Vinyl in all its facets.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Aerik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinyl in all its facets.

Denne reportasjen her fra audiovideo2dayhar med 6 sider med god stoff om "Vinyl in all its facets"
    Det er sikkert flere som er på søken etter info om vinyl, så her er det noen saklige fakta å fange opp.
    Mange har solgt unna dette formatet, andre er på full fart på vei inn igjen, ser ut til at moralen igjen er: de gamle er eldst
    også når det gjelder det ærverdige formatet vinyl. ;-)
    Ha en trivelig lesning.

Mvh Arild

Sidene ligger her

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på om det er behov eller rom for, eller meninga med nok en vinyl vs cd (k)rangel. Men hva mener du med "saklige fakta" og "de gamle er eldst"? Tenker du da på det han skriver om den subjektive følelsen av å holde i ei vinylskive m/cover vs CD/SACD/streaming? Eller tenker du på lydkvalitet, som i reproduksjon av kildematerialet? Hvis det er sistnevnte så regner jeg den ballen er rimelig død; CD > vinyl?

Ellers må jeg si for min del, som forøvrig er aldersmessig sånn ca midtveis i livet, ikke helt forstår hvorfor enkelte fortsatt foretrekker endel 'snap, crack, hizzle & pop', upraktisk emballasje og knot fremfor det lettvinte i streaming/HTPC og CD.

Ikke bare har en tilgang på å nyte omslagsgrafikken(digital som jpg, eller i mini-utgave som CD-coveR) men med enkle grep kan en lete frem alt en måtte ønske av bakgrunnsinfo for plata via bibliotek som allmusic el tilsv. I tillegg kan du gjennom tjenester som last.fm o.l få tips og anbefalinger om musikk som måtte være i omtrentlig samme gate som artisten/plata en lytter til.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Ellers må jeg si for min del, som forøvrig er aldersmessig sånn ca midtveis i livet, ikke helt forstår hvorfor enkelte fortsatt foretrekker endel 'snap, crack, hizzle & pop', upraktisk emballasje og knot fremfor det lettvinte i streaming/HTPC og CD.

Ikke bare har en tilgang på å nyte omslagsgrafikken(digital som jpg, eller i mini-utgave som CD-coveR) men med enkle grep kan en lete frem alt en måtte ønske av bakgrunnsinfo for plata via bibliotek som allmusic el tilsv. I tillegg kan du gjennom tjenester som last.fm o.l få tips og anbefalinger om musikk som måtte være i omtrentlig samme gate som artisten/plata en lytter til.
    "All overdrivelse er skadelig", er en sunn leveregel.
    Det kan innimellom vært godt for kropp og sjel å skru av alt det trådløse og skjermbaserte og bare nyte musikk og bla i et papircover

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på om det er behov eller rom for, eller meninga med nok en vinyl vs cd (k)rangel. Men hva mener du med "saklige fakta" og "de gamle er eldst"? Tenker du da på det han skriver om den subjektive følelsen av å holde i ei vinylskive m/cover vs CD/SACD/streaming? Eller tenker du på lydkvalitet, som i reproduksjon av kildematerialet? Hvis det er sistnevnte så regner jeg den ballen er rimelig død; CD > vinyl?

Må det være slik at de som liker det ene ikke kan like det andre?

Personlig har jeg både vinylspiller og en SB Touch, samt en Cambridge 751BD i racket som mine trofaste kilder. Jeg setter pris på Touch'ens fortreffeligheter og enkelhet i bruk, samtidig så ser jeg at jeg i større grad hører gjennom et helt album på vinyl. Lydkvaliteten på vinylspilleren er knall - lyden via SB er knall. Konstruert polemikk gagner ingen.

Utover det setter jeg pris på tipset og skal pløye gjennom i løpet av helgen.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, nei, for mye av det gode er alltid godt. :-P

Mmneida, jeg skjønner puristene jeg, det har et - om enn noe nostalgisk - lunt og høytidelig drag over seg, det å gå igjennom hele prosedyren med vinyl for å høre på musikk. ref japanske te-ritualer. men la oss være enige om å kalle en spade for en spade, dette handler først og fremst om staffasje, stil og "feel", ikke så mye lydkvalitet og audiofili.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, nei, for mye av det gode er alltid godt. :-P

Mmneida, jeg skjønner puristene jeg, det har et - om enn noe nostalgisk - lunt og høytidelig drag over seg, det å gå igjennom hele prosedyren med vinyl for å høre på musikk. ref japanske te-ritualer. men la oss være enige om å kalle en spade for en spade, dette handler først og fremst om staffasje, stil og "feel", ikke så mye lydkvalitet og audiofili.
    Nja - mine Brownsville Station LP'er låter betraktelig bedre enn det de har klart å trylle frem på digitalutgaver.

Men så er det jo litt "sær" musikk også da

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hey, Brownsville Station (band) - Wikipedia, the free encyclopedia, et råkkeband fra tidlig 70-tallet jeg ikke har fått hørt enda. takker for tipset!

men mtp lydkvaliteten så er det kanskje som for andre utgivelser:

1. skit inn - > skit ut. kanskje ikke produksjonen(e) var allverdens og vinylen 'maskerer' feila?
    2. det feiles ofte i (re)mastringa til CD, tyverr.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hey, Brownsville Station (band) - Wikipedia, the free encyclopedia, et råkkeband fra tidlig 70-tallet jeg ikke har fått hørt enda. takker for tipset!

men mtp lydkvaliteten så er det kanskje som for andre utgivelser:

1. skit inn - > skit ut. kanskje ikke produksjonen(e) var allverdens og vinylen 'maskerer' feila?
    2. det feiles ofte i (re)mastringa til CD, tyverr.
    De har noen "must hear":
    Smokin' in the boys room
    Kings of the party
    og hele "red album" (det som bare heter Brownsville Station)

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja - det er mange innspillinger hvor dynamikken er vesentlig bedre bevart på gamle vinylutgivelser enn nye CD-utgivelser.

(Selvfølgelig - du slipper å vaske flac-filer, mens du i grunn må vaske vinylen, men da får du også så og si støyfri vinyl.)

Det er klart - skal du bruke 5.000 på en kilde så får du bedre lyd digitalt (om du ikke teller med pcen og resten av lagringsutstyr med mer) enn på vinyl. Bruker du en fin slump til med penger, som en del gjør her inne, så blir bildet straks mer sammensatt. Jeg må derfor si meg radikalt uenig din bombastiske uttalelse.

(Men - så lenge du er happy med ditt anlegg og jeg happy med mitt spiller det liten rolle. Jeg mener bare at det må være rom for at det finnes flere gode veier til de gode opplevelsene)

Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post SV Vinyl in all its facets

Ser hva du skriver Protet.

Mulig at du misforstod eller at jeg ikke ordla meg riktig etter ditt hode, men mitt innlegg var ikke ment som å hause opp til noen ny krangel om formater el. så den saken kan en droppe død med en gang. Bruker selv ALLE formater, men har noen som jeg liker mere enn andre. Hva du liker, er for meg likegyldig.:?

Det er vel dermed ikke sagt at en ikke kan skrive eller mene noe om dette formatet, selv om det er skrevet masse om dette tidligere? Er det noe galt i å skrive innlegg på forumet, eller er dette ditt forum? Så i grunn svaret og innlegget ditt som unødvendig og kranglete. Jeg skrev mest dette innlegget for å rette søkelyset mot en grei reportasje om vinyl som het: Vinyl in all its facets" og jeg har da ikke gått til angrep på noen i mitt innlegg.
    Tenker du da på det han skriver om den subjektive følelsen av å holde i ei vinylskive m/cover vs CD/SACD/streaming? Eller tenker du på lydkvalitet, som i reproduksjon av kildematerialet? Hvis det er sistnevnte så regner jeg den ballen er rimelig død; CD > vinyl?
    Det innlegget var vel mere mot det veldig mange føler ut fra hva jeg hører og leser ute på forumene når de sitter med LP hånden. Den følelsen der har du ikke når du streamer, og med CD/SACD så føler mange at de sitter med en plastdigs uten noe følelse. Så det kan hende at det var den subjektive følelsen av å holde i ei vinylskive jeg tenkte på. Men mange liker også det de kaller godlyd fra Lp, og det er det lite andre kan gjøre noe med. Det er den objektive følelsen til lytter som bestemmer dette, og ikke hva en hva en eller annen kar mener om dette eller ditt/datt.

Men hva mener du med "saklige fakta" og "de gamle er eldst"?
    Jeg skrev også:

[spoiler]Det er sikkert flere som er på søken etter info om vinyl, så her er det noen saklige fakta å fange opp.[/spoiler]

Det lå ingen ting annet i dette utsagnet enn at det er en del fakta om vinyl og en del info under linken (i reportasjen ), mulig jeg burde ha med "en del" slik at setningen ble <det er en del saklig fakta> å fange opp i denne linken?, men slik ble det ikke.
    Og hvis jeg evt. mente noe annet så stod dette evt. i reportasjen. Er dette forumet blitt så forgubba av sure særinger som ikke kan lese enkelte ting imellom linjene, er sansen for humor blitt borte? Det må gå an å legge inn innlegg uten at det er fare for å bli rakke ned på fordi konteksten ikke passer helt? Personlig dr***r jeg i det, men det er sikkert mange som ikke tør poste, i fare for besserwissere kommer med totalt dømmende uttalelser mot innlegg som er postet i beste mening.

Sitat Opprinnelig postet av Aerik
    Det er sikkert flere som er på søken etter info om vinyl, så her er det noen saklige fakta å fange opp.
    Mange har solgt unna dette formatet, andre er på full fart på vei inn igjen, ser ut til at moralen igjen er: de gamle er eldst
    Siden du tydelig er i midtlivskrisen og kranglete, og ikke vil se setningen slik den står og var ment, så får jeg forklare deg bedre hva det er ment som da: de gamle er eldst. "Dette er ett uttrykk, som samtidig henviste det i dette tilfelle til at Vinyl fortsatt holder koken", og mange får en god følelse med å sette på en slik skive. Hva du mener om det, spurte jeg ikke om.
    At du ikke forstår hvorfor andre ikke foretrekker endel 'snap, crack, hizzle & pop', upraktisk emballasje og knot fremfor det lettvinte i streaming/HTPC og CD, som du skriver, er jo for meg ganske likegyldig. 8)

Vi er alle forskjellige.

Mvh
    Arild

Aldersmessig så var jeg i livet når vi landet og gikk på Luna
    Nyt dagens Blue moon 8)

Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Jeg mener bare at det må være rom for at det finnes flere gode veier til de gode opplevelsene
    Kan ikke si meg mere enig. Vi har alle en forskjellig oppfatning av hva som er bra eller dårlig.
    Alt er hvordan en selv oppfatter opplevelsen.

Mvh
    Arild

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Protet er ikke vanskelig eller kranglete.

Han har bare forlagt* alle LP'ene sine og må da leve i den digitale verden for å spille favorittmusikken sin

* evt solgt dem og lagt igjen pengene på Telfords (lokal pub her i byen)

No offence!

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg overtar gjerne platene til Protet om de støver ned. Jeg skal gjøre det billig også, siden det nærmer seg helg og greier.

(Og - om du hører på en virkelig god vinylrigg handler det ikke om hva som er bra og dårlig, men hva som subjektivt faller i smak. Kvalitetsmessig står ikke min vinylrigg tilbake for opplevelsen av en en virkelig god DAC.)

Nok om det - tilbake til artikkelen. Jeg synes artikkelen i seg selv var ganske grei. Den er overfladisk og preget av litt dårlig språk (Google Translate-feeling, det skinner godt gjennom at vedkommende ikke er en native speaker), og sier lite om momentene som er viktige i de forskjellige utvelgelsesstadiene, men den tar godt for seg alle stegene man må gjennom i anskaffelsesprosessen.

Denne guiden vil hjelpe de som ikke har filla peiling på vinyl til å vite hvilke områder de ikke har filla peiling på - uten å fortelle dem noe som helst om hva de bør vite om det. Jeg er usikker på målet med artikkelen utover å fortelle at det er mye styr med vinyl, og at det på tross av det er verdt det. Noe jeg er enig med forfatter at det er.

Analog Tips | Analog Planet

Michael Fremer er noe mer konkret og har en fin blogg med masse tips. Har du sjansen til å delta på et av seminarene hans tipper jeg du vil sitte igjen med en hel masse kunnskap du ikke kan lese deg til på direkten.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nei, vi kan eniges om at vi er forskjellige, det viktigste er nå engang å kose seg med muzaken!

[digresjon]
    Vinylen var bhittelitt før min tid, Super, jeg er fra kassettgenerasjonen.

Mesteparten av studielånet og påfølgende øl-budsjett har forresten gått med på Vaskeriet -> Javel -> Charlies -> Bakgården både &
    [/digresjon]

Etpar ankepunkter;

@tore
    det er mange innspillinger hvor dynamikken er vesentlig bedre bevart på gamle vinylutgivelser enn nye CD-utgivelser
    jaha? sånn rent bortsett fra loudness war og generell overkomprimering på utgivelser fra sen 90-tall og utover så er det uansett faktuelt feil. CD er per definisjon et langt mer dynamisk medie enn vinyl. jeg er ikke bombastisk, men prøver bare å være saklig. se Myths (Vinyl) - Hydrogenaudio Knowledgebase for info.

@arild

følelser kan per definisjon aldri være objektive.

midtlivskrise, besserwisser og annen personkarakteristikk overser jeg. du får kose deg med helg!

Var ikke meningen å kuppe tråden din, så jeg lister meg så smått stille ut i sola

Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Jeg synes artikkelen i seg selv var ganske grei. Den er overfladisk og preget av litt dårlig språk (Google Translate-feeling, det skinner godt gjennom at vedkommende ikke er en native speaker), og sier lite om momentene som er viktige i de forskjellige utvelgelsesstadiene, men den tar godt for seg alle stegene man må gjennom i anskaffelsesprosessen.

Denne guiden vil hjelpe de som ikke har filla peiling på vinyl til å vite hvilke områder de ikke har filla peiling på - uten å fortelle dem noe som helst om hva de bør vite om det. Jeg er usikker på målet med artikkelen utover å fortelle at det er mye styr med vinyl, og at det på tross av det er verdt det. Noe jeg er enig med forfatter at det er.

Analog Tips | Analog Planet

Michael Fremer er noe mer konkret og har en fin blogg med masse tips. Har du sjansen til å delta på et av seminarene hans tipper jeg du vil sitte igjen med en hel masse kunnskap du ikke kan lese deg til på direkten.
    Hele innlegget var fra meg ment at her kan de som ikke har filla peil på Vinyl, og eller har lyst til å lese seg opp ved å snuse litt rundt dette på evnet fort kan gjøre dette via linken. Håpet også at andre som du nå har gjort å slengt med noen gode linker på sider med bedre og dypere stoff om evnet. Syntes artikkelen var en grei måte som inngang til snurreskiver. Vi kan alle lære av andre.
    That's it8)
    så jeg lister meg så smått stille ut i sola
    Kos deg i sola, og ha en god og trivelig helg med muzaken du hører på.
    Arild

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etpar ankepunkter;

@tore

jaha? sånn rent bortsett fra loudness war og generell overkomprimering på utgivelser fra sen 90-tall og utover så er det uansett faktuelt feil. CD er per definisjon et langt mer dynamisk medie enn vinyl. jeg er ikke bombastisk, men prøver bare å være saklig. se Myths (Vinyl) - Hydrogenaudio Knowledgebase for info.
    (Vi er 100 % enig om å kose oss med musikken)

Utover det er det forskjeller mellom teknisk tilgjengelig dynamikk og oppfattet dynamikk, eller plutselighet som det kalles.

Forskjellen i teknisk dynamikk går helt klart i CDens favør, og gjør at mye av musikken gitt ut på CD på 80-tallet var veldig dynamisk og artig. Etterhvert begynte loudness-war, komprimering og slikt tøys. Teknikerne har glemt å bruke de tekniske mulighetene som ligger i CD-mediet slik jeg ser det.

Så - teknisk sett er jeg enig i at det jeg sier er feil, men hva man opplever er for meg viktigere enn de tekniske spesifikasjonene på de to forskjellige kildene. Jeg opplever ofte at vinyl er mer dynamisk.

(Jeg håper at BR-audio kan ta av mer enn hva SACD og DVD-audio har gjort, eller strengt tatt så håper jeg at streaming av høyoppløst lyd etterhvert gjør at produsenter og teknikere begynner å lage jevnt over gode innspillinger igjen.

Kos deg i solen - her er det regn og ypperlig musikkvær.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •