Søker tips og råd på hva jeg kan eller bør gjøre med platespilleren.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Søker tips og råd på hva jeg kan eller bør gjøre med platespilleren.

Hei folkens:-D

Jeg har veldig lite kunnskap om platespillere o.s.v. så jeg håper noen her inne kan ta seg tid til å gi meg noen tips og svar på det jeg lurer på:-D

Jeg har en Thorens TD 190. Nå er det noen år siden den har vært i bruk, men jeg har nå fått lyst å ta den i bruk igjen.

I dag koblet jeg den bare opp på ett billig oppsett på soverommet som består av en enkel forforsterker med innebygget RIAA og noen små aktive monitorer bare for å teste att alt fungerte. Planen er å ha den i stua, men har ikke plass til den på tv benken og må finne noe jeg kann ha den oppå først:-D

Det første "problemet" var når jeg startet spilleren og skulle bruke forsiktig en platebørste for å fjerne litt støv på platen så stoppet platen og snurre og jeg måtte starte på nytt. Jeg prøvde på nytt og var enda mer forsiktig og platen stoppet og snurre igjen:-? Nå har jeg spilt noen plater og nå stopper den ikke helt å snurre når jeg bruker platebørsten, men det er like før. Nå er den i grunn sånn som jeg mener den var når jeg brukte den sist for noen år siden. Men det er vel ikke normalt att den nesten stopper helt opp å snurre rundt når man er såvidt nedpå platen med platebørsten?

Er dette normalt eller er det en reim i spilleren som kan strammes eller byttes eller er det en motor som driver platen rundt som er for svak i utgangspunktet eller er sliten og må byttes?

Håper noen her kan komme med svar og tips på hva som er grunnen til dette og eventuelt om hva som kan være årsaken til dette:-D

Om dette er noe som er normalt så er det jo greit, men synes nesten det virker litt rart selv om jeg er helt grønn på dette.

Om dette er noe som kann byttes eller justeres og om det svarer seg på denne spilleren så har jeg også lyst å oppgradere pickup. Den som står på spilleren nå er den som den ble levert med og det er en Ortofon OMB 10 pickup. Dette er vel en MM pickup og er det noen som har forslag på en bedre Ortofon pickup som blir en god og merkbar oppgradering?

Som dere sikkert forstår så er jeg helt grønn på dette:-?

Så jeg håper noen kan gi meg noen tips på hva som kan være galt om det som er nevnt over her:-D

Lurer i tilfelle på om det er noe å gjøre med det som er nevnt over her og om denne spilleren er verd å ha på service og fikse eller bytte det som eventuelt ikke er som det skal?

Nå har jeg spilt noen plater og den fungerer jo sånn sett. Håper jeg slipper å bytte spilleren og att det er håp for denne spilleren og att jeg kan få orden på det som er nevnt over her med å bytte eller justere på noe sånn att den ikke nesten stopper helt å snurre rundt bare jeg såvidt er nedpå med platebørsten for å fjerne støv på plater:-D

Blir veldig takknemlig for alle svar og tips:-D

Edit: Jeg glemte å skrive att jeg kjøpte et RIAA trinn samtidig som jeg kjøpte spilleren. Det har jeg tenkt å koble til når jeg skal flytte spilleren inn i stua og har fått meg et rack eller noe som platespilleren kan stå oppå. Det er et Parasound Zphono RIAA trinn som jeg tror kostet ca.1900 den gang. Tenkte å nevne dette i tilfelle dette har noe å si for valg av ny pickup.

Mye mulig det finnes bedre RIAA trinn til en billigere pris for alt jeg vet:-D Men får teste dette før jeg tenker på å bytte ut det. Tror nokk det er mer enn bra nokk for mitt bruk. Jeg håper jeg slipper å bytte platespilleren på grunn av det med att den nesten stopper opp om det blir litt motstand ved bruk av platebørsten også:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har testet spilleren litt i dag også.

Når jeg legger på en LP med litt støv på og jeg bruker platebørsten FORSIKTIG når platen begynner å snurre så stopper den:?

I dag testet jeg å forsiktig å dytte den i gang igjen og da starter den og snurre rundt igjen. Hehe.. Dette kan vel ikke være normalt?

Er det motoren det er noe galt med og er det mulig å fikse dette eller må jeg bare bytte platespiller?

Har lite lyst på å bytte spilleren da det blir fort dyrt og jeg ikke aner hvilke platespillere som er bra der ute:-? Jeg liker det att den er automatisk siden jeg ikke har erfaring og får rett og slett ikke til å legge stiften stødig ned på platen. Mulig det er øvelse som må til, men synes det er veldig greit att det er automatikk på en spiller for min del:-D Edit: Den trenger ikke være automatisk forresten. Den spilleren jeg kjøpte først og ble levert tilbake samme dag hadde ikke en sånn "vippebryter" som kan løfte og senke armen ned på LP platen. Så lenge det er en sånn "vippebryter" så er det helt greit:-D

Jeg aner ikke hva jeg bør gjøre med spilleren og om det ikke svarer seg å fikse den så lurer jeg på hvilken platespillere dere som har erfaring med platespillere eventuelt mener er en god erstatning for Thorens TD 190 og som er like enkel i bruk for en amatør som meg? Lydkvalitet og muligheter for oppgradering av pickup o.s.v er viktig:-)

Takker om noen kan hjelpe meg litt på riktig vei her:-D

Edit: Nå tok jeg bort den "plata" som LP plata ligger på og den reima som er der er veldig slakk. Kann det være den som er problemet?

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen ekspert, men her virker det som at det er drivreima som er gåen.
    Den er sikkert av gummi, og da blir den stiv og morken etter så mange år.
    Motor og drivverk forøvrig mener jeg er så solid på en Thorens at det helt sikkert ikke er problemet.
    Gjør et søk på drivreim til din spiller, så er jeg sikker på at dette ordner seg.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, klarte ikke å dy meg. Måtte bare sjekke.
    Turntable Belts: Thorens

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Kann vel bestille en original drivreim fra butikken der jeg kjøpte spilleren også eller var det bare reim fra den linken som passer perfekt? Er ingen ekspert på engelsk og forstod ikke alt som stod beskrevet i linken, men det går sikkert bra:-)

Takker for svar:-)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Takk for svar

Kann vel bestille en original drivreim fra butikken der jeg kjøpte spilleren også eller var det bare reim fra den linken som passer perfekt? Er ingen ekspert på engelsk og forstod ikke alt som stod beskrevet i linken, men det går sikkert bra:-)

Takker for svar:-)
    Kjøp der det finnes, og snurr vinyl!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Kjøp der det finnes, og snurr vinyl!

Ok, da er det ikke noe å tenke på. Da bestiller jeg reim på mandag:-D

Takker for svar ROXY

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradering av pickup?

Noen som har forslag på en god oppgradering av pickup?

Den som står på nå er en Ortofon OMB 10. Pickup og stift har aldri vært byttet fra jeg kjøpte spilleren for en del år siden.

Å bytte stiften hadde sikkert ikke vært så dumt, men har litt lyst å oppgradere pickup så tips på en Ortofon mm pickup som blir en grei og god oppgradering settes veldig stor pris på:-D Platespilleren er som nevnt over her en Thorens TD 190.

Budsjett er jeg litt usikker på, men hva mener dere jeg må opp på i pris for att det skal bli en grei oppgradering og hvor mye er det verdt å bruke på ny pickup til denne spilleren? Jeg er litt grønn på dette, men om jeg legger ut 2000,- er spilleren verdt det og blir det en god oppgradering fra den som alltid har stått på spilleren? Hvilken Ortofon mm pickup anbefaler dere til denne spilleren?

Takker for alle tips og svar:-D

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere en td 190 spiller, jeg kjøpte en 2M black ortofon til den, men er nok kanskje litt overkill. Men hele 2M serien er jo bra.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv denne: Ortofon 2M Blue

Velspillende pu. Verdt hver krone! (1298,-) :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Jeg hadde tidligere en td 190 spiller, jeg kjøpte en 2M black ortofon til den, men er nok kanskje litt overkill. Men hele 2M serien er jo bra.
    Takker for svar:-D

Den blir nok litt overkill for mitt budsjett også, men veldig greit å høre att 2M serien er bra:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Prøv denne: Ortofon 2M Blue

Velspillende pu. Verdt hver krone! (1298,-) :-D
    Det høres jo bra ut og det var jo ikke så gal pris på den heller så jeg tror det kan bli denne jeg går for:-D

Takk for tipset:-D

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo bra ut og det var jo ikke så gal pris på den heller så jeg tror det kan bli denne jeg går for:-D

Takk for tipset:-D
    Bare hyggelig! Ser frem til å lese en fornøyd tilbakemelding her inne når du får den!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kopierer denne fra ett annet forum angående fargekodene til ortofon:

Black: Mest "nøytral" (og dyrest).
    Bronze: Varmest.
    Blue: Noe slankere enn Bronze.
    Red: Mest "hot", dvs. den slankeste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Bare hyggelig! Ser frem til å lese en fornøyd tilbakemelding her inne når du får den!
    Ja en tilbakemelding skal dere selvfølgelig få:-D Gleder meg til å få den montert og stilt inn stift-trykket og antiskate riktig.

Jeg skal få butikken til å stille inn stift-trykket og antiskate og få litt opplæring og forklaring på hvordan dette gjøres sånn att jeg kann gjøre dette selv senere:-D

Takker for gode tips og god hjelp ROXY, Sirant og Andersen88:-D

Er det noe jeg har glemt å tenke på så er det bare å si fra siden jeg ikke kan så mye om dette:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    kopierer denne fra ett annet forum angående fargekodene til ortofon:

Black: Mest "nøytral" (og dyrest).
    Bronze: Varmest.
    Blue: Noe slankere enn Bronze.
    Red: Mest "hot", dvs. den slankeste.
    Dette innlegget fikk jeg ikke med meg før nå. Hmmm her må jeg tenke litt til.

Black blir nok for dyr dessverre, Men bronze og Blue skal gå greit. Får koble platespilleren opp på anlegget i stuen og ta en vurdering da:-D Men tror kanskje det blir Blue jeg velger.

Takk for svar:-D

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å ha den i stua, men har ikke plass til den på tv benken og må finne noe jeg kann ha den oppå først:-D
    Du kan jo evt ha den på en vegghylle.... kan ofte være gunstig for å få spilleren bort fra vibrasjonene som forplanter seg i gulvet

noen ideer: Shelves & Platforms

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Du kan jo evt ha den på en vegghylle.... kan ofte være gunstig for å få spilleren bort fra vibrasjonene som forplanter seg i gulvet

noen ideer: Shelves & Platforms
    Takk for et bra forslag, men med en vegghylle så blir platespilleren stående for langt bak og ikke på siden av tv-benken og de andre komponentene og det ønsker jeg ikke.

Men uansett så var dette veldig bra innlegg som fikk meg til å tenke på hvordan jeg kan få spilleren litt bort fra vibrasjoner:-D

Å lage et rack der topp platen har en sånn sandwich konstruksjon (som vist på øverste bilde i linken) med skumgummi eller noe mellom har jeg aldri tenkt på før. Tror du det kan bli en bra løsning?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Er dette en god platespiller: THORENS® - TD 295 MK IV

Den ser i allefall veldig lekker ut i mahogny

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny reim bestilt på mandag, men Stylus 10 eller Stylus 20 stift?

Har tenkt litt på platespilleren nevnt over, men har bestemt meg for å beholde TD 190 en stund til.

Reim til TD 190 ble jo bestilt på mandag, men ny pickup har jeg ikke bestilt. Dette er jo på grunn av att jeg begynte å tenke litt på TD 295 MK IV. Da hadde det ikke vært noe grunn til å oppgradere pickup på den, men heller bare byttet reim og stift og selge den med original stift.

I dag har jeg snakket med de på butikken og selgeren anbefalte ikke 2M Blue til denne spilleren. Han mente 2M Blue var en god pickup, men den type pickup passet ikke så bra på TD 190 mente han. Jeg kunne bare prøve den, men han anbefalte meg heller å kjøpe ny stift til den pickup som står på spilleren. Jeg tror det hadde noe med att den som spilleren er levert med er en smalere type pickup, men jeg må innrømme att jeg ikke helt forstod det han prøvde å forklare.

Jeg tror nokk att jeg kommer til å selge TD 190 og bytte den ut senere, men får vente til jeg får litt bedre råd.

Siden jeg kommer til å ha denne spilleren en stund til fremover så tenkte jeg kanskje å oppgradere til en Stylus 20 stift når jeg uansett må bytte stift. Samtidig så ser jeg ingen grunn til å legge ut for mye på denne spilleren i tilfelle jeg bytter den ut senere.

Høres dette fornuftig ut eller blir Stylus 20 for liten forskjell på i forhold til Stylus 10 som står på den nå?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •