Vinyl samling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Vinyl samling

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinyl samling

kom med tips/råd og erfaring om deres plate samling.Hvorfor dere samler på viny.Hvor dere får tak i musikken der samler på.Oppbevaring av Vinyl ,hva dere samler på. Altså alt som har med vinyl å gjøre
    kom med erfaring til di som har begynt å samle på vinyl eller har tenkt å samle på plater osv

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ingen som gider å vidreføre erfariger med andre her da?

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg samlet på vinyl tidligere. Alt av Guns N' Roses. Rakk å samle en god del gjennom noen år, før jeg valgte å selge. Hovedkilder til funn var qxl, finn og ebay. Og google. Mye rart man kan komme over med litt kreativ googling.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg personlig samler på vinyl, er fordi jeg elsker lyden i disse. Jeg liker også at jeg må fysisk engasjere meg dersom jeg vil høre på musikk. Angående oppbevaring har jeg mine stående i dedikerte platekasser (bilder på min hifi). Da holder de seg best, siden det ikke er direkte press på platene.

Angående anskaffelse får jeg kjøpt de fleste fra platekompaniet.no. Jeg kjøper også en del brukt, dersom jeg vil ha orginalutgivelser. Det er svært mange nettsider som selger vinyl for tiden, så tilgjengeligheten er svært god. Prisene er heller ingenting å si på.

Samler du også?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av murre906
    kom med tips/råd og erfaring om deres plate samling.Hvorfor dere samler på viny.Hvor dere får tak i musikken der samler på.Oppbevaring av Vinyl ,hva dere samler på. Altså alt som har med vinyl å gjøre
    kom med erfaring til di som har begynt å samle på vinyl eller har tenkt å samle på plater osv
    Hvorfor samle på vinyl , hmm mange grunner faktisk , for det første lyden - varm naturlig klang .
    Så er det måten å høre på musikk på , ikke som med cd eller andre digitale medier , hvor du blir sittende å skippe fra sang til sang , og gjerne da bare mellom de du har hørt før , med en plate gjør du en " avtale" med artisten , du starter plata og hører den slik som artist og produsent har tenkt , som et verk sammensatt av enkelt låter .
    Så en annen viktig ting , for meg i allefall - jakten , letingen etter den plata i den pressingen , og helst da i en gammel eske innerst på et loft hvor den har ligget de siste 25 år siden cd overtok .
    En annen ting er de enkle faktum at den plata her ( feks en stones plate fra 63 ) den kjøpte noen ny i butikken for 48 år siden , og den er fortsatt i flott stand , og spiller flott , hvor har den reist gjennom nesten 50 år for å havne i samlinga mi her nå i 2011, hvor er cdene og nedlastede filer om 50 år ?

Jeg kjøper helst hele samlinger , da dukker det opp masse morsomt , har hørt mer ny musikk siden jeg begynte å samle plater igjen , enn jeg har ellers de siste 15 år :smile:

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er vi fohåpenvis i gang takker for svarene
    kom med flere innlegg

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder vinyl er det vesentlig mere aktivitet her:
    Vinylavdelingen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av murre906
    da er vi fohåpenvis i gang takker for svarene
    kom med flere innlegg

kjøper i butikker, og på nett
    jeg samler på en del musikk fra mine tidlige år som jeg liker, alice cooper, black sabbath, deep purple, clash,runaways, kiss osv
    artig å finne lp som jeg har hørt og eid tidligere, liker lp bokser og se utgivelser også
    er en egen greie med lp rett og slett
    har investert i en god platevasker som jeg bruker på alle plater jeg kjøper, deretter legges de i egnet inner og yttercover og står på hylle, har også lp kofferter til de mest sjeldne platene, f.eks numrerte utgivelser eller signerte

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar.Kom med flere innlegg.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samler på lit av alt i fra sweet,savay brown,Bob seger,loudness,Amon duul,pfm,gong,colosseum,manowar,zz top,Def Leppard,har mye prog rock og en del norsk rock/heavy/punk,og har en del prog rock,blues,liker også grupper som 4front,mirthkon,doctor nerve,fromuz,panserballett osv,og jazzcore,jazzmetal +mye mye mer har ca 1500 lp og singler.Og ca 500 til 1000 cder,har samla i ca 20 år no får tak i de meste på qxl,cdandlp,gemm,svenske record heaven,cdMarkethar lagt alt jeg ha inn på platearkivet anbefales.musikk er livet,sammler også på film favoriten der er Stephen King

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lagrings tips.
    Skoskap fra Ikea koster 198 kr stk og får plass til ca 40 plater.BISSA Skoskap med 2 rom - IKEA
    Sjekk ut skapet i bruk på minhifihttp://avforum.no/minhifi/show.php/Ludoman:-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker så mye for alle svar.Meget interessent lesning det dere skriver
    KOM MED FLERE INNLEGG DA.For dette er iteressent lesning ikke bare for meg men også for alle andre som har ei platesamling
    .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •