Har et par idiotspørsmål jeg ikke finner svaret på!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har et par idiotspørsmål jeg ikke finner svaret på!

Heisann folkens!

Jeg er helt fersk på vinylfeltet, men trengte en spiller da min mors gamle spiller streika. Veldig tynt budsjett, så kjøpte den billigste jeg fant. Dvs den til 400kr på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=162197391

Skjønner at jeg ikke akkurat får superkvalitet her, men det er en ting jeg lurer på..

Problemet er at det kommer lyd fra selve spilleren, og da ikke de innebygde høytalerene. Det høres ut som om det kommer fra stiften, og en venn av meg sa at dette er tilfellet. Stemmer det? Det er de høyfrekvente lydene som kommer derfra. Symbaler og sånt. Veldig irriterende da dette ligger ca 0,1 sekund foran lyden fra høytalerene, og er høyt nok til at jeg ikke kan overdøve det med anlegget da jeg bor i blokk.

En annen ting er at jeg syntes det jeg får litt vel "flat" lyd fra spilleren. Mye diskant, mindre midttoner og bass.
    Har kobla spilleren til en Harman Kardon AVR 255. Untitled Page
    Dette er jo egentlig et hjemmekinoanlegg. Kobla spilleren rett på en analog inngang. Er den kjipe lyden pga recieveren min? Eller er det drittspilleren?

Vil å kjøpe en ny stift hjelpe for problemene mine? Eller er det rett og slett spilleren som er balle?

Takker for hjelp!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aller først ville jeg prøvd koble platespilleren til en PHONO inngang og ikke vanlig analog.

Er det noe jordingsledning som stikker ut av platespilleren?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, ser ikke ut som jeg fant noen PHONO inngang bakpå der, står bare analog på alle sammen

Da vet jeg nesten ikke, google "vinyl player hooked up to avr 255" eller noe, se hva andre har gjort :P

EDIT: Her sier den at den har det men :P jaja du får bare lete :P

HARMAN KARDON AVR255<< UK >> AVLAND Harman Kardon AVR-255 Home Cinema Receiver

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takktakk!

Tror nok ikke det er noen phono inn.. Sto det på siden du linket til, men i manualen står det visst "Please note that the AVR
    does not have a Phono input with RIAA for
    direct hook-up to a record player. You must use a
    separate RIAA preamplifier between a record
    player and the AVR"

Denne siden: How to Hook Up a Phono Preamp | eHow.com

Snakker jo om å bruke preamp. Det er jo innebygd "RIAA" i spilleren (uten at jeg vet hva det vil si).
    Men burde jeg ha en preamp, da? Vil det hjelpe på lydkvaliteten?
    Noen anbefalinger til hvor man får kjøp en billig slik en i Norge?

Og noen kommentarer til det med lyden fra selve spilleren? =P

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er billigere å levere denne tilbake, og så kjøpe deg en spiller av litt bedre kvalitet istedet =)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det står jo at den har innebygget RIAA og line-utgang, så du skulle ikke behøve noen egen preamp. At du opplever dårlig lyd er vel egentlig ingen overraskelse, prisen tatt i betraktning.

Men lyden fra selve spilleren er jo helt naturlig. Pick-upen blir jo satt i bevegelse av rillene i plata, og avhengig av hvor godt armen og opphenget er konstruert, vil man høre lyd fra selve mekanikken. Nå er jeg ingen ekspert, men ut fra min fysiske forståelse så bør denne lyden være så liten som mulig, siden mye fysisk lyd betyr at mindre av energien blir omdannet til et elektrisk signal i pick-upen. Forsinkelsen du opplever kommer antagelig fra AVR255 og signalbehandlingen, vil tippe dette forsvinner hvis du setter den i pure direct?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk returretten du har hos ClasOhlson og lever den tilbake. Du vil få en helt annen lydopplevelse ved å søke litt etter en brukt platespiller og kjøpe ny pickup.

Her tror jeg du kan få betraktelig bedre lyd:
    Sony PS-LX5 platespiller - FINN Torget
    PIONEER PLATESPILLER - FINN Torget

Og så koster du på deg ny pickup:
    Søk etter Audio Technica AT 95 E / AT95E Tonabnehmer *NEU* på eBay Internasjonalt Marked - verdensomspennende handel med artikler i alle dine favorittkategorier. Alt kan leveres til ditt land.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •