Platesnurrertråden - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 179
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Jeg sliter litt med vinkelen på min om5 pickup på en 180g plate jeg nettop kjøpte... den er av typen fansy selvlysende materiell, ikke at jeg bryr meg om slikt men den kom da slik :P Bandet som står bak den heter Mudvayne å platen heter Mydvayne Mudvayne - Mudvayne | CD WOW! UK Problemet er at den er tjukkere i "godset" enn tradisjonelle plater å det ser ut til at mer enn bare stiften på pickupen tar borti innimellom, det kommer også en merkelig lyd hver hele omdreining, å "platesusingen" er som på en veldig skitten plate. må man bruke egne typer pickuper på slike plater for å få mest ut av dem eller er det platen som er dårlig?
    Nei, man bruker i utgangspunktet ikke egne pick-up på slike plater. Jeg mistenker at du nettopp har erfart deg jeg nettopp formidlet til Roger, nemlig at 180g ikke nødvendigvis borger for kvalitet. Ellers, kan det være at pick-up er feil montert. Det kan også hende at pick-up og/eller spiller for øvrig er for dårlig til enkelte skiver. Jeg hadde problemer med enkelte flunkende nye 180g, med sus som på en veldig skitten plate, på min Goldring platespiller m/Goldring pick-up, men som spiller utmerket på min Rega P5 med Ortofon Rondo Blue.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Artig å høre. 180gr plater er ikke noe trakte etter, sånn generelt. De finnes i gode og dårlige pressinger, som all annen vinyl. Dessuten er de ofte uforholdsmessig dyre. :-D
    Jeg hørte på Kari Bremnes live på 180gram plate, låt faktisk veldig godt samt jeg hørte litt på Stockfish Closer to the music. Dette er jo vesentlige dyre produksjoner så dem låt bra, men er vel mye kvalitet som spiller ett puss også på alle produksjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pickupen min er så lett at "loddet" må være innerst på armen, vist ikke letter pickupen.
    Sjekk at stifttrykk er korrekt etter boka. Det finnes små lodd til å legge mellom hus og skjell, dersom pick-up er for lett. Eller, du kan lage et lodd selv av litt metall. Det er ellers bare en fordel at loddet står langt inn på armen.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Nå er ikke jeg noen vinyl-ekspert men jeg har litt erfaring med NAD 555 Platespillern som er utstyrt med Goldring Elektra pickup. Denne har ikke noen problemer med å spille 180G plater, åssen RIIA trinn bruker du ? Det kan være en ide med eksternt trinn som PP2/3 til NAD el, dem ligger på 800-1300kr et sted. Du kan jo kanskje låne med deg en slik fra klubben og prøve hjemme, litt støy vil det komme om man ikke har stilt inn spillern riktig. Det har litt med vekten på armen, kan være en ide og justere litt frem og tilbake på muttern. En platebørste er jo et must når man har vinyl, dem suger til seg alt støv så vær litt forberedt på det.
    Jeg har hatt både NAD spilleren og riaa trinnet (PP2), men begge forsvant relativt raskt ut. Spilleren er i og for seg en helt grei spiller å begynne med (er jo en rega kopi), men PU´en synes jeg ikke var mye å rope hurra for.
    PP2 er etter min mening et tragisk riaa-trinn. Alt for mye støy, grov og grumsete lyd.

Det skal ikke være noen forskjell på hvor tunge plater man spiller, i forhold til valg av PU...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter litt med vinkelen på min om5 pickup på en 180g plate jeg nettop kjøpte... den er av typen fansy selvlysende materiell, ikke at jeg bryr meg om slikt men den kom da slik :P Bandet som står bak den heter Mudvayne å platen heter Mydvayne Mudvayne - Mudvayne | CD WOW! UK Problemet er at den er tjukkere i "godset" enn tradisjonelle plater å det ser ut til at mer enn bare stiften på pickupen tar borti innimellom, det kommer også en merkelig lyd hver hele omdreining, å "platesusingen" er som på en veldig skitten plate. må man bruke egne typer pickuper på slike plater for å få mest ut av dem eller er det platen som er dårlig?
    Det kan være at hele armen bør justeres noe høyere slik at kun stiften treffer plata.
    Armen skal helst være 100% vannrett...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Jeg har hatt både NAD spilleren og riaa trinnet (PP2), men begge forsvant relativt raskt ut. Spilleren er i og for seg en helt grei spiller å begynne med (er jo en rega kopi), men PU´en synes jeg ikke var mye å rope hurra for.
    PP2 er etter min mening et tragisk riaa-trinn. Alt for mye støy, grov og grumsete lyd.
    Jeg også har hatt (og har fremdeles på lager) en regakopi (Goldring) med Goldring Elektra PU. Regakopien min tilsvarer vel omtrent Rega P2 mht. pris og kvalitet. Dessuten hadde jeg PP2 en kort periode. Den NAD-spilleren har jeg hørt en del hos en kompis.

Jeg er helt enig med deg. PP2 var altfor grov og trist, og Elektra en dårlig pick-up, selv for en lite kresen amatør som meg. Elektra ble ganske snart byttet ut med den nevnte AT, som senere ble erstattet av en Goldring 1012GX. Spilleren klarte å utnytte kvalitetene hos disse PUs så bra at jeg lenge var fornøyd. Jeg var egentlig bare mest nysgjerrig på hva en oppgradering til P5 med Ortofon Rondo Blue, som jeg nå har, ville kunne gi. Følte ikke noe behov for bedre spiller og PU, (men lysten på en MC har nok lenge ligget der et sted i bakhodet). Så da pengene og tilbudet omsider var der, slo jeg til. Fikk meg en stor overraskelse over hvor mye bedre denne nye er enn den gamle. Ble helt satt ut. Jeg har gjort noen oppgraderinger på høyttaler-, CD-spiller- og forsterkerfronten i årenes løp, som f.eks. fra Marantz PM 7001 KI til Marantz PM 11 S1, og fra Dali Ikon 6 til Mentor 6, men denne oppgraderingen av platespillingsutstyret har overgått alt annet med soleklar margin.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være at hele armen bør justeres noe høyere slik at kun stiften treffer plata.
    Armen skal helst være 100% vannrett...
    Det spørs. Jeg har hatt Ortofon OM10 og 20, og med forbehold om at disse ikke er særlig ulike den aktuelle PU, så skal vinkelen være temmelig stor før huset eller fanen subber nedi. Men, det kan hende, du har rett i det, og det varierer fra PU til PU. En kompis har et Grado-element, og der er toleransen lav.

Om det med den 100% vannrette arm strides de lærde. Hos Rega mener de at det ikke er så nøye, og en del audiofile mener det er et visst rom for smak og behag mht. til tilting framover eller bakover. Men det er korrekt at vinkelen ikke bør være stor. Dessuten bør tallerken og plint uansett være så nærme vater som mulig. Her vil avvik fra normen om 100% ikke innebære noen fordel.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanon med aktivitet på tråden

Jeg har utifra det dere skriver kommet frem til at det er platen det er noe i veien med.. tenker å sende en mail til cdwow å høre hvordan de gjør det med reklamasjon takk for hjelpen folkens.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken RIAA vil være en ok oppgradering til en orginal Pro-ject Debut III? Nå bruker jeg phono inn på Yamaha 2065.

Og helst løselig i menneskepenger.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Hvilken RIAA vil være en ok oppgradering til en orginal Pro-ject Debut III? Nå bruker jeg phono inn på Yamaha 2065.

Og helst løselig i menneskepenger.
    Kanskje en Pro-Ject Tube Box SE II til rundt 3000,-?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med rør, så flott. Da blir det å spare, for jeg hadde sett for meg max 1500,-

Men om det er verd å vente en måned ekstra for å få denne, så gjør jeg det.

Takk skal du ha.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med rør, så flott. Da blir det å spare, for jeg hadde sett for meg max 1500,-

Men om det er verd å vente en måned ekstra for å få denne, så gjør jeg det.

Takk skal du ha.
    Kan ikke garantere den prisen, men har sett den ned i rundt 3000,-

Men det er billigere alternativer også, både med og uten rør, fra Pro Ject.

Phono Box
    Tube Box II
    ect. ect.

Sjekk denne linken:
    Pro-Ject Audio Systems

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister litt med rør, siden jeg har Heresy i stallen. Men de er jo eksemplarisk med bare platesnurren også, så rør er nok ikke et must.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en Pro-Ject Tube Box SE II til rundt 3000,-?

Jeg har hørt denne med en rpm-1 spiller, jeg ble imponert, fikk høre metallica med master of puppets...

Edit: Det var Tube Box SE jeg har hørt. ikke versjon 2

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Nei, det koster ikke skjorta for farge. Du får den i hvit eller svart, om du blir sjuk av signalfargene. Fargevarianten kommer dessuten med TT-PSU innbakt i prisen, og som koster i løsvekt 2 500 kroner. Vel verdt sin pris, og vel så det. Så fem hundre spenn er det du må betale for litt stiligere/annerledes design.
    da er det jeg som har blingset :S la ikke merke til den detaljen... sorry folkens for missledende informasjon.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å så gojira i går å fikk The Way of All Flesh LPen deres signert
    Vedlegg 69026

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg rotet litt med tonearmen på platesnurreren min fant noen nylonskiver/pakninger på biltema som passet ganske greit under anfestningen til tonearmen.
    Vedlegg 69051
    Lyden i platen jeg har nevnt tidligere er blitt bedre men er fortsatt litt mer "susing" enn på andre plater.
    Jeg fikk hevet armen ca 0,5mm å det ble ikke så forferdelig synlige inngrep heller.
    Vedlegg 69052
    Mulig det er litt placebo men synes det ble ørlitt mer detaljert i bassen også

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jo bra ut det. er armen vannrett nå da?

Kansje det hadde vært en ide med små gummipakninger? det kunne dempet forplantning av lyd i spilleren.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jo bra ut det. er armen vannrett nå da?

Kansje det hadde vært en ide med små gummipakninger? det kunne dempet forplantning av lyd i spilleren.
    Jeg hadde noen o-ringer på lur men de var akkurat litt for stor, var inne på tanken, men gummipakninger som er så små er ikke så lett å få tak i... skal innom rørgrossisten en tur i neste uke å se hva jeg kan finne det er jo en gummiforing mellom festeanordningen å selve armen og. armen var rimelig vannrett før også, er ikke så mye å hent på 0,5mm, huset tar hvertfall ikke ani platen nå

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var Audio Technica AT95 bestilt, håper det blir gull