Hjelp til nykommer på vinylfronten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til nykommer på vinylfronten

Jeg har kommet i besittelse av en del vinyl som jeg ikke har mulighet til å spille for øyeblikket. Har prøvd å lese litt på nettet, men blir ikke så veldig klok. Virker som at jeg trenger 3 ulike komponenter: En spiller, en RIAA sak og en forsterker. Er det mulig å komme unna med bare en platespiller?

Jeg har et hjemmekinoanlegg av typen Pioneer som jeg gjerne vil bruke høytalerene til. Er det mulig å bruke den tilhørende DVDspilleren til noe slik at jeg bare trenger å koble til platespilleren i den på et vis? Har sett bakpå den og den har en hvit og rød inngang der det står "audio in".

Har sett at det finnes USB-platespillere. Er disse noe å ha? Ser for meg at den de har på clas ohlson er noe jall.

Jeg ønsker ikke å betale i dyre dommer for å kunne spille plater. Tenkte maksimum 2500, men jeg er selvsagt motagelig for billigere alternativer så lenge det ikke er superjalla og lirer av seg grei lyd uten å ødelegge platene.

Hjelp!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort om RIAA: Om du kobler en platespiller til en vanlig audio-inngang vil du oppleve at lyden høres bassløs og skrikende ut. En platespillerinngang (RIAA) forsterker opp bassen slik at lyden blir normal. Det er sikkert mulig å kjøpe et RIAA-trinn og koble dette til en vanlig audio-inngang på din Pioneer-forsterker.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste forsterkere har "phono" inngang. Da trenger du ikke riaa.

Eventuelt har Denon et par spillere med innebygget riaa(du kobler rett i audio inn)

Men best er nok en god spiller og en egen riaa.

Om reciveren din har phono inn, så kjøper du en Argon tt eller Pro-ject RPM1, og en riaa senere om du føler for enda bedre lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    De fleste forsterkere har "phono" inngang. Da trenger du ikke riaa.

Eventuelt har Denon et par spillere med innebygget riaa(du kobler rett i audio inn)

Men best er nok en god spiller og en egen riaa.

Om reciveren din har phono inn, så kjøper du en Argon tt eller Pro-ject RPM1, og en riaa senere om du føler for enda bedre lyd.
    Står ikke om det er phono in eller ikke, bare audio in og så er det en hvit og en rød kontakt.

Hva med denne: PRO JECT PLATESPILLER DEBUT III - SVART kjøp billig sammenligne pris tilbud ? Så kan jeg evt kjøpe en RIAA sak ved siden av. Ser at det ikke koster mer enn noen få 100lapper.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat kjøpt den Debuten, og det er en god spiller. Jeg kan anbefale den i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av benbjo
    Står ikke om det er phono in eller ikke, bare audio in og så er det en hvit og en rød kontakt.

Hva med denne: PRO JECT PLATESPILLER DEBUT III - SVART kjøp billig sammenligne pris tilbud ? Så kan jeg evt kjøpe en RIAA sak ved siden av. Ser at det ikke koster mer enn noen få 100lapper.
    Jeg har ikke hørt projectspilleren, men de får jo mye skryt når det gjelder forholdet pris-kvaliet. Det gjør jo Rega også for å nevne en til. Uansett så trenger du et riaatrinn hvis du ikke har en phono in inngang på forsterkeren din. Project har har noen som er billige og i mine ører bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •