Ny platespiller i dag! Har noen nybegynnerspørsmål! :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny platespiller i dag! Har noen nybegynnerspørsmål! :)

Hei!
    I dag fikk jeg min første platespiller! Rega rp1, har fått satt den opp nå. Spiller noen gamle plater min far har hatt lagret på lofte frem til jeg får de jeg selv har bestilt! Storkoser meg!
    RIAA trinn er ventet i posten imorgen; Clearaudio Nano Phono.
    Men har noen enkle spørsmål:

Hvordan bør man rengjøre plater?

Lyden er litt lav, må ha volum forholdsvis høyt på forsterkeren for at det skal bli greit, er det normalt?

Får ikke koblet på RIAA trinn før imorgen, hva gjør et RIAA trinn?

Det fulgte med en rund og tynn "stoffpute" med form og størrelse som ei lp plate, hva er den god for? Finner ikke noen papirer som forklar dens hensikt.... er den til rengjøring?

Skal ikke se bort ifra at det kommer flere spørsmål etter hvert

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RIAA trinn forsterker lyden. Er derfor det er så lavt.
    Håper jeg ikke er ute og ror nå...he

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sveinung
    Hei!
    I dag fikk jeg min første platespiller! Rega rp1, har fått satt den opp nå. Spiller noen gamle plater min far har hatt lagret på lofte frem til jeg får de jeg selv har bestilt! Storkoser meg!
    RIAA trinn er ventet i posten imorgen; Clearaudio Nano Phono.
    Men har noen enkle spørsmål:

Lyden er litt lav, må ha volum forholdsvis høyt på forsterkeren for at det skal bli greit, er det normalt?

Det fulgte med en rund og tynn "stoffpute" med form og størrelse som ei lp plate, hva er den god for? Finner ikke noen papirer som forklar dens hensikt.... er den til rengjøring?

Skal ikke se bort ifra at det kommer flere spørsmål etter hvert
    Du bør ha en kullfiberbørste til rengjøring. Platevasker kan du jo kjøpe om interessen blir velig stor.

Lyden er gjerne lavere enn fra cd ja.

RIAA trinn brukes når du ikke har phono inngang på forsterkeren(eller vil ha ett som er bedre enn det innebygde RIAA trinnet)

Stoffskiven er nok der for å være mellom LP og tallerken.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen inn i vinylens vakre verden. Rega skal være bra merke har jeg hørt. Selv har jeg en Pioneer. Jeg er selv relativt nybegynner, men jeg prøver meg:

Jeg har funnet ut at dette er veldig basert på smak og vaner så du vil nok finne alt fra de som påstår at du må ha en svindyr vaskemaskin for plater til de som sier det er greit å bare skylle den i vasken og tørke av med en myk klut. Anbefaler deg å se i tråden "plate rens" på denne siden. Jeg selv har kjøpt inn en flaske "Record cleaner" som jeg kjøpte hos en plateforhandler. Den kommer med en myk klut. Det er lurt å sørge for at det verste har blitt fjernet på en skånsom måte med f.eks vann/klut først. Så kan du gå over med f.eks kullbørste og rensevæske. Det viktigste er å være forsiktig og alltid tørke med retningen til rillene, ikke på tvers.

Ditt neste spørsmål forklarer nok dette.

RIAA er en type standard equalizer-kurve for signalfrekvensen til grammofonplater og et RIAA-trinn er en forsterker som forsterker signalet i henhold til denne. Jeg kan ikke så mye om dette da jeg selv har en billig (men ikke så verst) spiller som har dette innebygget i spilleren. Ellers husk på å koble til riktig inngang på forsterkeren i henhold til hva du kobler til. Dette er nok forklart i beskrivelsen til RIAA-trinnet.

Kan det være at dette er selve puten som platen skal ligge på når den spilles? Ellers litt vanskelig å vite uten å se den, men platene skal vanligvis ligge på et mykt underlag av f.eks gummi eller stoff.

Håper det var ok til starthjelp. Å spille vinyl handler mye om å ta vare på utsyr og plater så fortsett å søke og spørre rundt sånn at du lærer mer og mer. Bare husk på at ikke alle tips er like gode. Finn ut det som funker selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier! Sabla kjekt med avforum, takk skal dere ha!
    Fikk koblet til RIAA, hjalp meget godt på lyden!
    Har hørt en god del plater som min far hadde hatt liggende, litt knitring på alle, noen verre enn andre, men det var jeg forberedt på, storkoste meg alikevel. Trodde det også ville være litt knitring på nye plater, men det er jo ingen forstyrrelser!
    Har slappet av med nye plater fra Minor Majority, Bruce springsteen, madrugada, u2 og adele idag! Ingen forstyrrelser på noen av de! Dette er jo mye mere morro enn å klikke på mp3filer fra spotify! Så ser jo coverene så bra ut! Må lage ei lang hylle slik at jeg får stilt de ut!

Edit; stemte at den puta skulle ligge under plata ja. Viste seg at det var bare å stikke ut et hull midt på den! Så ikke det før dere fortalte hensikten med den

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sveinung
    Flotte greier! Sabla kjekt med avforum, takk skal dere ha!
    Fikk koblet til RIAA, hjalp meget godt på lyden!
    Har hørt en god del plater som min far hadde hatt liggende, litt knitring på alle, noen verre enn andre, men det var jeg forberedt på, storkoste meg alikevel. Trodde det også ville være litt knitring på nye plater, men det er jo ingen forstyrrelser!
    Har slappet av med nye plater fra Minor Majority, Bruce springsteen, madrugada, u2 og adele idag! Ingen forstyrrelser på noen av de! Dette er jo mye mere morro enn å klikke på mp3filer fra spotify! Så ser jo coverene så bra ut! Må lage ei lang hylle slik at jeg får stilt de ut!

Velkommen i klubben

Jeg storkoser meg når jeg spiller LP-er fra ungdomstiden. Litt knitring er bare sjarm. Liker den varme analog lyden - med full dynamikk i lydsporene. Ikke noe loudness war! Og så er det stas med et fysisk format og de flotte coverene. Kommer aldri til å slutte å spille LP'er
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •