Hva hører du på i dag? (Vinyl)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 105
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva hører du på i dag? (Vinyl)

Hei. Jeg bare tester om det er levedyktig å ha en slik tråd her som de har oppe i CD-forumet. Vi kan jo være litt runde i reglene å si at man kan poste det man har hørt på i dag siden snurring av vinyl krever litt mer dedikert lytting (man må bort å snu og sette ned stiften og svært få har den koblet via PC'en).

Skriv tittel på albumet eller singelen, si litt om opplevelsen og lyden (kan være litt mer spennende variasjoner enn en CD). Gjerne nevn om det er en original eller ny pressing og post bilde av coveret eller labelen om mulig.

I dag hørte jeg på disse:

Miles Davis + 19 (storband): Miles Ahead

Jeg kjøpte denne ny i fjor. Det er en audiphile 180 grams utgave og har ren og fin lyd. Synes det er morsomt at den har originalcoveret med dame og gutt på båt som Miles selv ikke likte siden det var ei "white bitch". Synes selv det er veldig classy og stilig. Flott utgivelse fra 1957. To år før Kind Of Blue og ganske annerledes.

The Beatles: 1962-1966 (red album)

En samleplate som kom ut 1973 og fikk sammen med det blå som dekker siste del av karrieren status som klassikere. Etter at Athology og 1 kom mistet det nok litt av den statusen.

Jeg har en tyskpresset utgave, men usikker på hvor gammel den er. Den låt rent og fint. Jeg hørte på den mens jeg leste en bok og la merke til at jeg ganske ofte måtte opp å skifte side så den er kort. Må nevne at det er et dobbelalbum og har de mest kjente singlene og albumsporene fra denne tiden.

Neste?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neil

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er jo en ny klassiker med gammelt opptak! Det er vel den som utmerker seg mest av de nye Neil Young-utgivelsene i Performace Series. Jeg har den på CD og synes lyden er helt fenomenal med tanke på at dette er et konertopptak som de hadde liggende i 35 år. Høres ut som man er tilstede. Er du fornøyd med vinylen Outshine? Er den forresten dobbel?

De siste dagene har jeg spilt en skive jeg har arvet etter min morfar:

Greatest Hits of the Greatest Films: The very best of Hollywood

Den er gitt ut på Reprise og ut fra filmmusikken å dømme er den nok fra 1963 eller deromkring: Charade, Cleopatra, America America osv. Frank Sinatra har et par låter og ellers er det for det meste intrumentaler. Glimrende musikk og fin lyd med litt koselig knitring i bakgrunnen.

Jeg har ikke klart å spore opp et coverbilde, men ved neste anledning har jeg kanskje knipset et bilde av det selv. Si gjerne fra om noen andre kjenner til denne. Er det kanskje en skjelden sak?

Newcomer Skogslik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte igjennom noen i går:

Burzum - Hvis Lyset Tar Oss

Mitt favoritt album av Burzum, oser av god atmosfære hele veien.

Mercyful Fate - Don't Break the Oath

Hadde første rund epå denne i går, og det er akuratt som det skal være. Perfekt.
    En plate som kommer til og bli spillt mye. Eneste negative med den er at volumet er så veldig lavt, må skru opp volumet mye mer en vanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra at det kommer innlegg i denne tråden. Interessant å se hva folk snurrer rundt omkring.

Når det gjelder lavt volum og at du må skru opp så blir jo det blandt audiofile regnet som et pluss i disse loudness wars-tider (Google "loudness wars") siden det kan være et tegn på god dynamikk. En annen (og ikke fullt så god) grunn kan være at de har skvist maks spilletid på platen. Uansett, om det høres bra ut når du skrur opp så ser jeg ikke noe problem. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist ut hos meg er denne saken fra 1984

Petra - Beat The System

Coveret ser så mye bedre ut på vinyl en det crappy du ser på CD-versjonen (som dette bildet trolig er scannet av). Det gir assosiasjoner til Sci-Fi og det gjenspeiles i musikken. Litt som en science fiction om 2010 med perspektiv fra 1984 om du vil. På den tiden var nok coverversjonen av God Gave Rock'n Roll To You tøffere enn toget, men nå synes jeg den blir anonym i forhold til låter som tittellåten, Clean, Witch Hunt, Computer Brains, Voice In The Wind for å nevne noen.

Lyden er en smule skarp som nok både skyldes tung 80-tallsproduksjon med mye synth og at denne har blitt spilt veldig mye opp igjennom årene. Likevel er det null knitring eller hopping å spore.

Interessant nok har jeg lagt merke til at mange som ellers ikke har noe forhold til Petra kjenner til denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå koser jeg meg denne gamle godbiten i mine ører. Aha- Stay on these roads 1988

Vedlegg 68529

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte et album av Frank Sinatra nylig, som spilles i skrivende stund. Selv om anlegget er å betrakte som et testannlegg spiller det meget bra og det er god kvalitet på vinylen.

Amazon.com: Reprise Collection: Frank Sinatra: Music

Finner desverre ikke korrekt bilde på nett, det er antagelig flere utgaver.
    Min utgave er trykket 1990 og inneholder 6 gode plater

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Technics SL-6 med Tonar 611BE Pickup, snurrer denne i kveld...

SAGA, Behaviour fra 1985

(skifta orginal pickup i kveld med den fra Tonar, og satte på ny god jordledning mellom spiller og og forsterker... YEEESSS.
    Dette var tyst og stille... herlig...
    Utrolig åpen og flott lyd).

:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var småtten i seng og kona på fest Endelig tid til å sette seg ned og lytte litt til platene jeg har stående.
    I kveld blir det en gjennomgang av noen av min far sine gamle plater.
    Platene snurres på en Rega P1 platespiller med Ortofon 2M Blue pickup.

Starter med Michael Jackson - Off The Wall
    Presset i holland, vet ikke hvilket år. Det står 1979 ved copyright merket.

Avslappende album, passer godt seint på kvelden. Platen bærer preg av å vært spilt en del.
    Kvaliteten er fremdeles bra, litt peiskos på side 2. Meget behagelig lyd.

Turen fortsetter videre med

Steely Dan - Gaucho

Fantastisk flott album dette. Tramper i takt med Babylon Sisters :-D
    Ingentin og si på lyden på denne innspillingen fast og fin bass, klar og fin diskant og stemmene presenteres på en troverdig måte.

Kveldens siste plate

Toto - Hold The Line

Finner ingen info om dette albumet. Best of plate. Ikke verdens beste kvalitet på pressingen. Minner om helt ok mp3 filer.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frank Zappa: one size fits all & the grand wazoo

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende rapporter folkens. For min del har det vært stille på vinylfronten i det siste, men er snart klar for ny sesong hvor jeg har tenkt å rense/teste plater og rapportere underveis.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at platene mine har ligget i dvale i 13 år snurrer jeg endelig plater igjen. De følgende platene ble spilt i går:

- The Notting Hillbillies: Missing...Presumed Having a Good Time

- Ry Cooder: Paris Texas Soundtrack

- Dire Straits: Love Over Gold

Jeg var mektig imponert over kvaliteten på disse platene. Hvis jeg husker riktig er Love Over Gold den siste platen til Dire Straits som aldri var innom digitalt format på veien til LP.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er tre plater jeg selv har et nært forhold til (og selvsagt har på vinyl)

Love over Gold har jeg faktisk i tre ulike utgaver, bruker denne når jeg justerer pickup. En god del opptak av gitar som mangler kropp og naturlighet om spilleren ikke er korrekt satt opp. Videre er det mengder av rominformasjon i opptaket (trolig kunstig sådan) som er glimrende for å bedømme om pickupene er korrekt justert.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stevie Wonder - Songs In The Key Of Life (Collector's Album) snurrer nå på spilleren.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fosse5
    Dette er tre plater jeg selv har et nært forhold til (og selvsagt har på vinyl)

Love over Gold har jeg faktisk i tre ulike utgaver, bruker denne når jeg justerer pickup. En god del opptak av gitar som mangler kropp og naturlighet om spilleren ikke er korrekt satt opp. Videre er det mengder av rominformasjon i opptaket (trolig kunstig sådan) som er glimrende for å bedømme om pickupene er korrekt justert.
    Artig å høre at andre deler meningen min om de platene. Glemte nesten at denne også var på i går:

Led Zeppelin: II

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det meste av LZ på vinyl (stort sett Classic Records). Ytrolig flotte utgivelser.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En til som igjen imponerte meg med fantastisk bra gjengivelse.

Mark Knopfler & Chet Atkins: Neck and Neck

Newcomer Skogslik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snurret denne i går kveld:

Pagan Hellfire - In Desolation, In Ruins

(Front cover til høyre, baksiden til venstre) Beklagar stort bilete.

Fin fin Canadisk black metal. Det einaste eg saknar er ein eller to instrumantale acoustic gitar sanger, slik som første plata har.

Newcomer kirk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogslik
    Hørte igjennom noen i går:

Mercyful Fate - Don't Break the Oath

Hadde første rund epå denne i går, og det er akuratt som det skal være. Perfekt.
    En plate som kommer til og bli spillt mye. Eneste negative med den er at volumet er så veldig lavt, må skru opp volumet mye mer en vanlig.

er det 180 grams ny pressingen fra roadrunner?

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •