er vinyl bedre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

er vinyl bedre?

har vinyl bedre lyd enn cd?
    og vil det være merkbart nok for menigmann på 10-15000kr anlegg?

jeg for ung til å ha et nostalgisk forhold til vinyl.
    men jeg hørte litt på lp tidligere, riktignok på et ganske gammelt anlegg slik at lyden var dårligere enn et normalt cd-anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei stst27.

Det finnes ikke et ja eller nei på spørsmålet ditt som vil dekke hele sannheten, men du vil sikkert treffe folk som hardnakket påstår det ene eller det andre.

Det jeg kan si 100% sikkert er at du ikke vil finne svare ved å sammenligne EN LP og en CD eller download. Det er for mange variabler som spiller inn. Det er som å sammenligne dieseldrevet bil med bensindrevet på generelt grunnlag. Noe har med smak å gjøre og noe har med de enkelte tilfeller å gjøre.

Her er noen av momentene som spiller inn i prosessen fra innspilling til produksjon av selve mediet:

Mastering
    Komprimering
    Pressing (dette betyr spesielt mye for vinyl)

I mange tilfeller vil vinyl ha en bedre dynamikk fordi mediet er tilrettelagt for mindre komprimering enn digitale medier. I tillegg er frekvensområdet større. Selv er jeg ikke sikker på om jeg ville ha klart å høre forskjell på en god CD og en vinylplate av samme innspilling om begge ble spilt på samme anlegg og vinylen ikke hadde noe knitring som ville avslørt den. Men å sette på en LP som låter perfekt gir meg en mye bedre følelse enn å sette på en CD.

Noen av mine personlige grunner til å høre/samle på vinyl:

1) Det gir en bedre følelse å sette ned stiften på noe som er så "fysisk" og "synlig" som en LP. Og det tvinger deg på en måte til å lytte til musikken du har plukket frem i stedet å bare rastløst skippe videre.

2) Det er mye mer spennende å lete etter vinyl enten på nett eller en sjappe i forhold til å laste ned en fil på nettet. Kanskje er det en spesialpressing du har funnet? Kanskje er det gjennomsiktig blå vinyl?

3) Det krever vedlikehold. Dette høres kanskje negativt ut, men jeg kan skrive under på gleden over å ha funnet ut at en LP som du trodde var dårlig å sprakete faktisk høres helt fantastisk ut etter at du har klart å rense den på riktig måte.

4) Coveret. Say no more.

5) Og som tidligere nevnt lyden. Jeg foretrekker faktisk å høre på knitrende dynamisk lyd enn "ren" lyd som dynamikken er sugd ut av. Bare google Loudness War så finner du ut mer om dette.

Jeg vil understreke at jeg ikke har noe mot å høre på CD, radio eller mp3-filer i ny og ne, men som du sikkert forstår har jeg fått sansen for vinyl de senere årene.

Jeg anbefaler deg å prøve og utforske videre. Pluteselig sitter du der med en ny rigg og en flott liten vinylsamling

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar.
    har lest masse artikler på nettet, men som du sier de kan være ganske motsigende.

at det er mer kos å høre på vinyl er hevet over en hver tvil.
    også liker jeg at de har 2 sider og er relativt korte, hvilket gjør at det er mye lettere og høre fra start til slutt.

skifting av stift og holde platene rene anser jeg som ubetydelig.

den store ulempen slik jeg ser det er at jeg ikke kan få all musikk på vinyl(jeg elsker og holde meg til èn standard, og drive på med forskjellige formater hadde nok drevet meg til vanvidd), og at platene slites over tid.

jeg bestilt 9 cd'er i dag + at studielånet kommer denne måneden.
    så det blir ikke på denne lønningen.

etter hva jeg har lest så virker som at argon tt1 + nad pp2 riaa er en grei nybegynnerpakke.
    jeg skal notere det ned en plass til jeg har 3000kr å avse.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel nevnt, men dette har med egen preferanser og smak å gjøre. Jeg foretrekker vinyl, mye pga at jeg rett og slett syns det låter fantastisk. Varmt, behagelig, luftig og knitrende. Bokstavelig talt.

Dessverre går det mye i mp3 her i gården.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •