Inn i vinylens verden. Kjøpe moderne entry level eller pusse opp gammel spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Inn i vinylens verden. Kjøpe moderne entry level eller pusse opp gammel spiller?

Hei folkens, jeg er et barn av den digitale tidsalder som plutselig har fått en interesse for vinyl.

Prolog:
    Her for litt siden var jeg med min bestefar som har jobbet i NRK blant annet som klipper i over 40 år på et lite oppdrag. Vi skulle se på noen gamle jukebokser fra 50-60tallet som skal pusses opp og han skal evaluere kostadene for restaureringen. I dag jobber han som konsulent for IF og er ekspert på saker som involverer slikt utstyr.

Vi besøkte NRK sitt lager for gammelt utstyr som de har tatt vare på. Det et skattekammer uten like, fylt av masse utrolig fett utstyr. Jeg spurte en av gutta som jobbet der om de skulle ta vare på alt (100vis av platespillere, monitorer, forsterkere osv) og de skulle de ikke. Jeg hintet om at jeg kunne tenke meg å teste en platespiller bare for morroskyld og jeg fikk med meg en enkel 90-talls Sony platespiller helt gratis.

Jeg tok denne med meg hjem til foreldrene mine da jeg viste at de hadde ihvertfal en håndfull LP'er jeg kunne teste med for å se om den fungerte.
    Da fant jeg plutselig ut at vi har en samling på flere hundre LP'er i familien som er full av godbiter. Satt meg ned sammen med min mor og far som er i midten av 50 årene og vi hadde en utrolig hyggelig kveld med masse god musikk og masse mimring fra deres side. Jeg ble litt hekta og spilte LP'er non stop i timesvis. Syntes at det ga en helt egen opplevelse å mate spilleren manuelt og høre på hele LP'er uten å tenke på å bytte spor i hytt og pine slik det fort blir til når jeg hører på musikk fra min digiale samling eller Spotify. Syntes også at mange av LP'ene hadde veldig fin dynamikk og bra driv, selv om lydkvaliteten objektivt sett ikke er i nærheten av hva man kan få fra FLAC på en hdd. Tipper det kommer mye av at det er mindre komprimering på disse gamle opptakene.

Veien videre:

Vi fant også en gammel AIWA platespiller som så veldig flott ut og satt Sonyen helt i skyggen hva opplevd kvalitet angår. Dessverre er den helt på jordet justeringsmessig så det var ikke noen vits i å lytte på den slik den er nå. Den trenger nok en skikkelig service, kanskje ny pick up osv.

Det jeg lurer på er om det er vits i å prøve å redde denne AIWA snurreren eller om jeg heller burde se meg om etter en moderne entry level platespiller. Jeg har ingen peiling på vinyl og jeg ønsker ikke å bruke masse tid på mekk og vedlikehold.

Og isåfall: hvilken entry level spiller skal jeg gå for? Trenger jeg egen RIA eller finnes det spillere med dette innebygget i entry-level segmentet?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva heter Aiwa'en og hva slags arm/pickup er det på den i dag?

"Du kan få mye glede ut av gamle Aiwa'er" (nytt slagord fra Sørlandet, ref tråden min)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde jeg selvfølgelig nevnt. Kommer tilbake modell asap.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modellen er AIWA AP-2200.

Den ser slik ut:http://img3.imagebanana.com/img/4kw57sw/IMG_1945.JPG

Armen ser lik ut som den på bildet, helt sikkert den originale. Pick up står det Z-1 s. Den ser hel og pen ut, ser ikke ut som den har vært brukt veldig mye. Stått ubrukt de siste 20 årene.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Modellen er AIWA AP-2200.

Den ser slik ut:http://img3.imagebanana.com/img/4kw57sw/IMG_1945.JPG

Armen ser lik ut som den på bildet, helt sikkert den originale. Pick up står det Z-1 s. Den ser hel og pen ut, ser ikke ut som den har vært brukt veldig mye. Stått ubrukt de siste 20 årene.
    Den var da veldig lik min. Se "min tråd" i signaturen under, så får du tips til både ny pickup og justering når du skal montere den. Det er verdt å teste denne spilleren.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Den var da veldig lik min. Se "min tråd" i signaturen under, så får du tips til både ny pickup og justering når du skal montere den. Det er verdt å teste denne spilleren.
    Ja, din ser ut som den litt påkostede storebroren med chassis i børstet stål. Kanskje verdt å gi det et forsøk da... Skjønte ikke helt dette med justeringen ut fra linken i tråden din, lyst til å gi en kort forklaring?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Ja, din ser ut som den litt påkostede storebroren med chassis i børstet stål. Kanskje verdt å gi det et forsøk da... Skjønte ikke helt dette med justeringen ut fra linken i tråden din, lyst til å gi en kort forklaring?
    Om du følger malen (se linken i tråden, jeg valgte Technics modellen da de vel har samme type arm) så skal du legge plansjen du har printet ut oppå tallerkenen og sjekke at stiften følger den buete linjen mellom c><c punktene.
    Du kan nemlig justere pickupen noen mm frem og tilbake på selve holderen. Det er to skruer som pickup festes med.

Det er ikke sikkert det er så veldig nøye da nåla på denne pickupen ikke er slipt på samme måte som de veldig dyre man kan få kjøpt. Husker ikke i farten hva det kalles - fasettslipt eller hva....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •