Ny på vinyl, knitring... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,888
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Her har vi en plate jeg har tatt veldig godt vare på, ikke tegn til støv overhodet på overflaten.
    Bildet viser to, 2 omdreininger med en Hunt platebørste, fås ved Soundgarden eller billigere under et annet navn ved Kontrapunkt, tankevekkende? Det skal nevnes at denne børsten vil fremkalde små riper i platen når man drar den av, men dette er i overflaten og vil ikke påvirke kvaliteten. De plater man vil beholde som nye, samleobjekter osv bør man kanskje vaske istedet for å bruke denne børsten.
    Alle plater, selv nye må renses/vaskes.

Jeg bare humrer...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultralydvasker gjør underverker

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har lest den tråden på sentralen om usc vasker? herregud, jeg lo så jeg holdt på å dette av stolen da jeg så b@s sin modell på side 11, kjempefin jo!
    Jeg vil ha! Trenger jo bare en banankasse,en manuell hjulvisp og litt sånn diverse...

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, lest den Har faktisk bygd meg en ultrylydvasker selv. Fungerer kjempebra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ang. knitring

Halloys !
    Er enig med flere av de som svart før meg ang. årsaken til knitring.
    Sannsynligvis er det statisk elektrisitet du "sliter" med.
    Da jeg var veldig aktiv på vinylfronten (på begynnelsen av 80-tallet),
    brukte jeg ei antistatisk plate under LP-plata og jeg brukte en antistatisk
    "pistol" (Zerostat) med jevne mellomrom for å "utlade" LP'ene. Fungerte faktisk ganske bra
    I tillegg brukte jeg microfiberbørste som het "Discwasher" før avspilling.

Her er et par linker:
    Zerostat Antistatic Gun - SPI Supplies
    Discwasher D4 Kit

Mvh Paalkj

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Statisk elektrisitet knitrer ikke.
    Noe vinyl er av veldig dårlig kvalitet og knitrer, andre gjør ikke.
    Jeg bruker ikke platebørste, jeg bruker en ren mikrofiber klut, bare folder denne sammen og legger den mot platen når den snurrer på tallerknen.
    Ellers, anbefalingen er å kjøpe en så dyr som mulig pickup, du vil bli overrasket over forskjellen.

Newcomer xcoder sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problemet med knitring selv på en del plater. Har nettopp kjøpt en større samling plater og la merke til at selv om enkelte plater så forferdelig slitte ut og med mye småriper på tvers, så var det ikke noe knitring... mens andre plater som ser helt nye og uspillte ut - hadde mye knitring. Selv etter rensing og på antistatisk matte var problemet der. Jeg heller til at det er kun statisk elektrisitet som er problemkilden her. Statisk elektrisistet på platene tiltrekker seg jo allt av mikropartikler fra lufta i tillegg, så det er et must å bli kvitt dette.

Fant dette på en dansk side: "Når pladen roterer, så opstår der gnidninger (friktion) mellem lp'en og luften, som oplader lp'en. Lidt på samme måde, som når du gnider en ballon mod dit tøj Jeg benytter også en ZeroStat pistol, som jeg har haft i mange år. Det gør et stort arbejde her. Og så en god luftfugtighed på lidt over 50% i snit. For tør luft giver tit irritationer i luftvejene, så det skal den jo heller ikke være, altså for tør."

Jeg har selvsagt jordet platespiller, antistatisk filtunderlag, antistatisk karbonbørste og generelt støvfrie plater - men hva kan gjøres for å redusere/fjerne statisk elektrisitet utover dette? Høyere luftfuktighet, antistatisk pistol (zerostat gun), bedre antistatisk matte under plata, annet?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •