Bare skurring fra platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bare skurring fra platespiller

Har fått tak i en gammel Philips GA 104 platespiller for en billig penge. Når jeg prøver den så skurrer det fælt. Pickupen heter GP 224, og stiften er av typen som kan vendes for å spille 78? plater. Den spiller altså musikken, men det bare skurrer så fælt, som om man har dårlig signal på radio.

Noen som har en idè om hvor problemet kan ligge? har ikke tenkt å bruke særlig med penger på denne, så løsningen bør være enkel og/eller billig

Håper noen kan hjelpe..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antakeligvis dårlig sporing. Kan være flere grunner til det, feil innstilt pickup, feil på arm, utslitt pickup etc.

Om det er gjennomgående mye skurring bør du ikke spille på den, kan ødelegge platene dine.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. hva bør jeg begynne med å sjekke ut, evt. er det ikke vits å bruke tid på den? Spilleren har jo aldri vært noe spesielt dyr eller bra...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke spilleren og jeg kjenner ikke interessen, kunnskapsnivet eller budsjettet ditt, så det er vanskelig å gi noe råd i forhold å fikse gammel spiller eller kjøpe ny.

Men, en forutsetning for at pickupen skal kunne lese av rillene korrekt og uten forstyrrelser er at pickup er intakt og at stiften ikke er slitt. Videre må pickupen sitte korrekt i armen og armen må kunne beveges seg fritt og uten motstand. Jeg går ut i fra at du har sjekket stiftetrykket først av alt?

Finn en plate du ikke er redd for når du tester.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved visuell sjekk ser alt ut til å være i skjønneste orden... Har prøvd å regulere stiftetrykket både opp og ned, uten at det hjalp noe. Armen beveger seg også fint. Godt mulig nålen er slitt, men det kan ikke være bare det som er grunnen til at det skrurrer, for skurringen er veldig sterk og overdøver musikken aldeles. Har også prøvd å stille inn RIAA (huldra) på både keramisk og magnetisk pickup, uten forskjell.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har vel ikke innebygget RIAA-trinn, slik at lyden blir overstyrt når du kobler den til platespillerinngangen på forsterkeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det aller første du bør gjøre er jo å sjekke om jording er i orden. Har den DIN plugg som du bruker med overgang til RCA, kan dette være en svakhet. Har du forresten RF utstyr i nærheten, f.eks fjernkontrollert lysstyring? Slikt utstyr kan føre til kraftig støy inn i phonoinngangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordingen er jeg nokså sikker på er god. RIAA har DIN inngang, så bruker ingen overgang. Har heller ingenting RF utstyr som kan forstyrre. Ulyden høres ut til å komme fra selve avspillingen, altså fra stift/ og eller pickup.
    Takk for hjelpen, men tror jeg gir opp denne. Har annen spiller som jeg bruker til vanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stiftslitasje

Hallo.
    Ser det skrives masse ang skurring mm ved bruk av eldre platespillere. Der stift er visuelt vurdert til ok tilstand, tilogmed inspisert med lupe. Ingen greier å se slitasje på en stift visuelt eller med en lupe. For å se dette må stiften under ett mikroskop og forstørres opp minimum 200X for att slitasje skal vises.
    Flere påstår att lyden er ok, ja det er den sikkeret men den er trolig ikke slik den skal være.

Den vil gi lyd fra seg i både 2X, 3X, 4X tiden den skulle ha vært byttet på. En slitt stift sliter også på platene og slitte plater sliter igjen på stiften.
    Det er først når ny stift blir montert att en får en aha opplevelse att her var det stor forskjell i lydkvalitet.

Needle wear is like tire wear—slow and unavoidable. Of course the care you give your needle and record greatly affect stylus and record life expectancy. A little dust or dirt in the record grooves acts like a grinding powder, wearing out your needle and records. So the cleaner your records and stylus are, the longer they’ll last.
    Under good conditions, a stylus can be expected to last from 600 to 1000 hours of play. For most people, this means you need to replace your needle in one to two years.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •