Hjelp til digitalisering av vinyl.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til digitalisering av vinyl.

Hei. Jeg har et par sjeldne vinyler som jeg ønsker å digitalisere og ta vare på i 24bit 96khz kvalitet på pcn. Jeg har lest en del om emnet til nå, men synes det er veldig vanskelig å finne ut hvilke type utstyr jeg trenger i tillegg til det jeg har. Synes spesielt det er vanskelig å vite hvilke pc lydkort (interne og eksterne) som passer til min mc pickup.

Dette er utstyret jeg har nå:
    Rega Planar 3 LP spiller (Tror jeg... Den er gammel, 15-20 år ca)
    Ortofon MC20 pickup (Denn er ganske ny) (0,25mV på 1000Hz)
    Har en NAD C 165BEE Forforsterker (Vet ikke om den kan brukes til dette?)

Jeg mangler:
    Lydkort til pc som støtter opptak i 24bit 96khz (Jeg kan bruke internt)

Hvordan går jeg egentlig frem for å gjøre dette? Jeg har software, men mangler eventuelt hardware.

Kan jeg koble LP'n direkte i eventuelt en av disse to?:
    TerraTec - Products - Sound - Vinyl Restoration - TerraTec
    eller
    M-AUDIO - Audiophile 2496 - 4-In/4-Out Audio Card with MIDI and Digital I/O

Er veldig i tvil om noen av disse vil støtte min ortofon mc pickup?
    Ser ut til at hvertfall terratec kortet støtter pickuper på 2-3mV+. Betyr dette at det ikke vil fungere med min pickup? Som jeg tror er 0.2mV:
    Products - Cartridges - MC 20 Super

Neste spørsmål blir om jeg må koble LP-spilleren direkte inn i NAD forforsterkeren og så videre ut til et vanlig internt lydkort? Vil dette fungere? Og eventuelt bedre eller dårligere?

Har aldri gjort noe lignende dette før, så jeg kan vell kalles litt nybegynner. Har prøvd å lese meg opp, men dette var litt vanskelig.

På forhånd, tusen takk!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare hvorfor du ønsker å kjøre dette i 24bit/96khz når opptaket du ønsker å ta opp er kanskje 10bit/16khz ?

Et opptak i 16bit/44khz er fullt ut tilstrekkelig til å bevare den lydkvaliteten som er på platen.

Du kan altså bruke et normalt godt lydkort med opptaksfunksjonalitet, det viktigste er egentlig å få til et oppsett med minimalt med bakgrunnsstøy (noen USB-lydkort kan være plaget av dette fra strømforsyninger, og noen interne lydkort plukker opp støy fra kabinett/disker o.l). Andre kan sikkert komme med gode tips til lydkort.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det ganske enkelt så har jeg et relativt utgivelse fra et liveopptak som en venn gjerne vil ha i 24bit 96khz. Hvorfor han er så veldig nøye på dette vet jeg ikke sikkert. Mine ører hadde nok ikke hatt noe i mot 16bit 44khz.

Utfordringen i denne omgang er basert på at jeg ikke vet hvilke utstyr som vil fungere til 24bit 96khz med min pickup?

Jeg lurer også på om min NAD forforsterker vil klare å sende signalet videre til pcn i 24bit 96khz, noen som vet?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strato
    For å gjøre det ganske enkelt så har jeg et relativt utgivelse fra et liveopptak som en venn gjerne vil ha i 24bit 96khz. Hvorfor han er så veldig nøye på dette vet jeg ikke sikkert. Mine ører hadde nok ikke hatt noe i mot 16bit 44khz.

Utfordringen i denne omgang er basert på at jeg ikke vet hvilke utstyr som vil fungere til 24bit 96khz med min pickup?

Jeg lurer også på om min NAD forforsterker vil klare å sende signalet videre til pcn i 24bit 96khz, noen som vet?
    Forforsterkeren din har ikke noe problem med å gjengi den frekvensbredden og dynamikken (bitrate) som platen inneholder, så svaret på det er ja.

På Terratec-produktet du linker til så står det at den kun er egnet til MM-pickup, du har tydeligvis en MC-pickup - så den er da sannsynligvis ikke så godt egnet.

Men du kan fint koble platespilleren til forforsterkeren din, og så videre til det lydkortet du linker til.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen
    Tror jeg har funnet ut av det. Har bestilt et M-Audio Audiophile 2496 internt lydkort, dette får jeg sannsynligvis i morgen.

Dermed skal jeg ta opp 180grams vinyler av bandet Opeth med utstyret:
    Rega Planar 3
    Ortofon MC20 Super
    NAD C 162 Preamp
    M-Audio Audiophile 2496 internt lydkort

Jeg gir tilbakemelding når jobben er gjort og kan også fikse en link me en flac sample om dette ønskes for å demonstrere kvalitet

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjerne det. Lykke til
    --
    Thorbjørn

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ble det til?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte helt å svare. Dere skal selvfølgelig få en smakebit av resultatet som ble utrolig bra!

Min Lineup var som følger:
    Nad Preamp C162
    Rega Planar 3
    Ortofon MC20 Super pickup
    M-Audio 2496 internt lydkort (dette fungerer bare med winXP fo 24/96 opptak)

Brukte Audacity til opptak. Var ikke behov for å fjerne noe ulyder som popping eller klikking fra lp'n siden denne var helt ubrukt under opptak.

Dette er en av de bedre låtende live lp'ne jeg noen gang har hørt! Anbefales, om dere kan få tak i den selvfølgelig :P

Her er en smakebit:
    https://rapidshare.com/#!download|846l33|459172068|1_The_Leper_Affinity.f lac|230299|R~0

.. Vet at rapidshare ikke er den raskeste fildeleren i verden, men det får duge denne gang.

Strato

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet du bare kablen fra preamp og inn til line-in på lydkort?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt. Fra spiller inn på Mc phono og linje ut til linje inn på lydkortet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •