Hjelp meg å velge en ny stift

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp meg å velge en ny stift

Heisann, jeg fant frem den gamle platespilleren som har stått i barndomshjemmet mitt i mange mange år uten å ha blitt brukt noe særlig. Dessverre er jeg ikke spesielt teknisk begavet av meg, ei heller har jeg vært borti fenomenet vinyl utenom når jeg er hos venner og det spilles musikk.

Jeg prøvde den ut og den fungerte, men jeg antar at jeg trenger en ny stift uansett.
    Det er en technics sl-d21 og den har en "Technics P-24" som sitter inne i en EPS 24 CS

Spørsmålet mitt er altså, er det det denne "EPS 24 CS" på Svalander jeg skal bestille hvis jeg er ute etter å kun bytte stift? På bildet ser det ikke ut som om den "klossen" hvor det står "Technics P-24" følger med. Hvis ikke, hvilken del er det jeg skal bestille da? Så noen bilder av noe som kun va av en tynn nål...

Hvis det ikke anbefales å bare erstatte denne P-24/EPS24CS stiften/pickupen, hva anbefales å bytte den ut med da? Pickupen kobles til ved bruk av fire pinner som igjen festes til armen med èn skrue, ikke ved de fire ledningene som jeg har sett mest av..

Jeg tror ikke spilleren er noen stor bortglemt skatt så i utgangspunktet er jeg ikke interessert i noen veldig dyre greier hvis det anbefales å skippe P-24, men jeg kan selvfølgelig være tilbøyelig å betale mer enn 250,- som svalander ber om for den EPS24CS.

Takk for tålmodigheten deres

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, pickuppen du har er vel det man kalder en T4P type, hele pickuppen dyttes inn i enden av armen. En normal pickup monteres normalt under et tonearmshus, med 2 skruer. På begge typer kan man dog ved Moving Magnet typene utskifte bare nålen, man trenger da bare en ny nål, drar den gamle ut, dytter den nye inn og man er ferdig.
    Så ja, jeg ville bare bestille den nålen du tenker på, men som du ser kan du velge mellom en vanlig, litt grov sfærisk slipning, eller en finere elliptisk slipning på nålen, du bestemmer selv.
    Send en mail til Josef Svalander, han er meget behjelpelig, og han sender sikkert nålen i et brev som vareprøve så du slipper problemer med avgifter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Niels. Tusen takk for svar. Ja, du har helt rett, pickupen er av typen T4P. Hivs jeg forstår deg riktig så er denne "Moving magnet" du prater om en slik "moving coil" som er denne "klossen" som det står "Technics" på, og som sitter inni den oransje "plastikklossen" (?).

Bare for å være sikker nå; Produktene på skivspelarnålar, pickupnålar, grammofonnålar, vinylnålar, stift till grammofonen er kun for selve nålen, eller får man også med den oransje klossen (stylus?) ?
    Jeg sender en e-post til Svalander i dette øyeblikk.

Tusen takk for hjelp!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der blir mange misforståelser om du prater om "klosser" osv, du må bruke betegnelserne ting har, men jeg er ikke helt med på hvilken kloss du prater om.
    (Edit: Desverre har jeg misforstått, det er ikke en T4P pickup du har tror jeg, det er en helt vanlig pickup.
    En MM pickup består normalt av to dele, et hus og en stift. Svalander Audio AB, Vanliga frågor om vinyl
    Da bestiller du bare stiften, drar ut den gamle og dytter den nye på plass.)

På T4P er hele pickuppen, hus og stift, samlet i èt stykke. Du siger der er en skrue også, denne må jo da løsnes. (men jeg tro ikke det er T4P du har og skal da ikke løsne noen skruer.
    Se på den stift du har, når du drar den ut har du stiften i hånden, da ser du jo hvordan den ser ut.
    Bare send mail til Svalander og si du trenger ny stift, skriv typenummeret der står skrevet under selve huset, da vet han hvilken stift du må ha.
    En T4P stift ser sånn ut f.eks. Products - Cartridges - OMP 5E

Tror du misforstår dette med MM og MC pickupper, det er to forskjellige prinsipper og man kan ikke kombinere et MC hus med en MM stift.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •