Spørsmål om gammel platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om gammel platespiller

Jeg er ute etter å skaffe meg min første rigg til å spille av litt plater. Siden jeg er student har jeg et maksimalt budjsett på ca 5000 for både platespiller, forsterker og et par høyttalere. Dette kommer man ikke veldig langt med, så jeg tok derfor kontakt med min bror, som jeg visste hadde en gammel spiller stående.

Spilleren er en Pioneer Quartz PLL PL-550. Er det noen som vet noe om denne spilleren?

Spilleren har knapt blitt brukt dette årtusen, og jeg vet ikke hvilken generell stand den er i, men såvidt jeg vet skal den funke. Jeg regner med at jeg vil måtte gå til innkjøp av ny pickup, og en separat RIAA-forsterker. (jeg finner ingen billige forsterkere med innebygd RIAA) Vil det funke å kjøpe f.eks. en Ortofon OM5E Pickup og en Cambridge 540P RIAA forforsterker , som er det rimeligste alternativet fra hi-fi klubben?

5000 er dessverre absolutt maks, og aller helst skulle jeg jo sett at det ble enda mindre også ...

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på Tandberg TR Reciver serien, har selv en TR-2045, flott forsterker med et utmerket RIAA-trinn, litt gammeldags å se på kanskje? Greit å sjekke at det ikke knitrer så voldsomt i volumkontroll osv. Da hjelper det å rense potmetere.

Her en 2060 til 3000, denne har RIAA og har greit med power til å drive litt større høytalere og. Hva slags høytalere kunne du tenkt deg?

tandberg TR2060 - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si jeg er en kjempefan av såpass old-school utseende, (spilleren jeg får er jo gammel, men så er den jo gratis også da) og man må vel kunne være litt overfladisk også? ;-)

Men hva med noe som dette? Er dette en forsterker som jeg vil kunne bruke med en slik gammel spiller om jeg kjøper en separat RIAA-forsterker?

Jeg har dessverre null peiling på anlegg, så skyter foreløpig litt i mørket når jeg titter rundt på forskjellige nettsjapper. Når det gjelder høyttalere tenkte jeg å skaffe et par små høyytalere som kan få plass i en hylle eller lignende. Jeg hadde sikkert fått plass til noe større, men budsjettmessig blir jo høyttalerenes størrelse fort begrenset. Har til nå tittet litt på de rimeligste modellene man finner her.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EJacobsn
    Kan ikke si jeg er en kjempefan av såpass old-school utseende, (spilleren jeg får er jo gammel, men så er den jo gratis også da) og man må vel kunne være litt overfladisk også? ;-)

Men hva med noe som dette? Er dette en forsterker som jeg vil kunne bruke med en slik gammel spiller om jeg kjøper en separat RIAA-forsterker?

Jeg har dessverre null peiling på anlegg, så skyter foreløpig litt i mørket når jeg titter rundt på forskjellige nettsjapper. Når det gjelder høyttalere tenkte jeg å skaffe et par små høyytalere som kan få plass i en hylle eller lignende. Jeg hadde sikkert fått plass til noe større, men budsjettmessig blir jo høyttalerenes størrelse fort begrenset. Har til nå tittet litt på de rimeligste modellene man finner her.
    Det vil helt sikkert fungere greit!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok fort den forsterkeren der pluss et par høyttalere ser det ut til. Med såpass begrenset budsjett har man jo ikke mange bedre valg.

Men er det ingen som vet noe om spilleren? Skal hente den til helgen, så har ikke fått sett på den selv enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hentet platespilleren nå i helga, og den fungerer faktisk helt perfekt. Anlegget til bruttern sto også fullstendig ubrukt grunnet småbarn i huset, så jeg fikk låne med meg både forsterkeren og hans par med Definitive BP6 høyttalere også. Ganske flott for min del, siden jeg da slipper å kjøpe noe som helst og kan bruke pengene på litt vinyl istedet.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EJacobsn
    Jeg hentet platespilleren nå i helga, og den fungerer faktisk helt perfekt. Anlegget til bruttern sto også fullstendig ubrukt grunnet småbarn i huset, så jeg fikk låne med meg både forsterkeren og hans par med Definitive BP6 høyttalere også. Ganske flott for min del, siden jeg da slipper å kjøpe noe som helst og kan bruke pengene på litt vinyl istedet.
    Herlig!

Men det kan kanskje være greit å sjekke stiften/pick-up hvis den er gammel og "rusten"......

Og det trenger ikke bli dyrt for å gjøre en liten oppgradering:
    STIFTER/PICK UP

den øverste AT-95E

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan sjekker man at stift/pickup er som den skal? Jeg hører ihvertfall ikke noe galt med lyden, så det virker som den funker bra, men kan det likevel være at den er litt "rusten" og bør byttes?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den pickup'en jeg linket til kan gi et løft i lydbilde. Den er mye brukt som allround pickup, også på dyrere spillere.

Det er slettes ikke sikkert at din stift er slitt, det må du nesten se selv. Pickup du allerede har kan også være bra.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting du bør gjøre er å sette balansere armen slik at den står vannrett på 0,0 gram på stiften, på min Dual skal man ha ca. 1,6-1,8gram på stiften.

Så først, sett vekta på armen til 0,0 gram, få armen til å balansere vannrett og juster anti-skating om din spiller har dette. Tilslutt justerer du pitching på motor. Er vel et oransj lys som lyser på siden av disken(på min Dual er det et kikkehull), når pitchen er justert riktig skal både de små prikkene og de litt større stå stille iforhold til hverandre.

Hvor mange gram trykk du skal ha på stiften vet jeg ikke. Denne vekta setter du tilslutt når armen balanserer vannrett på 0gram.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •