Platesnurrertråden - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 179
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har en Clearaudio Emotion spiller med en Aurum Alpha PU. Dog synes jeg selve nåla ikke er helt rett fra selve PU-hodet.. Sett forfra virker den ørlitt vridd mot høyre..

Sliter uansett litt med såkalt "inner groove distortion". Kan muligens være problemet jeg først nevner, eller at nåla selv ikke er "tynn" nok.
    Noen som har non løsninger på det?

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toma
    Har en Clearaudio Emotion spiller med en Aurum Alpha PU. Dog synes jeg selve nåla ikke er helt rett fra selve PU-hodet.. Sett forfra virker den ørlitt vridd mot høyre..

Sliter uansett litt med såkalt "inner groove distortion". Kan muligens være problemet jeg først nevner, eller at nåla selv ikke er "tynn" nok.
    Jeg veldig nybegynner på feltet så er mulig jeg er helt på jordet her, leste en artikkel om at vist stiften var slitt eller ikke "spiss" nok ville den ikke klare de aller kraftigste "svingene" i pressingen på platen. Er det samme problemet på alle platene dine?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    nå har jeg rotet litt med tonearmen på platesnurreren min fant noen nylonskiver/pakninger på biltema som passet ganske greit under anfestningen til tonearmen.

Lyden i platen jeg har nevnt tidligere er blitt bedre men er fortsatt litt mer "susing" enn på andre plater.
    Jeg fikk hevet armen ca 0,5mm å det ble ikke så forferdelig synlige inngrep heller.

Mulig det er litt placebo men synes det ble ørlitt mer detaljert i bassen også
    Det er skjøre og fine saker du her tukler med. Skal lite til før du driter på draget. Jeg ville ha holdt meg til standard vare, enten Regas egne, eller velprøvd tredjeparts. Foringer/pakninger av gummi er en særdeles dårlig idé. Bruk helst metall. Hard plast kan gå bra. Kobling mellom armbase og plint skal være rigid, ikke dempet. O,5 mm er veldig lite. Gjør nok ikke store forskjellen, nei.

Se:
    Velkommen til Mono AS

Ellers artig at du vil prøve AT95. Vent deg ikke gull til den prisen, men denne PUen er et godt kjøp i lavbudsjettklassen. Jeg er usikker på hvor mye mer kostbar PU du kan investere i til P1, før det heller lønner seg å bruke pengene på bedre spiller. AT95 gjør seg i hvert fall ikke bort i spillere som er bedre enn den du allerede har.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Det er skjøre og fine saker du her tukler med. Skal lite til før du driter på draget. Jeg ville ha holdt meg til standard vare, enten Regas egne, eller velprøvd tredjeparts. Foringer/pakninger av gummi er en særdeles dårlig idé. Bruk helst metall. Hard plast kan gå bra. Kobling mellom armbase og plint skal være rigid, ikke dempet. O,5 mm er veldig lite. Gjør nok ikke store forskjellen, nei.
    Kjøpte en rega p1 for å kunne prøve å feile litt, er ikke allverdens tap om noe skulle gå til H...... :P
    0,5mm er fint lite ja men det var akkurat nok til å få vekk et lite "dunk" på hver omdreining... å som sakt tidligere er det stor mulighet for at jeg er blitt slått litt av placebo effekten med tanke på mer detaljer i bass.. gir en liten ekstra opplevelse når en har fixa sjøl

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det cantilever som synes skeiv på PU-hus, eller stift på cantilever? (Hvis cantilever er rett, men stift skeiv, så er cantilever vridd rundt sin egen akse.)

Det kan være lettere å se om den er skeiv om du bruker et lite lommespeil som du legger på tallerkenen. Da vil du kunne se PU fra undersiden. Du får flere siktlinjer.

Ja, problemet kan skyldes skeiv stift, eller feil/skeivt montert PU, eller skeiv arm, eller slitt stift, eller manglende vater, feil innstilling av bias/antiskating eller ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en rega p1 for å kunne prøve å feile litt, er ikke allverdens tap om noe skulle gå til H...... :P
    0,5mm er fint lite ja men det var akkurat nok til å få vekk et lite "dunk" på hver omdreining... å som sakt tidligere er det stor mulighet for at jeg er blitt slått litt av placebo effekten med tanke på mer detaljer i bass.. gir en liten ekstra opplevelse når en har fixa sjøl
    Ja, det er en fin spiller du har, slik sett. Tror ikke du har gjort noe galt, heller. Ville bare minne om at dette er som et godt, gammeldags urverk. Det skal lite til av tukling med deler før uret viser feil, eller går i stå. Også i de tilfeller hvor det går bra, så går det bra bare en stund, før ting blir ødelagt. Men, dette er en hobby som for en stor del går ut på å prøve og feile, og den som intet vover, intet vinner. Vil du lære, så gjør du nettopp som du gjør.

Ville også bare advare mot å bruke for myke skiver. Det blir bl.a. vanskeligere å få armen korrekt tilbake på plass. Fikk du vekk dunket med O,5 mm, så er jo det strålende.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det meningen at man skal kunne vri på "hodet" (den platen man fester pickupen på) til tonearmen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Er det cantilever som synes skeiv på PU-hus, eller stift på cantilever? (Hvis cantilever er rett, men stift skeiv, så er cantilever vridd rundt sin egen akse.)

Det kan være lettere å se om den er skeiv om du bruker et lite lommespeil som du legger på tallerkenen. Da vil du kunne se PU fra undersiden. Du får flere siktlinjer.

Ja, problemet kan skyldes skeiv stift, eller feil/skeivt montert PU, eller skeiv arm, eller slitt stift, eller manglende vater, feil innstilling av bias/antiskating eller ...
    Stift bør ikke være så slitt da den bare er noen få mnd gammel.. Men jeg prøvde å vri litt på selve hodet etter noen protractors, kan være at jeg har gjort noe galt her..

Her er et par bilder som viser til hva jeg mener med at stifta er litt skeiv..

Imageshack - img1143n.jpg
    Imageshack - img1149v.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tilføye at det ikke er inner groove distortion på alle plater.., og det ble nok mindre distortion da jeg innstilte 'hodet' etter protractors...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stift bør ikke være så slitt da den bare er noen få mnd gammel.. Men jeg prøvde å vri litt på selve hodet etter noen protractors, kan være at jeg har gjort noe galt her..

Her er et par bilder som viser til hva jeg mener med at stifta er litt skeiv..

Imageshack - img1143n.jpg
    Imageshack - img1149v.jpg
    Ser ikke bra ut. Etter bildene å bedømme, så er stiftrøret skjevt. Det betyr at stiften også blir skjev, og derfor ikke sporer riktig.

Jeg har aldri hatt noe lignende problem, så jeg vet sannelig ikke hva som kan/bør gjøres. Selv hadde jeg nok kjøpt ny stift, hvis det er så ille som bildene kan tyde på. Jeg har imidlertid lest et sted, husker ikke hvor, at det med hell kan gå an å bøye rør forsiktig tilbake til rett posisjon, men jeg tør ikke anbefale dette. Det kommer vel også an på hvilket materiale rør er laget av. Dersom du velger å fortsette å spille med denne stiften slik den står nå, så forsøk i det minste å stille stiftrøret mest mulig rett i forhold til protractor, hvis du ikke allerede har gjort dette, da. Så får heller huset bli skjevt innstilt i forhold til protractor. Tror det er bedre både for platene og lyden enn om hus er rett og stift skjev.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tenker på å bytte den ut. Noen anbefalinger av pickup som låter bra, og tynne nok til at de ikke lager distortion på den siste låta på platen? Jeg har nå hatt clearaudio aurum classic og alpha, men vurderer å prøve et annet merke..

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser i bruksanvisningen for NAD c555, er det slik at når man slår spilleren på så starter tallerkenen å snurre nonstop helt til man slår av?
    Går armen tilbake automatisk etter siste sang?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Leser i bruksanvisningen for NAD c555, er det slik at når man slår spilleren på så starter tallerkenen å snurre nonstop helt til man slår av?
    Går armen tilbake automatisk etter siste sang?
    Den går nonstop til du stopper den, armen er ikke auto.. ingen fancy duppeditter på en skikkelig platespiller

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar:-)
    hmm, var det jeg frykta, tror jeg får beholde min Denon DP-300f, selv om jeg kunne tenkt meg komplett NAD-anlegg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke det er så mye å hente i en nad555 i forhold til 300f

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Jeg har selv nettopp fått i gang en eldre Pro-Ject P2 platespiller som kom fra Europa et sted. Måtte modifisere strømforsyningen for å få den til å virke i statene, og monterte en Grado Prestige Green. Jeg er over måte fornøyd med at jeg kan spille de gamle LPene mine igjen, og det låter jo slett ikke ille.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runethechamp
    Jeg har selv nettopp fått i gang en eldre Pro-Ject P2 platespiller som kom fra Europa et sted. Måtte modifisere strømforsyningen for å få den til å virke i statene, og monterte en Grado Prestige Green. Jeg er over måte fornøyd med at jeg kan spille de gamle LPene mine igjen, og det låter jo slett ikke ille.
    Stilig, må ha gratulerer med ny/gammel spiller lyst å poste bilde av den?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et kornete bilde jeg tok for å forevige oppstarten. Legg godt merke til at den for øyeblikket deler plass med TVen, så her må jeg lage en passende hylle snart .

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke verst, er selv begynt å angre litt på at jeg ikke valgte pro-ject sitt alternativ kontra rega p1, synes det er endel "plastikk" detaljer på min p1 som ikke hadde kostet rega spesielt mye å gjøre litt mer skikkelig... en kompis av meg har rpm 1 å jeg synes den låter litt bedre og, han har en pro-ject tube box på sin da så om det er selve spilleren eller om det er riaa som gjør det vet jeg ikke helt...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke verst, er selv begynt å angre litt på at jeg ikke valgte pro-ject sitt alternativ kontra rega p1, synes det er endel "plastikk" detaljer på min p1 som ikke hadde kostet rega spesielt mye å gjøre litt mer skikkelig... en kompis av meg har rpm 1 å jeg synes den låter litt bedre og, han har en pro-ject tube box på sin da så om det er selve spilleren eller om det er riaa som gjør det vet jeg ikke helt...
    Tja, jeg vet ikke jeg. Jeg har eid to platespillere i hele mitt liv, og det er en Rega Planar 3 og den jeg har nå. I ren utførelse likte jeg regaen bedre, men det er for lenge siden jeg hadde den til at jeg kan sammenligne lyden. Det er vel likevel mulig at en Rega P1 gir et helt annet kvalitetsinntrykk en min gamle Planar 3. Pro-jecten virker litt spinkel, og jeg er ikke så veldig begeistret for platetallerkenen av metall (som forøvrig er litt skjev).

I mine yngre dager var jeg flink til å se etter alt som "kunne" bli bedre. Nå har jeg fokuset litt mer på å bare nyte musikken som jeg setter på. Det er nok mange som ler av oppsettet mitt, som er noe slikt:

- Gammel Pro-ject P3 med selvmodifisert strømforsyning og en litt skjev tallerken, og en relativt billig Grado Prestige Green pickup
    - Tynne lange lakrissnøre RCA kabler fra platespilleren
    - En gammel Onkyo receiver som RIAA trinn. Bruker phonoinngangen og sender signalet ut Tape Record utgangen igjen
    - Et par halvbra Audioquest kabler fra "RIAA trinnet" til en Marantz SR4400 receiver
    - Audioquest Blue (tror jeg) høyttalerkabler
    - Selvbygde Opus 3 Chaconne (Rauna) med samme bestykning og delefilter som originalen

Men jeg synes det låter bra. Eller kanskje jeg skal si "bra nok". Jeg kommer sikkert til å investere i noen ok kabler fra platespilleren til RIAA trinnet mitt, og jeg ser også en ny forforsterker (kanskje med innebygget RIAA) i planene mine, men jeg kan leve med det jeg har nå en stund.

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •