Hvordan sette verdien på en plate?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan sette verdien på en plate?

Hei

Har seg sånn at jeg har en del gamle LP'er jeg fikk da vi flyttet og lurer på hva de kan være verdt nå. De fleste er fra 70 og 80-tallet tror jeg.
    Er LP'er som; Elvis, Smokie, A-ha, Eagles, Dire Straits, Bob Dylan, Metallica, Bee Gees, Beatles, Øystein Sunde, Abba og litt sånt. Det var de jeg hadde hørt om, er et par andre også selvfølgelig.
    Hva selges vanligvis en LP for nå om dagen er vel det jeg lurer på. Verdien øker jo med årene, så haster ikke å selge nå.

Takker for alle svar.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du finner platen på Ebay kan det jo være en pekepinn.
    Ellers kan du jo høre med butikker som selger brukte LPer.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av kiriee
    Hei

Har seg sånn at jeg har en del gamle LP'er jeg fikk da vi flyttet og lurer på hva de kan være verdt nå. De fleste er fra 70 og 80-tallet tror jeg.
    Er LP'er som; Elvis, Smokie, A-ha, Eagles, Dire Straits, Bob Dylan, Metallica, Bee Gees, Beatles, Øystein Sunde, Abba og litt sånt. Det var de jeg hadde hørt om, er et par andre også selvfølgelig.
    Hva selges vanligvis en LP for nå om dagen er vel det jeg lurer på. Verdien øker jo med årene, så haster ikke å selge nå.

Takker for alle svar.
    Sjekk med Råkk and Rålls i Akersgata....verdien....ikke mye....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øker verdien med årene? Tror du har misforstått.
    Verdien kan øke om du har en plate der er feilpresset og derfor eksisterer der kun et fåtall av de, sjeldne test pressinger og audiofile utgaver, desuten må platen gjerne være forseglet, altså aldrig spillet. Utover det skal du være mer enn almindelig heldig.
    Verdien vil være ca 20,- per plate kanskje, avhengig av hvor slitte de er.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fra 5 til 20 for en vanlig plate ja.. 5 om litt ripete, 20 om god forfatning...

Om du derimot har noe spesielt og sjeldent, da er det markedet som bestemmer prisen...
    5000kr for noe meget sjeldent er jo reelt, om uåpnet så har man jo en juvel...

Det er for mange LP-er i verden til at det er noe som øker i verdi...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er der en Dire Straits med dette nummer : Dire Straits (LP) Vertigo 6360 162 Netherlands 1978, da kjøper jeg den for 100,-

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er der en Dire Straits med dette nummer : Dire Straits (LP) Vertigo 6360 162 Netherlands 1978, da kjøper jeg den for 100,-
    Jeg har en strøken norsk original, men jeg tror jeg beholder den

Det er jo helt umulig å si noe om verdi på vinyl på generelt grunnlag. At det bare er feilpressinger og forseglede plater som er mye verdt er helt feil. Vel er forseglede mer verdt enn åpnede, men man kan få gode priser for spilte eksemplarer også

De første platene til Jokke og Valentinerne selger greit for rundt 1000 kroner i god stand. Har sett skrøpelige eksemplarer gå for flere hundre.

Mengder av det som ble gitt ut mot slutten av 90-tallet går også for bra priser ettersom ikke mange handlet vinyl på den tiden og dermed er tilgangen dårlig.

Prisene på ebay er forøvrig ikke alltid like reelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor sjeldene de jeg har er egentlig.
    Har blitt tilbudt alt fra 1000 til 5000 for Metallica platene mine, men det er vel kanskje for spesielt intresserte. Har dog ikke solgt noen pga egen interesse heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo veldig ann på utgivelse. Om det er få av den. Ofte høyere verdi hvis den er farget, veier mer. 180/200 gram. Japansk utgivelse (OBI) eller om det er master recording. Ebay er nok stedet og starte, helst fra butikkene på ebay, ikke privatpersoner. Og se på "buy it now" priser, ofte en bra pekepinn. En annen ting er hvordan stand den er i. Det er vel det første du burde begynne å sjekke med platene dine ( Vinyl Grading and Condition Rating System - VINYL LP Album Cover Museum)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •