Vurderer å gå til innkjøp av platespiller for første gang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer å gå til innkjøp av platespiller for første gang

Heisann!
    Jeg vurderer nå å forville meg inn i vinylens verden, ved å kjøpe meg platespiller og noen få vinyl-plater i første omgang.
    Men jeg er litt usikker på hvilken spiller jeg burde går for? jeg har egentlig satt budsjettet til absolutt maksimum 2000kr.

Har sett litt på
    ION PROFILE LP som de selger på CDON.COM - DVD, film, musikk, spill, bøker og elektronikk og DENON DP-29F som de selger hos Hifiklubben.no
    Noen som har erfaring med disse?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg kan si er at det trolig vil lønne å strekke budsjettet sitt for å komme over "plastikkspillerne".
    Den denonen du ser på har fått en del pepper for at den faller fra hverandre ved mye bruk. Når det gjelder enda billigere spiller er lyden svært sjeldent noe man blir fornøyd med.
    Hvis du har dedikert phonoinngang på forsterkeren din (RIAA) så kan du f.eks. gå for en slik:
    ARGON TT-1 Platespiller | Hi-Fi Klubben
    Det vil nok bli mer tilfredstillende.

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hiver meg på jeg også. TT1 leverer i forhold til pris. Fikk vel grei score i Lyd&Bilde også etter hva jeg husker. Etter hvert kan man bytte til en Denon DL103 eller DL160 om man ønsker ytterligere løft (dette forvandler TT1 til det ugjenkjennelige - anbefales på det sterkeste)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er saken er det at jeg skal bytte ut forsterker og høyttalere i samme slengen, med ett budsjett på maks 7000kr. til sammen. Siden utstyret skal plasseres på ett lite rom, så trenger jeg heldigvis ikke store høyttalere.
    Men dersom noen kunne komme med tips til ett greit oppsett som ikke overskrider budsjettet så hadde det vært flott!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jeckyll
    Det som er saken er det at jeg skal bytte ut forsterker og høyttalere i samme slengen, med ett budsjett på maks 7000kr. til sammen. Siden utstyret skal plasseres på ett lite rom, så trenger jeg heldigvis ikke store høyttalere.
    Men dersom noen kunne komme med tips til ett greit oppsett som ikke overskrider budsjettet så hadde det vært flott!
    Argon TT1 - 2298,-
    B&W DM686 - 3396,-
    Denon PMA510 - 1398,-
    Total: 7092,-

Perfekt til et lite rom

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Argon TT1 - 2298,-
    B&W DM686 - 3396,-
    Denon PMA510 - 1398,-
    Total: 7092,-

Perfekt til et lite rom
    Jeg må ærlig si det virkelig ble fristende å investere litt nå! Vil nok enten prøve å lage noen DIY hyller, eller kjøpe noen pene glasshyller i samme slengen. Får se hvor mye man får i lønn, og hvor mye som må gå til bilen først

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jeckyll
    Jeg må ærlig si det virkelig ble fristende å investere litt nå! Vil nok enten prøve å lage noen DIY hyller, eller kjøpe noen pene glasshyller i samme slengen. Får se hvor mye man får i lønn, og hvor mye som må gå til bilen først
    Prioriteringer mann! Lyd først, deretter bil :P

686-høyttalerne kommer i sort og kirsebær per dags dato. Ampen kommer i sort og sølv, og platespilleren kommer vel i sort, sort og sort. Lurer på om den kanskje kommer i sort også. 686 låter også relativt fyldig. I alle fall i forhold til størrelse. EISA-vinner er de vel også :-)

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også sterkt anbefale deg til å ikke kjøpe den spilleren fra Denon som de selger på HFK. Kjøpte den for noen år siden, utelukkende pga den lave prisen.

Gikk ikke lange tiden før jeg kjøpte en ny. Lydkvaliteten er dårlig, spiller flatt med liten dynamikk, elendig kvalitetesfølelse (ser og føles billigere enn den faktisk er, og ingen mulighet til å oppgradere sener med f eks en ny arm eller pick-up.

For 7000 vil jeg kjøpt System Audio SA505 som du får for 2000 på ryddesalget til Soundgarden. Fantastiske høyttalere som har en detaljrikdom og hurtighet som du ikke vil tro til den prisen Ingen dypbass selvfølgelig, men en liten sub gjør underverker hvis du skulle ønske det senere.

Av platespiller ville jeg kjøpt en Pro-Ject Essential platespiller til 2000, og f eks en Cambridge 540P RIAA til 700.

Av forsterker kan du få en Harman/Kardon HK980 Integrert forsterker som er på tilbud hos Soundgarden til 3800.

Da har du også litt til overs så du kan kjøpre plater

Edit: Ser at det gikk fort i svingene under summeringen.... Glemte å regne med platespilleren I stedet for den forsterkeren kan du gjerne finne en rimelig Cambridge. Eller bare gå for forslaget til HiFi-nevøen, et godt forslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Prioriteringer mann! Lyd først, deretter bil :P

686-høyttalerne kommer i sort og kirsebær per dags dato. Ampen kommer i sort og sølv, og platespilleren kommer vel i sort, sort og sort. Lurer på om den kanskje kommer i sort også. 686 låter også relativt fyldig. I alle fall i forhold til størrelse. EISA-vinner er de vel også :-)
    Vel, for at jeg skal få råd til oppgraderinger av lyden i senere tid, så burde jeg nesten holde bilen ved like så jeg kommer meg på jobb hver dag
    Lurer på om jeg ikke skal gå for en litt råere forsterker når jeg først skal handle nytt. Men det kommer som sagt an på hvor mye kronasjer bilen krever

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    For 7000 vil jeg kjøpt System Audio SA505 som du får for 2000 på ryddesalget til Soundgarden. Fantastiske høyttalere som har en detaljrikdom og hurtighet som du ikke vil tro til den prisen Ingen dypbass selvfølgelig, men en liten sub gjør underverker hvis du skulle ønske det senere.
    Med sub vil budsjettet overskrides, da. Og man må "leve" med lite bass til økonomien strekker til... Det trengs ikke nødvendigvis med 686 som stiller med mere pondus

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart du må ofre litt dypbass med SA505, men du får desto mer igjen med tanke på lydkvalitet, etter min mening. Men TS må prioritere hva han ønsker i forhold til hvilken musikk det går mest i.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart du må ofre litt dypbass med SA505, men du får desto mer igjen med tanke på lydkvalitet, etter min mening. Men TS må prioritere hva han ønsker i forhold til hvilken musikk det går mest i.
    Sant, sant

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er testen på TT1 i Lyd&Bilde

Rega-kloning | Lyd & Bilde

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra, sikkert et godt kjøp den spilleren

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste kjapt gjennom de andre testen på linken din og reagerte på en ting. Hvordan kan de kalle Rega for "Godlyd på lavpris" når den er helt lik Argon sin og koster 500 mer?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste kjapt gjennom de andre testen på linken din og reagerte på en ting. Hvordan kan de kalle Rega for "Godlyd på lavpris" når den er helt lik Argon sin og koster 500 mer?
    Selv om Argon er en "kloning" av Rega betyr ikke det at de er like. Billigere (og enklere) pickup, armen er vel en kopi, og generelt er materialene billigere. Merker det godt om man prøver dem fysisk. Regaen er også veldig god i sin prisklasse, men etter min smak kan man godt bytte ut den orginale pickupen. Det gjelder forøvrig begge :P

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge tester er det samme arm, faktisk det eneste som er ulikt, i følge dem, er logoen. Men klart du betaler mer for en Passat enn en Octavia, selv om det er mye likt

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge tester er det samme arm, faktisk det eneste som er ulikt, i følge dem, er logoen. Men klart du betaler mer for en Passat enn en Octavia, selv om det er mye likt
    Jeg kan i alle fall bekrefte at lokk, tallerken og base-plate ikke er lik. Ganske lik, ja. Men ikke helt. Og TT1 leveres med en enkel Ortofon-pickup. Rega kan leveres både med og uten. Når den leveres med, pleier det vel å være en eller annen Rega-pickup.

Newcomer DrHolm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde det så enkelt som en Pioneer PL-990 fra cdon.com til 1200-somthing,- som også har innebygd RIAA.

Hva er evt. bra dårlig i forhold til de andre nevnte spillerne?

"Man får det en betaler for" ?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrHolm
    Hva er evt. bra dårlig i forhold til de andre nevnte spillerne?

"Man får det en betaler for" ?
    Argon TT1 har ikke inebygget RIAA, så dette må man enten ha eksternt eller innebygget i forsterker. Om dette er bra eller dårlig kommer vel an på... Kan si at pickupen på denne ikke er super. Men det er nok for å holde prisen nede. Så man får det man betaler for, ja. Ingen tvil om det :-) Men til gjengjeld er det en god arm på denne. Så om man skulle bestemme seg for at det ikke er bra nok, kan man spytte i noen hundrelapper ved en senere anledning. Men for de fleste gjør den susen i orginal tilstand.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •