Platesnurrertråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 179
    Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Platesnurrertråden

Tenkte å starte en tråd for dem som har lyst å diskutere platespillere generelt.
    Her kan vi diskutere alt fra bruk, forskjellige modeller, vedlikehold av spiller/plater osv.
    Håper mange blir med her å sprer sin erfaring å kunskap på feltet.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får være først ut jeg da er det mulig å ødelegge stiften ved å spille "skitne" plater?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, egentlig ikke, men det kommer vel an på om du har lim eller kemikalier på dine plater f.eks. Der er en grense for alt jo.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nei, egentlig ikke, men det kommer vel an på om du har lim eller kemikalier på dine plater f.eks. Der er en grense for alt jo.
    Neida er bare vanlig smuss

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forslag på ny pickup til en rega p1 m rb100 arm?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Se på Ortofon sine pickups, det finnes noen på Klubben sine sider.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Se på Ortofon sine pickups, det finnes noen på Klubben sine sider.
    Er en ortofon om5e som står på nå
    Var innpå klubben sine sider, disse denon pickupene? er de kun tilpasset denon sine spillere eller går det an å bruke dem på standard tonearmer og?
    ortofon Om2 blue å denon dl 160 var interessant, vil det bli litt "overkill" mot min platespiller?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innpå klubben sine sider, disse denon pickupene? er de kun tilpasset denon sine spillere eller går det an å bruke dem på standard tonearmer og?
    Denon skal funke på de fleste platespillere med lette og tyngre armer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig ikke noe greie på dette, men siden det har vært magert med forslag her, så foreslår jeg Audio Technica AT95(E), som har vært en budsjettvinner i en rekke magasiner i mange år. Jeg selv har og har hatt noen slike i årenes løp, på lignende platespillere (som Rega P1), og til prisen har den vært god.

Når det gjelder Denon så er det vel en alminnelig oppfatning at de kan være vanskelige å få til i de rimelige armene til Rega. Denon har flere riktig gode pick-up, som passer til f.eks. Technics, men billig Rega er for dårlig. Jeg har aldri prøvd, men det sies at du bør ha RB 700 eller RB 1000 for at Denon skal trives med Rega.

Ortofon 2M Blue vil ikke være overkill. Du vil få bedre lyd, til en rimelig penge, men du vil neppe få ut potensialet i denne pick-upen. Mon tro om ikke 2M Red vil være vel så god?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en annen tråd ble det reist spørsmål ved om Rega P3-24 har støvlokk og om hva funksjonen til dette lokket er. P3-24 og andre regaspillere kommer med støvlokk som standard. Lokket vil selvsagt beskytte platene noe for støv, men den viktigste funksjonen er å beskytte spillerens lagre. Støv kan fjernes/vaskes av platene, men blir til seig, gnagende og klebrig skitt i lagre, særlig der det er litt olje. Vanskelig å få bort. Lokk er etter mitt skjønn et must.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble også nevnt at p3-24 har fiffige farge alternativer, dette er riktig men det er en egen versjon av spilleren som kosten ca 3000 kr mer (+/- alt ettersom hvilken butikk man kjøper den), dedikert til spesielt interesserte (interiør designere og andre som er villig til å betale skjorte for en spygrønn eller sjokkrosa platespiller) vil jeg tro skal ikke nekte på at den oransje eller spygrønne faktisk hadde passet steike flott på mitt nåværende "audiorom" :P

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg har egentlig ikke noe greie på dette, men siden det har vært magert med forslag her, så foreslår jeg Audio Technica AT95(E), som har vært en budsjettvinner i en rekke magasiner i mange år. Jeg selv har og har hatt noen slike i årenes løp, på lignende platespillere (som Rega P1), og til prisen har den vært god.

Når det gjelder Denon så er det vel en alminnelig oppfatning at de kan være vanskelige å få til i de rimelige armene til Rega. Denon har flere riktig gode pick-up, som passer til f.eks. Technics, men billig Rega er for dårlig. Jeg har aldri prøvd, men det sies at du bør ha RB 700 eller RB 1000 for at Denon skal trives med Rega.

Ortofon 2M Blue vil ikke være overkill. Du vil få bedre lyd, til en rimelig penge, men du vil neppe få ut potensialet i denne pick-upen. Mon tro om ikke 2M Red vil være vel så god?
    den AT95(E) var veldig interessant, koster ikke mer enn en litt slapp 500 lapp heller... tror jeg må prøve den takk for tipset man

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver å kikker på vinylspiller selv og det står mellom Clearaudio Concept eller Rega P3 som Alef nevner her. Vet ikke hvilke pickup som er mest aktuell enda men dette er fremtidsprat, men før eller seinere blir det en spiller for jeg har virkelig fått sansen for dette mediet. 180G plater er tingen. Hehe!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.... Jeg har kikket litt på vinylspillere og synes de dyre til Thorens er nydelige, fy flate for en finish men prisen på 60 er langt over kanten for min del.

Legger ved en link og bilde av herligheten.

THORENS® - TD 550

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver å kikker på vinylspiller selv og det står mellom Clearaudio Concept eller Rega P3 som Alef nevner her. Vet ikke hvilke pickup som er mest aktuell enda men dette er fremtidsprat, men før eller seinere blir det en spiller for jeg har virkelig fått sansen for dette mediet. 180G plater er tingen. Hehe!
    Jeg sliter litt med vinkelen på min om5 pickup på en 180g plate jeg nettop kjøpte... den er av typen fansy selvlysende materiell, ikke at jeg bryr meg om slikt men den kom da slik :P Bandet som står bak den heter Mudvayne å platen heter Mydvayne Mudvayne - Mudvayne | CD WOW! UK Problemet er at den er tjukkere i "godset" enn tradisjonelle plater å det ser ut til at mer enn bare stiften på pickupen tar borti innimellom, det kommer også en merkelig lyd hver hele omdreining, å "platesusingen" er som på en veldig skitten plate. må man bruke egne typer pickuper på slike plater for å få mest ut av dem eller er det platen som er dårlig?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.... Jeg har kikket litt på vinylspillere og synes de dyre til Thorens er nydelige, fy flate for en finish men prisen på 60 er langt over kanten for min del.

Legger ved en link og bilde av herligheten.

THORENS® - TD 550
    Begjynner vel å klø godt i "kjøpeknappen" nå snart?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter litt med vinkelen på min om5 pickup på en 180g plate jeg nettop kjøpte... den er av typen fansy selvlysende materiell, ikke at jeg bryr meg om slikt men den kom da slik :P Bandet som står bak den heter Mudvayne å platen heter Mydvayne Mudvayne - Mudvayne | CD WOW! UK Problemet er at den er tjukkere i "godset" enn tradisjonelle plater å det ser ut til at mer enn bare stiften på pickupen tar borti innimellom, det kommer også en merkelig lyd hver hele omdreining, å "platesusingen" er som på en veldig skitten plate. må man bruke egne typer pickuper på slike plater for å få mest ut av dem eller er det platen som er dårlig?
    Nå er ikke jeg noen vinyl-ekspert men jeg har litt erfaring med NAD 555 Platespillern som er utstyrt med Goldring Elektra pickup. Denne har ikke noen problemer med å spille 180G plater, åssen RIIA trinn bruker du ? Det kan være en ide med eksternt trinn som PP2/3 til NAD el, dem ligger på 800-1300kr et sted. Du kan jo kanskje låne med deg en slik fra klubben og prøve hjemme, litt støy vil det komme om man ikke har stilt inn spillern riktig. Det har litt med vekten på armen, kan være en ide og justere litt frem og tilbake på muttern. En platebørste er jo et must når man har vinyl, dem suger til seg alt støv så vær litt forberedt på det.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen vinyl-ekspert men jeg har litt erfaring med NAD 555 Platespillern som er utstyrt med Goldring Elektra pickup. Denne har ikke noen problemer med å spille 180G plater, åssen RIIA trinn bruker du ? Det kan være en ide med eksternt trinn som PP2/3 til NAD el, dem ligger på 800-1300kr et sted. Du kan jo kanskje låne med deg en slik fra klubben og prøve hjemme, litt støy vil det komme om man ikke har stilt inn spillern riktig. Det har litt med vekten på armen, kan være en ide og justere litt frem og tilbake på muttern. En platebørste er jo et must når man har vinyl, dem suger til seg alt støv så vær litt forberedt på det.
    Pickupen min er så lett at "loddet" må være innerst på armen, vist ikke letter pickupen :S jeg har rega sin fono mini riaa, har ikke samme problemet med noen andre enn den platen, men har misstanke om at denne fancy "glow in the dark art" greien kan ha noe med saken å gjøre... virker som det er "kast" i platen, kan og hende at det bare skal være slik, vet aldri med mudvayne :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble også nevnt at p3-24 har fiffige farge alternativer, dette er riktig men det er en egen versjon av spilleren som kosten ca 3000 kr mer (+/- alt ettersom hvilken butikk man kjøper den), dedikert til spesielt interesserte (interiør designere og andre som er villig til å betale skjorte for en spygrønn eller sjokkrosa platespiller) vil jeg tro skal ikke nekte på at den oransje eller spygrønne faktisk hadde passet steike flott på mitt nåværende "audiorom" :P
    Nei, det koster ikke skjorta for farge. Du får den i hvit eller svart, om du blir sjuk av signalfargene. Fargevarianten kommer dessuten med TT-PSU innbakt i prisen, og som koster i løsvekt 2 500 kroner. Vel verdt sin pris, og vel så det. Så fem hundre spenn er det du må betale for litt stiligere/annerledes design.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å høre. 180gr plater er ikke noe trakte etter, sånn generelt. De finnes i gode og dårlige pressinger, som all annen vinyl. Dessuten er de ofte uforholdsmessig dyre. :-D

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •