støy/vreng på siste spor på plata?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer kirk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question støy/vreng på siste spor på plata?

er dette noe som kan fikses eller er det noe mann bare må leve med siden vinylen er slitt?.. varierer fra plata til plate noen er fin uten dette, men de fleste har en eller flere sanger med støy/vreng på de siste sangene på slutten av plata. det varierer også hvor mye mann hører av denne støy/vrengen, noen plater har mye mens andre igjenn er det nesten ikke merkbart på. ellers så er jo lyden ubeklagelig bra på begynnelsen av plata.. merkelige greier... noen andre her som har dette på sine plater?...

Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Er ikke sikkert det er platene det er noe galt med, Kan være stift/pu.. sporer stiften godt i rillene..stilt inn stiftetrykk med vekt..antiskating..
    Innstillinger innstillinger..lykke til!
    Mvh
    Overland

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På noen plater er det presset inn flere låter enn andre. Dermed blir det større vinkelavvik på de innerste låtene enn på plater der det er færre låter. Noen platespillere har/hadde :wink: parallellarm for å motvirke problemet. Kanskje det er her problemet ligger ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    På noen plater er det presset inn flere låter enn andre. Dermed blir det større vinkelavvik på de innerste låtene enn på plater der det er færre låter. Noen platespillere har/hadde :wink: parallellarm for å motvirke problemet. Kanskje det er her problemet ligger ?
    Tangensialarmer har sine fordeler, men de har også sine utfordringer.
    Uansett, dette er neppe problemet. Det virker som trådstarter har et gjennomgående problem med sporing på indre spor. Siden det er lite problemer i ytre og midtre spor vil jeg anta dette har å gjøre med justering av platespiller. En god spiller korrekt oppsatt skal ikke ha dette som noe gjennomgående problem.

Sjekk at du har korrekt offset og overheng i forhold til armens geometri, før du begynner å leke med stiftetrykk og antiskating. VTA og aziumth er selvsagt også vesentlig i oppjustering av spiller, men det er neppe her problemet ligger.

Newcomer kirk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er litt fersk på det her men mann må vel ha noe å juster med?.. noen som har noe bra å anbefale som er å få kjøpt her i norge, av måling/justering utstyr... platespilleren er en pro-ject1.2/akryl plate med clearaudio aurum alpha wood stift..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fulgte det protracotor (plast, eller papirmal til å tre over spindelen) med spilleren?

Det er vesentlig at pickupen sitter med rett offset (vinkel mellom arm og pickup sett ovenifra) og rett overheng (ikke for langt frem eller tilbake i armen).

Står det noe sted i manualen hva som er effektiv lenge på armen?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fosse5
    Tangensialarmer har sine fordeler, men de har også sine utfordringer.
    Uansett, dette er neppe problemet. Det virker som trådstarter har et gjennomgående problem med sporing på indre spor. Siden det er lite problemer i ytre og midtre spor vil jeg anta dette har å gjøre med justering av platespiller. En god spiller korrekt oppsatt skal ikke ha dette som noe gjennomgående problem.

Sjekk at du har korrekt offset og overheng i forhold til armens geometri, før du begynner å leke med stiftetrykk og antiskating. VTA og aziumth er selvsagt også vesentlig i oppjustering av spiller, men det er neppe her problemet ligger.
    Ikke glem at platene er "skjært" med tangentialarm.....de to siste platesepillerne jeg hadde på slutten av 70 begynnelsen av 80 var begge med tangentialarm...en Harman Kardon først og en Yamaha tror jeg det var :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden problemet ikke er der på alle plater, har det kanskje ikke så mye med geometri og "mangel" på Tangensialarm..

Har opplevd noe av det samme på slitte eller litt støvete plater, der pickup nåla sammler opp støv osv og blir mer "forrurenset" mot slutten av plata.

Ellers kan det kanskje være en opplading av statisk elektrisitet som kan få frem slike effekter, der jording av platespiller mot riaa og luft fuktighet i rommet vel kan gjøre noe for å bedre på dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fullstendig klar over at platene graveres tangensialt. Jeg er også klar over at problemene vil tilta på slutten av platene fordi vinkel mellom cantilever og rille her er størst, samtidig som tilbakelagt distanse for nåla her er minst per tidsenhet. Problemet kan også skyles slitte plater, MEN: jeg har en drøss med plater og ikke på noen av spillerne mine opplever jeg at dette skal være et problem som i praksis tiltar nevneverdig på slutten av platene. Noen plater har i overkant mye sibilanter, andre kan kanskje være slitt, men da er problemene å finne relativt jevnt fordelt på platene. Siden problemet for trådstarter er vesentlig større på slutten så henger det trolig sammen med geometri.

Newcomer kirk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://img408.imageshack.us/img408/3...ctorlineup.jpg

her er et bilde jeg tok av stifften med papp biten som fulgte med... hvor nøyaktig denne er, er jeg ikke sikker på. og vinkelen bilde fikk spiller kansje inn noe siden jeg ikke har stattiv til kameraet... men er det noen her som har god nok erfaring med justeringen som kan si hva som er galt?... hvis det er noe galt...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan se ut som cantileveret har noe feil vinkel i forhold til protractor, men det er litt vanskelig å si med sikkerhet ut fra bildene. Det jeg stusser litt på er at pickupen ser ut til å stå litt langt ute i forhold til armen. Er det en løs mellomleggsplate mellom pickup og arm, eller ser jeg feil?

Newcomer kirk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fosse5
    Det kan se ut som cantileveret har noe feil vinkel i forhold til protractor, men det er litt vanskelig å si med sikkerhet ut fra bildene. Det jeg stusser litt på er at pickupen ser ut til å stå litt langt ute i forhold til armen. Er det en løs mellomleggsplate mellom pickup og arm, eller ser jeg feil?
    som du sier så blir det vanskelig å se pga ikke enkelt å få rett vinkel når mann tar bilde.. skruene går igjennom ei plate som ligger oppe på armen, det er denne man vipper opp stangen med hvis du skjønner...

uansett var å leverte inn spilleren der jeg kjøpte den. og de skulle ta en grunndig test med spesial plater for sporing osv...

de hadde en vinkel med speil og 3 punkt for testing, noen som vet hva denne har for et navn?....

er disse platene de skulle teste med tror jeg..
    YouTube - Audio Advisor Review - Clearaudio Test & Optimization LPs

mens jeg var der så kjøpte jeg denne vekta, så nå skal jeg være sikker på stift og vekt...
    YouTube - Audio Advisor Review - Clearaudio WEIGHT WATCHER Electronic Stylus Gauge

har googlet litt og funnet noe justerings utstyr, noen som har vært borti disse og vet om de er bra?...

best tractor..
    Best Tractor / Arc Protractor / Mint Tractor / tonearm alignment / Yip Mint Protractor / Mintlp Protractor

feickert cartridge alignment gauge...
    Galen Carol Audio: Accessories, Upgrades & Tools

pro-ject align it...
    Pro-Ject Audio Systems

geodisc cartridge alignment tool
    Audio Basics Inc Geodisc Cartridge Alignment Tool

fosgate fozgometer azimuth meter..

data program til måling (oscilloskop og spektrum analyser)..
    Zelscope: Sound card oscilloscope and spectrum analyzer
    Visual Analyser details

zerodust, stifft renser...
    Stylus Care Systems

vater..
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - AVID Level 45

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt Feickhert tidligere. Denne protractoren er fin dersom armens omdreiningsakse er lett identifiserbar ovenifra (f.eks Mörch armer), men, for armer hvor omdreiningsaksen ikke er lett å finne så synes jeg ikke den fungerer så godt (f.eks SME og Dynavector).
    Jeg bruker Wally Tool i dag og synes fungerer utmerket. Av testplater har jeg Analogue Production, og Cardas sine, men stort sett bruker jeg vanlig musikk for å finne ut hva jeg mener låter best (hva angår stiftetrykk og VTA).

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av kirk
    som du sier så blir det vanskelig å se pga ikke enkelt å få rett vinkel når mann tar bilde.. skruene går igjennom ei plate som ligger oppe på armen, det er denne man vipper opp stangen med hvis du skjønner...

uansett var å leverte inn spilleren der jeg kjøpte den. og de skulle ta en grunndig test med spesial plater for sporing osv...

de hadde en vinkel med speil og 3 punkt for testing, noen som vet hva denne har for et navn?....

er disse platene de skulle teste med tror jeg..
    YouTube - Audio Advisor Review - Clearaudio Test & Optimization LPs

mens jeg var der så kjøpte jeg denne vekta, så nå skal jeg være sikker på stift og vekt...
    YouTube - Audio Advisor Review - Clearaudio WEIGHT WATCHER Electronic Stylus Gauge

har googlet litt og funnet noe justerings utstyr, noen som har vært borti disse og vet om de er bra?...

best tractor..
    Best Tractor / Arc Protractor / Mint Tractor / tonearm alignment / Yip Mint Protractor / Mintlp Protractor

feickert cartridge alignment gauge...

pro-ject align it...
    Pro-Ject Audio Systems

geodisc cartridge alignment tool
    Audio Basics Inc Geodisc Cartridge Alignment Tool

fosgate fozgometer azimuth meter..

data program til måling (oscilloskop og spektrum analyser)..
    Zelscope: Sound card oscilloscope and spectrum analyzer
    Visual Analyser details

zerodust, stifft renser...
    Stylus Care Systems

vater..
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - AVID Level 45
    Hjelp!!! Er det noe rart i at CD plata ble en suksess...etter å ha vokst opp og levd med vinyl til slutten av 80 tallet, så mener jeg fremdeles at den er en dårlig lydbærer, men skjønner hvorfor folk blir fascinert av lyden vinyl gir: dvs masse harmonisk forvrengning...og det liker hjernen vår....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du selvsagt mene, men at du har hatt dårlige erfaringer med mediet betyr vel ikke at det ikke finnes gode vinyloppsett? Det finnes styrker og svakheter med begge medier, men selv foretrekker jeg lyden av vinyl hjemme, og det til tross for at jeg har hatt en mengde habile cd-spiller i hus.

Når det er sagt er det langt mer krevende å dra virkelig godlyd ut av LP enn av CD, men det er jo en del av hobbyen da, at man har litt å jobb med.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kirk
    http://img408.imageshack.us/img408/3...ctorlineup.jpg

her er et bilde jeg tok av stifften med papp biten som fulgte med... hvor nøyaktig denne er, er jeg ikke sikker på. og vinkelen bilde fikk spiller kansje inn noe siden jeg ikke har stattiv til kameraet... men er det noen her som har god nok erfaring med justeringen som kan si hva som er galt?... hvis det er noe galt...
    Vet ikke hvor mye man kan se ut av disse bildene. synes det nesten ser ut som at picup nålen er litt bøyd inn mot senterleie siden, nesten som at den prøver å holde armen fra å gli utover. Ser den litt kjev og "usymetrisk" ut i virkeligheten også?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nermest umuligt å se noe ut fra bildene for der ser alt skjevt ut.
    Når du bruker en protractor må du sette antiskating på 0 og stifttrykket så lavt som muligt mener jeg. Bruker du antiskating vil den trekke pickuppen i en retning og stifttrykket vil gjøre at hele pickuppen "tilter" når du senker den ned på protractoren, derfro kan du ikke bruke resultatet til noe som helst mener nå jeg.
    Den protractor du har der ville jeg kun bruke som en nødløsning.
    Jeg bruker en Cart-a-lign protractor fra 70 tallet, denne har et speil med en linje på som man senker stiften ned i og da ser man på om refleksjonen av cantileveren matcher cantileveren, veldig bra synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antiskatingen skal helt korrekt settes til 0, stiftetrykket skal settes til det du tar utgangspunkt i at vil være korrekt. Stiftetrykket vil påvirke nedbøyningen av cantileveret og må medtas for å få rett overheng.

Stiftetrykket henger også nært sammen med VTA, jo høyere stiftetrykk, jo lavere VTA, forutsatt at alle andre faktorer står uforandret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •