Radikalt ulikt lydnivå på to platespillere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Radikalt ulikt lydnivå på to platespillere?

Hei,
    Jeg har to platespillere som har et radikalt forskjellig "lydtrykk".

Den ene er en JVC QL-A5 med en Pickering XEV 3001 pickup. Den andre er en Sanyo Plus Q25 med en Technics P24 (t4p)-pickup.

Hvis jeg setter lydnivået på forsterkeren til et fast nivå (Denon PMA-1500AE), og tester de om hverandre ligger JVC/pickering-kombinasjonen 10dB høyere på samme volum enn Sanyo/Technics-kombinasjonen. Måleutstyret er en Radioshack desibelmåler.
    I praksis betyr det at jeg sliter med å få det lydnivået jeg ønsker på Sanyo-spilleren.

Er det noe som er galt med Sanyoen eller er det bare forskjellen mellom pickupene som utgjør denne forskjellen slik at dette er normalt?

På generell basis: Hvilke av disse pickupene vil dere anse for å være best og hvilken av platespillerene vil dere si holder høyest kvalitet?
    Hvis dette er normalt kan jeg jo evt. kombinere den beste platespilleren og beste pickupen.

Hvis jeg bestemmer meg for å skifte ut Technics-pickupen hvilken pickup i rimelig prisklasse (under 500kr) vil dere anbefale. Den må da helst levere mer lydtrykk og bra med bass og "varm" lyd.

Håper noen kan hjelpe meg her!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig har du forskjellig lyd.....men kanskje din Tehcnics pickup er defekt, vet ikke. 10 db er mye.
    P24 har utgangsspenning på 2,5 mv, ikke mye det, vanlig for mm typer er ca. 4 mv.
    Technics | Cartridge Data | Vinyl Engine
    JVC spilleren er helt klart den bedste. Vet ikke om du kan sette Technics pickuppen på JVC spilleren siden det er t4p, JVC spilleren har vel ikke t4p fatning på tonearmen, men du kan kjøpe ny forpart til pickuppen her om du vil: LP Gear: LP Gear replacement for Panasonic Technics EPS 24HE EPS24HE stylus
    Der er mange hits på E-bay men om du vil være sikker kan du spørre Svalander om den rette nål, den koster 275,- sek.
    Svalander Audio AB - Shoppen
    Skifter du hele Technics pickuppen, og vil bruke Sanyo spilleren, da må du jo ha en ny t4p pickup...

Ellers kan du jo skifte til en ny pickup på JVC`en, en mm type, denne f.eks. LP Gear: audio-technica AT95E phono cartridge (retail $99.00) Best Buy Rated
    eller denne Velkommen til Mono AS
    men om du utelukkende vil ha mest mulig gain bør du se etter en type med minst 5 mv utgangsspenning.
    Tror du skifte pickups da de etterhvert har noen år på baken, men det spørs hvor mye de har spilt osv.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut det med ulik utgangspenning etterhvert og det forklarer sikkert en god del av forskjellen i lydnivå. I tillegg er det godt mulig at nålen er slitt på Technics-pickupen. Den på Pickeringen skiftet jeg i sommer.
    Bestilte meg derfor en ny pickup; Shure M92E, til Sanyo-spilleren så får jeg se om det løser problemet. Fant den rimelig i USA; endte vel på en pris til rundt 200kr for ny pickup. Store prisforskjeller i forhold til norsk pris...

Ser at du mener at JVC-spilleren er klart best av de to spillerene. Det er interessant da jeg har to anlegg og vil sette den beste spilleren i hovedanlegget.
    Hva er det som er klart best med JVC-spilleren? Og hvor god er den egentlig? Hvilken prisklasse må jeg opp i for å få en ny spiller som er like god?

Jeg har ikke tenkt å kjøpe noen ny da jeg er godt fornøyd med JVC-en, men det kunne vært interessant å høre hva en som kan noe om platespillere mener om dette da jeg ikke kan noe særlig selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •