oppgradere pickup på min Denon dp300f, tips og hjelp søkes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Ole1989 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

oppgradere pickup på min Denon dp300f, tips og hjelp søkes!

Hey

sitter å lurer på om jeg skal bytte pickup / stift på min dp300f.. kun det orginale som sitter på!

kan jeg få en aha opplevelse? verdt pengene ?

ønsker gode tips til pickup / stift som passer godt!

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole1989
    Hey

sitter å lurer på om jeg skal bytte pickup / stift på min dp300f.. kun det orginale som sitter på!

kan jeg få en aha opplevelse? verdt pengene ?

ønsker gode tips til pickup / stift som passer godt!

Mvh
    Ser at denne posten er litt gammel, men lurer egentlig på det samme. Kanskje du Ole1989 allerde har byttet, hvorden ble det?

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg, om jeg skal prøve en såkalt billig og bra til rundt 500-600, eller blir dette bare bortkastet.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pick-upen i DP300f er en grei, men billig pick-up. Det er absolutt potensiale for bedre lyd med en bedre pick-up. Denon lager selv særdeles gode pick-uper, denne er for eksempel veldig god. Hvis du har en god platespillerforsterker (les: kraftig platespillerforsterker), er DL-103 en svært god klassiker. Ikke den mest basstunge pick-upen, men veldig luftig, detaljert og generelt herlig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen større aha opplevelse er ikke sikkert du får, men prøv en Denon DL110, det er en high output mc pickup der spiller meget bra til prisen, eller kanskje en Ortofon Red. Husk at kan du ikke montere og justere denne selv må du enten kjøpe en protractor eller få noen til å montere den for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Noen større aha opplevelse er ikke sikkert du får, men prøv en Denon DL110, det er en high output mc pickup der spiller meget bra til prisen, eller kanskje en Ortofon Red. Husk at kan du ikke montere og justere denne selv må du enten kjøpe en protractor eller få noen til å montere den for deg.
    Er den så vanskelig å montere? Er det ikke vanlig å gjøre monteringsarbeidet selv? Ser at Ortofon Red kommer opp mange steder når jeg googler. Den koster jo ikke all verden heller. Men ble litt usikker nå med tanke på montering...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt her :Cartridge Alignment Protractors | Free Turntable, Tonearm & Cartridge Tools | Vinyl Engine og funnet ut at min fabrikkmonterte pickup faktisk er 1mm ut av posisjon. Nå som jeg har fått justert dette, synes jeg at lyden ble bedre, og mindre forvrengt lyd. Må si jeg ble overasket over hvor godt en kunne se at den var ute av posisjon med disse plansjene. Fant ut at det var hvert fall 3 måter å stille inn pickupen:

"Stevenson - a variation on Löfgren geometry optimized for low distortion at the inner groove at the expense of increased distortion elsewhere. compared to Baerwald or Löfgren B you will get lower distortion for the last few mm of the record

Baerwald (identical to Löfgren A) - minimizes and equalizes distortion at the three weighted tracking error peaks resulting in moderate distortion between the inner and outer grooves

Löfgren B - minimizes distortion between the inner and outer grooves resulting in the lowest average RMS distortion at the expense of slightly higher distortion close to the inner and outer grooves"

Jeg gikk for Baerwald. Vil anbefale alle å bruke litt tid på denne siden.
    Nå vil jeg bruke litt tid på å lytte :grin:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en pickup er selvfølgelig et instrument der krever presisjon og man kan ikke forvente at fabrikk eller forhandler har montert den 100% heller, bedst man sjekker selv, da vet man.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for å bestille Denon DL110, men hvor bør jeg bestille den? Er hifi-klubben ok, eller finnes det noen billigere alternativer?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble til at jeg bestilte på hifi-klubben. Fikk den i dag og endelig er lyden slik jeg vil ha den Men et nytt "fenomen" dukket opp, i begynnelsen av plate så har pickupen en lei tedens til å "skli" over lede sporet slik at spor 1 på plata begynner brått. Om jeg er veldig forsiktig med å senke pickuppen så ungår jeg dette problemet. På platespilleren min (Denon dp300f) har jeg også mulighet for å trykke på en startknapp, så ordner automatikken resten. om jeg bruker denne startknappen ungår jeg problemet. Jeg har også prøvd meg med å øke antiskate til 3, og da også forsvinner problemet. Antiskate stiller jeg bare ved å vri på et hjul, så vet ikke hvor korrekt denne skalaen er. Kan det være at jeg burde ha antiskate innstillingen på 3? Kan ikke si at jeg hører særlig forskjell på lyden fra 2 til 3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •