MM og MC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: MM og MC

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MM og MC

Er helt grønn på dette her, men hva er forskjellen?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Google er din venn

Magnetic cartridge - Wikipedia, the free encyclopedia

I det store og hele kan man si at du ha en RIAA (separat forsterker) for MC pickup, mens for MM KAN du klare deg uten.

Og så er det masse nyanser imellom her.
    Bl.a. at det nær sagt anbefales separat RIAA uansett og at noen MC pickup'er er såkalt "high output".

Håper jeg forklarte dette riktig nå.....

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennooo
    Er helt grønn på dette her, men hva er forskjellen?
    Rett spørsmål er, hva er best?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Google er din venn

I det store og hele kan man si at du ha en RIAA (separat forsterker) for MC pickup, mens for MM KAN du klare deg uten.

Bl.a. at det nær sagt anbefales separat RIAA uansett og at noen MC pickup'er er såkalt "high output".

Skal du spille grammofonplater, så MÅ lyden gå igjennom et RIAA trinn....den gangen jeg holdt på med dette, 25-35 år siden, så var MC pickuper, best og dyrest....og ettersom de ga så lavt signal ut, så måtte man ha en ekstra forforforsterker til pickupen, med de problemer med jording og støy det medførte....Tror nok disse tingene er lettere i dag...:-)
    Sjekk den norske(nordiske) blekka Fidelity..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det betyr, jeg som har en god gammal philips og en Xtz A100 forsterker - med innebygd Riaa forsterker som jeg har forstått, da må jeg kjøre MC? Er bare en bryter som veksler mellom MM og MC, er bare redd for å ødelegge noe :P

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Skal du spille grammofonplater, så MÅ lyden gå igjennom et RIAA trinn....den gangen jeg holdt på med dette, 25-35 år siden, så var MC pickuper, best og dyrest....og ettersom de ga så lavt signal ut, så måtte man ha en ekstra forforforsterker til pickupen, med de problemer med jording og støy det medførte....Tror nok disse tingene er lettere i dag...:-)
    Sjekk den norske(nordiske) blekka Fidelity..:-)
    Så receivere med phonoinngang har alltid eget RIAA trinn slik som Yamaha'ene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RIAA-trinnet i en forforsterker / forsterker er en krets som kompenserer for frekvenskurven en plate er gravert med.

Altså uavhengig om hvilken type pickup som brukes.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lundsiden
    RIAA-trinnet i en forforsterker / forsterker er en krets som kompenserer for frekvenskurven en plate er gravert med.

Altså uavhengig om hvilken type pickup som brukes.
    Ok - så da ER det RIAA trinn i min Yamaha. Har enda ikke klart å finne ut av det rent formelt, men det låter jo bra......

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Supertramp

Du hadde garantert hørt det om du hadde koblet en platespiller til en inngang uten RIAA. Da hadde du fått lyden av en transistor reiseradio fra 1960, totalt blottet for lave frekvenser.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lundsiden
    @ Supertramp

Du hadde garantert hørt det om du hadde koblet en platespiller til en inngang uten RIAA. Da hadde du fått lyden av en transistor reiseradio fra 1960, totalt blottet for lave frekvenser.
    hehe - ja, regnet med det.
    Veldig rart at Yamaha ikke spesifiserer RIAA i spesifikasjonen på sine receivere.
    At det er phono inngang er vel ikke synonymt med RIAA; eller kanskje det er det......
    RX-V659 - RX - AV Receivers - Audio & Visual - Products - Yamaha United States

Jeg har trålet manualen og ordet "RIAA" står ikke nevnt noen steder......

Betyr det forresten at også jeg kunne vurdert en MC?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,907
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

hehe - ja, regnet med det.
    Veldig rart at Yamaha ikke spesifiserer RIAA i spesifikasjonen på sine receivere.
    At det er phono inngang er vel ikke synonymt med RIAA; eller kanskje det er det......
    RX-V659 - RX - AV Receivers - Audio & Visual - Products - Yamaha United States

Jeg har trålet manualen og ordet "RIAA" står ikke nevnt noen steder......

Betyr det forresten at også jeg kunne vurdert en MC?
    Nå er det sånn i verden at i mer sånn ca (ihvertfall) 40 år så betyr en input på en forforsterker/integrert forsterker/(Surround)receiver som det står PHONO på at den er til en platespiller....underforstått at det sitter en RIAA krets på den inngangen...det er først etter at div. fabrikanter sluttet med platespillerinngang=PHONO at det har blitt snakk om RIAA kretser=utvendige...og som det er nå og som det var før, noen fabrikanter legger mer arbeid i RIAA kretsen, enten den er utvendig eller innvendig...
    f. eks Electrocompaniet på 70/80 tallet eller Mark Levinson......
    Så står det PHONO bakpå en receiver, så er det en platespillerinngang...:-)
    som best passer vanlige pickuper=MC.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennooo
    Så det betyr, jeg som har en god gammal philips og en Xtz A100 forsterker - med innebygd Riaa forsterker som jeg har forstått, da må jeg kjøre MC? Er bare en bryter som veksler mellom MM og MC, er bare redd for å ødelegge noe :P
    Det stemmer. Om du har A100D3, er det visstnok både MM og MC RIAA i den. Hvordan er du fornøyd med den forsterkeren? Vurderer den selv..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er D3 jeg har, ja! Jeg er strålende fornøyd, kjører med toveis Seas prestige, og den har stålkontroll, og nå som jeg har fått stiften til platespilleren, vil det vise seg med vinyl også

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra!
    Har AP-100 effekttrinnet, og XTZ høyttalere, men en annen forforsterker.
    Føler den jeg har er litt for laidback..
    Er A100D3 mer frempå i lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Google er din venn

Du trenger riaa for både MM og MC, men du trenger mer gain for de fleste MC-pickuper enn for MM. Det er heller ikke gitt at separat riaa er bedre enn innebygget riaa.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare bemerke at selv om det er Phono-inngang på forsterkeren din, evt forforsterkeren, så betyr det ikke at den aksepterer både MC og MM pickup'er. Den tar helt sikkert MM, men ikke nødvendigvis MC. Dette står som regel i manualen, og XTZ forsterkeren er jeg temmelig sikker på tar begge deler.

mvh Thomas

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •