trenger hjelp til oppkobling av LP-spiller via eksternt RIAA trinn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger hjelp til oppkobling av LP-spiller via eksternt RIAA trinn

Er det noen som kan hjelpe meg?

Dette er problemstillingen:
    Jeg har nylig gått til innkjøp av en nyere forsterker som har Phonoinngang. Når jeg koblet opp platespilleren til denne så hadde jeg da ikke uventet veldig lav lyd, og volumet måtte opp ganske høyt før det ble noe i nærheten av "akseptabelt". Greit nok, jeg trenger et ekstern RIAA-trinn tenkte jeg da.
    Nå har jeg gått til anskaffelse av et eksternt RIAA-trinn fra soundgarden B-Tech BT 26, RIAA-trinn | Soundgarden
    Problemet nå er at jeg klarer ikke finne ut av hvordan jeg skal få jordet dette uten at jeg får støy.
    Jorder jeg ikke i det hele tatt har jeg konstant støy, jorder jeg i forsterkeren som normalt så har jeg ingen støy når jeg ikke spiller, men masse støy når jeg spiller og får igrunn ikke med meg hva som skjer i musikken i det hele tatt. Jorder jeg i RIAA-trinnet hjelper ingen ting, bare masse støy konstant.

Er det noen som kan fortelle meg hva jeg gjør galt? Er det evt så enkelt at jeg forhastet meg litt når jeg kjøpte et RIAA-trinn til "Moving Magnet pick-up" uten å egentlig vite hva det betyr?

Til opplysning er platespilleren en Micro Seiki MB-14. Stort mer vet jeg ikke...

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har phonoinngang på receiveren din skal du ikke behøve noe ekstra RIAA steg. Det mest sannsynlige problemet ditt er at du har en Moving Coil (MC) pickup mens både forsterkeren og RIAA steget ditt er beregnet på en Moving Magnet (MM) pickup. MC pickuper har mye lavere utgangssignal enn MM pickuper, så det kan hende dette er problemet ditt. Se om du kan finne ut hvilken pickup du har.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha slags forsterker har du? Gjerne bilde av baksiden på den.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og du skal selvsagt ikke koble riaan inn på phono inngangen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er en Advance Acoustic MAP 101 Advance Acoustic • Produits

Hvordan vet jeg om jeg har MC eller MM pickup? Vil uansett annta at det er MC, spilleren er vel rundt 30 aar gammel tenker jeg. Funker som sagt helt fint om jeg kun kobler den direkte til phonoinngangen, men veldig lav lyd (men maa seff jorde den uansett til chassiset i forsterkeren). Kobler jeg den gjennom RIAA-trinnet blir det bare masse braak uansett. Har ikke provd aa koble den til f.eks aux etter riaa-trinnet, men kan ikke helt se hvordan det skal hjelpe meg med stoyen jeg sliter med?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å koble til AUX eller en av de andre inngangene. Det RIAA-trinnet du har kjøpt er beregnet brukt sammen med forsterkere uten phono-inngang.

Dersom du kjører det inn i phono-inngangn får du kjørt RIAA-korrigering to ganger, noe som kan føre til all den støyen du får, fordi at du får for kraftig signal inn til inngangen.

Prøv det iallefall.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA, her gjelder det å koble riktig.

Enten rett fra platespilleren - uten bruk av eksternt RIAA-trinn - til "Phono"-inngangen på forsterkeren.

Eller fra platespilleren til eksternt RIAA-trinn - og derfra til en annen av inngangene - men i så tilfelle altså IKKE til "Phono"-inngangen på forsterkeren.

Som sagt ovenfor: kobler du feil, kan du risikere å få RIAA-forsterkning to ganger. For det første blir signalet for kraftig, og for det andre blir signalet lydmessig helt feil - i og med at RIAA-forsterkning innebærer at signalet fra platespilleren korrigeres m.h.t. frekvensgang.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobl platespilleren til BT26, BT26 til Phono på forsterkeren og sett bryteren foran på BT26 i posisjonen Mic. Hvis du har en MC-pickup, burde det kunne fungere som en step up.

bumski

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bumski
    Kobl platespilleren til BT26, BT26 til Phono på forsterkeren og sett bryteren foran på BT26 i posisjonen Mic. Hvis du har en MC-pickup, burde det kunne fungere som en step up.

bumski

Da blir det bare helt stille...

Lydkvaliteten i seg selv er det ingen ting aa si paa uten RIAA-trinn. Men problemet er igrunn det at det blir saa utrolig lav lyd. Ellers hadde det ikke i seg selv vert noe "problem".

Kanskje det er det at den innebyggede delen er alt for daarlig? Men ved aa evt bruke det eksterne og aa koble det til f.eks en av aux-inngangene, saa kan jeg faa det forbedret?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har MC pickup, så finnes det såkalte stepup-trafoer som du kan kobl mellom platespiller og MM-inngangen på forsterkeren. De forsterker nivået med 10dB el.l. men skal ikke påvirke lyden utover forsterkning.
    Alternativet er en RIAA som takler MC, og så koble den til f.eks. AUX-inngangen.

Vet det finnes tråder som går på stepup-trafoer, fant ingen i farten, men let og du skal finne

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rakerholm
    Men ved aa evt bruke det eksterne og aa koble det til f.eks en av aux-inngangene, saa kan jeg faa det forbedret?
    Jeg trodde det var dette du hadde prøvd, men jeg har kan hende misforstått litt. Men altså: hvis du ikke har gjort det ennå, må du absolutt prøve dette, ja. Fra platespiller til ekstern RIAA og deretter til f.eks. aux-inngang. Du trenger ikke rare kablene fra RIAA til forsterker for prøvingens skyld - et par "lakrissnører" vil gi deg en grei indikasjon på om det virker eller ikke.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvis du har MC pickup, så finnes det såkalte stepup-trafoer som du kan kobl mellom platespiller og MM-inngangen på forsterkeren. De forsterker nivået med 10dB el.l. men skal ikke påvirke lyden utover forsterkning.
    Alternativet er en RIAA som takler MC, og så koble den til f.eks. AUX-inngangen.

Vet det finnes tråder som går på stepup-trafoer, fant ingen i farten, men let og du skal finne
    Jeg vil fraråde å kjøpe step-up uten å vite hvilken pickup man sitter med og hvilken internimpedanse og hvilket utnivå denne har.

Alle trafoene jeg har vært borti, og forsåvidt samtlige aktive step-uper også, har ulike kvaliteter og må derfor kunne sies å påvirke lyden i en eller annen grad.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lille bryteren bakpå forsterkeren, er ikke det en MM/MC velger?
    Koble til phono utgangen, uten ekstern RIAA og sett bryteren på MC.

EDIT: Ser ut som det er MAP 105 som har både MM og MC

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DanElectro
    Den lille bryteren bakpå forsterkeren, er ikke det en MM/MC velger?
    Koble til phono utgangen, uten ekstern RIAA og sett bryteren på MC.

EDIT: Ser ut som det er MAP 105 som har både MM og MC

Jeg har MAP 101 og ikke 105. Bryteren er for aa velge mellom klasse A og vanlig.

Har ikke faatt testet noe mer enda siden jeg befinner meg paa en dykkerskole paa Fagerstrand naa om dagen, og er ikke hjemme.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bumper denne tråden jeg...
    Håper noen kan hjelpe meg. Har akkurat fått en LP-spiller i hus, og dette er et nytt univers for min del. "Problemet" er som trådstarter her snakker om - lavt volum. Må si jeg ikke ble helt klok på det som ble skrevet i tråden her. Jeg har en Pro-Ject Essential, og ut fra bruksanvisningen, så forstår jeg det slik at den har en moving magnet...?? (MM) Den er koblet til en Onkyo TX NR808, via PHONO-inngangen. Vil det hjelpe med et eksternt RIAA-trinn, eller er det bortkastet? Klarer ikke å finne ut heller om receiver er "laget" for MC eller MM. Heeeelp me...

:shock:

EDIT: Dette står i manualen til spilleren: The recommended load resistance for the factory F I T T E D cartrigde is: 47kohms/MM-input

Latterlig - kan ikke engang skrive " F I T T E D" uten at det blir sensurert... Ligger serveren i Nord-Korea..?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan høres ut som du har koblet riktig.

Dog er min erfaring at riaa-trinnene i Onkyo recievere relativt dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Kan høres ut som du har koblet riktig.

Dog er min erfaring at riaa-trinnene i Onkyo recievere relativt dårlig.
    Takk for svar. Joda, tror også jeg har koblet riktig, men fortår jeg det rett at det er slik at man ikke trenger RIAA-trinn hvis receiver/forsterker har egen Phono-inngang? (Slik min har.) Tenk at
    en så "enkel" teknologi skal være så ...avansert

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man trenger ikke RIAA når reciever har den innebygget.

Men ved bruk av ett eksternt RIAA-trinn har man muligheten til å forbedre lyden og/eller tune seg inn etter smak. Ofte mer innstillingsmuligheter etc også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Ja, man trenger ikke RIAA når reciever har den innebygget.

Men ved bruk av ett eksternt RIAA-trinn har man muligheten til å forbedre lyden og/eller tune seg inn etter smak. Ofte mer innstillingsmuligheter etc også.
    Kan det være at receiver er "beregnet" på MC? Og dermed blir effekten lavere..?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett manualen på onkyo men er 99,9% sikker på at den er beregnet for MM.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •