Forvrengt lyd på Denon DP-300F

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forvrengt lyd på Denon DP-300F

Hei, jeg har som nevnt tidliger, kjøpt meg ny platespiller. Nå har jeg et problem (tror jeg), og det er at lyden på vokaler høres litt forvrengt ut. Spesielt når feks. Dolly Parton tar i. Jeg vet ikke om det kan være selve platene som er slitte og gamle, eller kansje selve picupen som følger med, ikke er bedre? Jeg har bestilt meg noen nye plater, men har ikke fått de enda.

Vekten og antiskate har jeg stilt inn slik som beskrevet i manualen 2g og 2 på antiskate. Jeg prøvde å øke vekten litt, og da blir det bedre, men kan ikke si jeg er konfortabel med å ha en annen innstilling en hva manualen sier.

Noen som har noen ide?

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er linjenivået veldig lavt også? Har du koblet den på en phono-inngang eller noe annet?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Er linjenivået veldig lavt også? Har du koblet den på en phono-inngang eller noe annet?
    Nei, lyden er ikke så forvrengt, og det er ikke like mye på alle platene jeg har. De platene jeg har, har jeg arvet av min bror, og de har nok hatt et hardt liv. Jeg har koplet spilleren til dvd ingangen med phono kabler. Spilleren har innebygget Riia, som jeg kan slå av og på. Dette er satt til on, som beskrevet i manualen. Kan det ha noe med innspilling av pickupen å gjøre?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeek
    Nei, lyden er ikke så forvrengt, og det er ikke like mye på alle platene jeg har. De platene jeg har, har jeg arvet av min bror, og de har nok hatt et hardt liv. Jeg har koplet spilleren til dvd ingangen med phono kabler. Spilleren har innebygget Riia, som jeg kan slå av og på. Dette er satt til on, som beskrevet i manualen. Kan det ha noe med innspilling av pickupen å gjøre?
    Tror ikke det har noe med innspilling å gjøre. Sikker på at antiskate skal stå til 2? Trodde den skulle stå til halvparten av stift-trykket, jeg. Mao på 1.. Men jeg kan ta feil. Hvis det er variabelt på plate, kan det jo være at de har blitt spilt av på en platespiller tidligere med vel høyt stift-trykk. På den måten "graver" stiften seg ned i plate, og ødelegger den...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det har noe med innspilling å gjøre. Sikker på at antiskate skal stå til 2? Trodde den skulle stå til halvparten av stift-trykket, jeg. Mao på 1.. Men jeg kan ta feil. Hvis det er variabelt på plate, kan det jo være at de har blitt spilt av på en platespiller tidligere med vel høyt stift-trykk. På den måten "graver" stiften seg ned i plate, og ødelegger den...
    Ifølge manualen skal den stå på 2 ja. Kansje best å bare vente til jeg får prøvd med noen nye plater, for det er forskjell fra plate til plate.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lyttet litt gjennom platene jeg har her, og på 4 av ca 10 plater er lyden helt fin. Merker også at lyden ofte er værst i begynnelsen av platene, så alt tyder egentlig på at platene ikke er helt topp kvalitet. Hvordan pleier det å være med bruktplater, er de ofte av dårlig kvalitet? Kan det være at picupen er spesielt følsom eller må jeg regne med at disse platene er ødelagt? Og hvordan påvirker slitte/ødelagte plater pickupen, blir den forter slitt?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan nok ikke regne med å greie å gjøre gull av gråstein,så kombinasjonen av relativt billig spiller/PU,og slitte plater tilsier nok at dette er noe du bare må leve med. En grundig platevask kan nok avhjelpe situasjonen noe da.

Forøvrig er det helt normalt at det er stor forskjell på innspillinger generellt,også på LP plater.Er det en dårlig innspilling,så hjelper det ikke på annet enn platestøy,at platen er splitter ny.Lyden vil uansett være dårlig.

I tillegg så har du en innebygget riaa,og innebyggede riaatrinn har en slem tendens til å holde svært lav standard,med dertil tilhørende lav gain (lav ut-lyd) Dette medfører at du må skru opp forsterkeren mer for å oppnå ønsket lydnivå.Da får du eventuell støy som forsterkeren lager jo høyere volumet er,i tillegg.
    Det må nevnes at svært gode forsterkere,som vanligvis koster temmelig mye,ofte ikke har særlig mye egenstøy,men ting tyder vel på at du kanskje har en moderat utgave av forsterker,og da kommer du borti dette fenomenet,antagelig.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Du kan nok ikke regne med å greie å gjøre gull av gråstein,så kombinasjonen av relativt billig spiller/PU,og slitte plater tilsier nok at dette er noe du bare må leve med. En grundig platevask kan nok avhjelpe situasjonen noe da.

Forøvrig er det helt normalt at det er stor forskjell på innspillinger generellt,også på LP plater.Er det en dårlig innspilling,så hjelper det ikke på annet enn platestøy,at platen er splitter ny.Lyden vil uansett være dårlig.

I tillegg så har du en innebygget riaa,og innebyggede riaatrinn har en slem tendens til å holde svært lav standard,med dertil tilhørende lav gain (lav ut-lyd) Dette medfører at du må skru opp forsterkeren mer for å oppnå ønsket lydnivå.Da får du eventuell støy som forsterkeren lager jo høyere volumet er,i tillegg.
    Det må nevnes at svært gode forsterkere,som vanligvis koster temmelig mye,ofte ikke har særlig mye egenstøy,men ting tyder vel på at du kanskje har en moderat utgave av forsterker,og da kommer du borti dette fenomenet,antagelig.
    Mvh Rune
    Jeg kjøpte denne platespilleren fordi den hadde mulighet for oppgradering. Så bedre picup og kansje et eksternt Riia trinn kommer med tiden. Men etter å ha lest litt rundt omkring, ser jeg at mange, med litt erfaring innen platespillere er overasket over kvaliteten på det innebyggede Riia trinnet i denne spilleren. Forsterkeren er ikke noe hi-end, men helt grei en Denon AVR-2311 som kostet meg 7495,-. Så gull av gråstein regner jeg ikke med, men at en platespiller til 3495,- koplet opp til nevnte forsterker skal levere forvrengt lyd finner jeg litt merkelig. Som nevnt tidliger kan det være platene som er slitte, da problemet kun er på noen plater. Hvordan er det med en bedre picup og slitte plater, vil en bedre picup klare å få finere (mindre forvrengt) lyd ut av mine "ødelagte" plater?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja! En bedre PU vil jo levere bedre lyd generellt,men en annen ting er jo om du bør bruke en relativt kostbar stift på såpass dårlige plater. Mange tverriper på en LP forkorter levetiden på stiften ganske radikalt,om du spiller mange slike.
    -En løsning som jeg selv benytter meg av er jo å ha en god PU,men med utbyttbar stift.En til finbruk,og en til dårlige plater,som jeg likevel føler for å spille innimellom.
    Ellers tror jeg det er de dårlige platene dine som er hovedsynderen her. En kombinasjon av kanskje ; dårlig innspilling og mangeårig slitasje...
    mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Nja! En bedre PU vil jo levere bedre lyd generellt,men en annen ting er jo om du bør bruke en relativt kostbar stift på såpass dårlige plater. Mange tverriper på en LP forkorter levetiden på stiften ganske radikalt,om du spiller mange slike.
    -En løsning som jeg selv benytter meg av er jo å ha en god PU,men med utbyttbar stift.En til finbruk,og en til dårlige plater,som jeg likevel føler for å spille innimellom.
    Ellers tror jeg det er de dårlige platene dine som er hovedsynderen her. En kombinasjon av kanskje ; dårlig innspilling og mangeårig slitasje...
    mvh Rune
    Du har nok rett. I dag fikk jeg prøve å spille noen av platene mine hos en nabo, og lyden var lik som hos meg. Kansje jeg forventet vel mye av de gammle platene. Det er ikke værre en at naboen ikke forstod hva jeg mente, før jeg forklarte han at jeg syntes at de kvasseste lydene var forvrengt. Hørtes ut som en smart greie å ha to stifter. Kan du anbefale en picup som kan være passende for min spiller. Ser at noen nettbutikker selger lik min spiller med oppgradert picup av denne typen ORTOFON 2M Red Pickup | Hi-Fi Klubben . Er dette en passende pickup?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett. I dag fikk jeg prøve å spille noen av platene mine hos en nabo, og lyden var lik som hos meg. Kansje jeg forventet vel mye av de gammle platene. Det er ikke værre en at naboen ikke forstod hva jeg mente, før jeg forklarte han at jeg syntes at de kvasseste lydene var forvrengt. Hørtes ut som en smart greie å ha to stifter. Kan du anbefale en picup som kan være passende for min spiller. Ser at noen nettbutikker selger lik min spiller med oppgradert picup av denne typen ORTOFON 2M Red Pickup | Hi-Fi Klubben . Er dette en passende pickup?
    Denon DL110 eller DL103. Sistnevnte er å anbefale da den er en god del bedre, og ikke koster så mye mer :-) Gir et løft av dimensjoner. Men gjør du dette vil det innebygde RIAA-trinnet være begrensningen :P Så det baller på seg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon DL110 eller DL103. Sistnevnte er å anbefale da den er en god del bedre, og ikke koster så mye mer :-) Gir et løft av dimensjoner. Men gjør du dette vil det innebygde RIAA-trinnet være begrensningen :P Så det baller på seg
    Takker for tippset, men ser at hifiklubben skriver: "DL-103 er en low-outout moving-coil picup og krever derfor en spesiell MC-inngang eller en step-up transformer". Så da blir jeg eventuelt nødt for å oppgradere riaa-trinnet også. Kansje dette kan være noe å ha i bakhode til høsten igjen. Har du noen gode forslag angående Riaa trinnet?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk å finne PU og nål fra AR. Husker ikke betegnelse i farten,men du kan forsøke å google litt. De har en serie med PUer og nåler som er forbausende billige,men likevel svært lydmessig gode.
    Ortofon har mye bra,men jeg har enda til gode å bli synderlig imponert av billigseriene deres.
    (Om du ikke finner noe så gi beskjed)
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten legge til at etter bytte av pickup til Denon 110, er all forvrengning borte

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten legge til at etter bytte av pickup til Denon 110, er all forvrengning borte
    Har akkurat investert i samme platerspiller og merker også at lyden blir forvrengt når artisten "tar i" litt. Platene ser bra ut så tror ikke det er grunnen.

Men dette er altså helt borte nå etter at du skiftet til DENON DL-110 pickup?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av vollern
    Har akkurat investert i samme platerspiller og merker også at lyden blir forvrengt når artisten "tar i" litt. Platene ser bra ut så tror ikke det er grunnen.

Men dette er altså helt borte nå etter at du skiftet til DENON DL-110 pickup?
    Ja, alt er borte. Denon DL-110 burde vært påmontert fra fabrikk. Må si meg kjempefornøyd med Denon DL-110. Nå sitter jeg bare å koser meg med platene mine.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, alt er borte. Denon DL-110 burde vært påmontert fra fabrikk. Må si meg kjempefornøyd med Denon DL-110. Nå sitter jeg bare å koser meg med platene mine.
    Okei kanskje jeg skal prøve DL-110 da. Når man setter på en ny stift er det bare å bruke en protractor og løsne de to skruene og stille den inn?
    Har aldri gjort dette før.

noen som vet om denne protractoren er no tess?
    eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei kanskje jeg skal prøve DL-110 da. Når man setter på en ny stift er det bare å bruke en protractor og løsne de to skruene og stille den inn?
    Har aldri gjort dette før.

noen som vet om denne protractoren er no tess?
    eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices
    Du trenger ikke kjøpe. Se feks. her Free Cartridge Protractor And Speed Discs! Bare pass på at du får skrevet de ut i rett målestokk. Det fins forskjellige måter å stille inn en ny pickup. Alt er snakk om hvor forvrengningen kommer på plata. I begynnelsen, på midten eller på slutten av plata. Kan ikke si jeg merker så veldig stor forskjell hvilken metode jeg stiller inn etter, den stor forandringen kom etter bytte av pickup.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det tatt seg opp veldig med små spraking/forvrenging av lyd på min
    Denon DP-300F. Virker som det har skjedd over natta. Har lagt merke til dette før som jeg har nevnt tidligere i tråden men nå er det verre.

La merke til noe når jeg prøvde å stille inn armen på nytt. Den skal jo egentlig flyte parallelt med platespilleren ikke sant?
    Men når jeg stiller den inn slik, sklir den av platen når jeg bruker knappen for automatisk avspilling. Manøvrerer jeg armen manuelt og legger den på plata blir det bare hakking.

Så for å få noe lyd må armen stå ganske "bratt ned".

Når jeg prøver å stille inn armen, vil den gjerne skli tilbake til utgangsposisjonen om jeg fører den ut til platen.

Sjekket om platespilleren står skjevt med vater. Den er litt skjev men dette er hårfint. Skal det veldig lite til her??

Stiften er den som fulgte med platespilleren, antiskating og nål trykk er stilt til 2

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det tatt seg opp veldig med små spraking/forvrenging av lyd på min
    Denon DP-300F. Virker som det har skjedd over natta. Har lagt merke til dette før som jeg har nevnt tidligere i tråden men nå er det verre.

La merke til noe når jeg prøvde å stille inn armen på nytt. Den skal jo egentlig flyte parallelt med platespilleren ikke sant?
    Men når jeg stiller den inn slik, sklir den av platen når jeg bruker knappen for automatisk avspilling. Manøvrerer jeg armen manuelt og legger den på plata blir det bare hakking.

Så for å få noe lyd må armen stå ganske "bratt ned".

Når jeg prøver å stille inn armen, vil den gjerne skli tilbake til utgangsposisjonen om jeg fører den ut til platen.

Sjekket om platespilleren står skjevt med vater. Den er litt skjev men dette er hårfint. Skal det veldig lite til her??

Stiften er den som fulgte med platespilleren, antiskating og nål trykk er stilt til 2
    Hmm, jeg forstår ikke helt hva du mener med at armen flyter på samme tid som du har nåltrykk satt til 2. Armen skal flyte, så nullstiller du skalaen for nåletrykk, så stiller du nåletrykket til 2.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •