dual.

De enkle årsaker til at dagens (og eldre) "dyrere" spillere ikke leveres med slike funksjoner er at det skal være minst mulige innretninger som kan påvirke signalet og/eller armens bevegelse.

De som søker best mulig lyd ser primært ikke behov for- eller etterspør slike funksjoner. Produsentene ser da heller ingen grunn til å øke kostnadene og kompleksiteten dette medfører, for noe som markedet ikke etterspør.

De som setter krav til enkel betjening/funksjon har hovedsaklig ikke samme krav til lyden, og de velger spillere deretter. For den lille andelen av markedet som ønsker f.eks. autolift på "dyrere" spillere finnes det da noen separate løsninger for ettermontering, slik som Niels Nilsen linker til.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en Dual er noe for deg?
    Her er noen stykker, bl.a. en CS5000, men vet ikke om den er halvautomatisk, tror den er det. Den er brukt dog...
    Dual platespiller - Brukt - Rubrikk.no
    Ellers forhandles Dual av bl.a. lyrichifi, samt der er en ny vinylsjappa i Møllergata i Oslo, vet ikke hva butikken heter men de har Dual. Maxwell hifi har også.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    evt en Denon med automatikk:
    DENON DP-300F Platespiller | Hi-Fi Klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    ...samt der er en ny vinylsjappa i Møllergata i Oslo, vet ikke hva butikken heter men de har Dual.
    Big Dipper du tenker på? Kan ikke si at jeg har registrert at de har Dual der, men Lyric har - dvs. han har CS-455-1M inne. Det er eksakt samme spiller som Thorens TD 240-2. Det er Dual som produserer de rimelige Thorens. Lyric kan sikkert bestille CS 505-4, men aner ikke hva den koster.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspill så langt!
    Jeg har hatt en del problemer med å bestemme meg, og
    har jeg bodd i nærheten av Oslo, så har jeg definitivt sjekket ut
    butikkene der, men siden jeg bor i ingenmannsland,
    så blir ikke det noe av.

Valget falt på en Hanss Acoustics T-10.
    Q-UP bestiller jeg ganske snart.

Motoren skal jo selvfølgelig tåle å gå mange timer
    i strekk, jeg har nok vært unødig engstelig for svikt i den.
    Klart man kan sovne for natta, men det må den tåle!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Big Dipper du tenker på? Kan ikke si at jeg har registrert at de har Dual der, men Lyric har - dvs. han har CS-455-1M inne. Det er eksakt samme spiller som Thorens TD 240-2. Det er Dual som produserer de rimelige Thorens. Lyric kan sikkert bestille CS 505-4, men aner ikke hva den koster.
    Nei, det er ikke Big Dipper. Datakjeden har flyttet til andre lokaler litt lenger oppe i gaten, hvor de holdt til før er der nå en vinylbutikk, de har platespillere stående i vinduet, bl.a. Dual. Skal se om jeg kommer forbi en dag så jeg kan se navnet på butikken.

stoffi, veldig fin spiller du har bestilt der, du blir super fornøyd med den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •