Sliter med S-lyd fra noen LP plater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter med S-lyd fra noen LP plater

Jeg har en Pro-Ject Debut III platespiller koblet via Clearaudio Nano Phono RIAA trinn og som videre går inn i en Xindak XA-6950. Høyttalerene er Yamaha Soavo-1.

Jeg sliter med veldig skarpe og "lange" sss-lyder. Spesielt på noen plater er dette veldig irriterende. Kjøpte Cat Stevens Teaser and the Firecat for en stund siden og der er det ekstra ille. S-lydene blir aldri helt gode, men de er ikke så fremtrendende på alle plater. Da spilleren var ny merket jeg ikke så mye til dette.

Noen som har en idé om hva det kan være?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken pickup bruker du, og er denne justert fra fabrikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utslitt stift, slitte plater, feil justert pickup, feil impedanse, hot mastring som genererer dårlig sporing, særlig om pickup er mindre enn optimalt justert.

Det er stor forskjell på pickuper hva gjelder sporingsegenskaper, og hvor godt de sporer avhenger igjen av match med arm.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pickupen er den som fulgte med fra Soundgarden, Ortofon OM 5E.

Kan muligens være platen ja, da det er spesielt fremtredende på noen plater og på visse spor. Kan det hjelpe hvis jeg endrer på motvekten så stiften får mer kraft mot platen?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvilken pickup bruker du, og er denne justert fra fabrikk?
    Litt usikker på hva du legger i justert, men jeg satt det sammen selv og stilte vekt osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg tar feil nå, men ut fra svaret ditt kan det virke som du har montert pickupen ganske tilfeldig i armen.

For å få fullt lydmessig utbygge, og for ikke å ødelegge pickup og plater, er det viktig at pickupen monteres korrekt. Det vil si med korrekt vinkel og stifitetrykk. Disse sibilantene du henviser til er første tegn på at ting er satt feil opp.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med platespillere og pickups er en vitenskap.
    Les denne artikel : A Beginner's Guide to Cartridge Setup

Kjøper du en spiller ferdig satt opp fra forhandler må du stole på den er korrekt satt opp, eller sjekke selv. Leser du litt om "turntable setup" osv vil du se at det ikke er bare bare, det kan blive en tidkrevende hobby hvor man må lere seg masse uttryk, justere og lytte før man med sikkerhet kan sige den er korrekt og optimalt justert.
    Pickuppens nål skal justeres inn i forhold til en protractor slik at den sporer platen bedst mulig fra innløpsrille til utløpsrille, at vinklingen av nålen er korrekt når man ser den forfra og fra siden og at stifttrykket er korrekt indenfor fabrikantens anbefalinger, pluss en del andre parametre som jeg ikke nevner her.
    Som sagt, er pickuppen montert av forhandler må du stolepå dette er gjort korrekt, den må sitte på en helt bestemt plass i headshellet, setter man på en pickup uten å bruke en mal for justering er det ekstrem risikosport, der er veldig små odds for at den da sitter korrekt.
    Men, som du siger, noen plater kan ha dårlig lyd, akkurat som en cd kan ha dårlig lyd.
    Pickuppen du har en en økonomi modell og du vil sikkert få bedre lyd om du f.eks. kjøper en OM20 forpart til din pickup. Da drar du bare ut den del av pickuppen hvor der står "Ortofon" og setter den nye forpart inn, da har du oppgradert din pickup.
    Om du vil prøve en ny pickup anbefaler jeg en Denon DL110, dette er en high output mc pickup som du uten videre kan bruke i MM modus med din riaa, men igjen, du må ha en protractor. (kanskje den fulgte med platespilleren?)
    Stifttrykk er veldig vktig, hold deg indenfor anbefalte verdier. Er anbefalt verdi fra 1,25-1,8 gramm, da hold deg i nærheten av maksimum, 1,75 f.eks.. Bruker du for lavt trykk vil dine plater splites da nålen vll slingre i rillen og du får dårlig lyd.
    Husk når du justerer trykket, da må du først sette justeringshjulet for stifttrykk til 0, balanser da ut armen ved å dreie kontravekten ut til armen svever helt vannrett, sett den i holderen igjen. (pass på du ikke ødelegger stiften da armen kan svinge litt vilt når du utbalanserer den)
    Nå setter du justeringshjulet for stifttrykk til anbefalt verdi.
    Har du en stifttrykkmåler, a la Shure SFG2 f.eks. kan du justere stifttrykket med kontravekten, menda må du være veldig forsiktig. Da bruker du IKKE justeringshjulet for stifttrykk, denne skal blive på 0.

Søk på cartridge protractor, da får du en del hits, denne f.eks. :Cartridge Alignment Protractors | Free Turntable, Tonearm & Cartridge Tools | Vinyl Engine
    Om du er heldig kan du på ebay finde en Cart-a-lign protractor, denne har speil, og er veldig veldig god å bruke. Den er fra 70 tallet så er sjelden, men, den dukker opp nå og da.
    Ikke bruk Rega sin papirtype, den er komplett ubrukelig.

Stereophile: WallyTractor cartridge-alignment tool

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo bare gjenta det en klok mann skrev et sted:

Å ha platespiller er som å ha veteranbil: Det blir mer mekking enn kjøring.

Det er veldig gode grunner til at CD danket ut vinyl -- og ikke så veldig gode grunner til å gå tilbake til vinyl igjen, annet enn den eventuelle gleden ved å mekke og tweake.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 Fahnsen

Og det at man kan få litt mer kjøreglede og feeling enn med nye biler

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg skal ha platespiller igjen hvertfald, har mine øyne på en VPI Scout II.
    Selvom cd er "perfect sound forever" har den for meg ingen sjel.
    Selvom vinyl har mange ulemper synes jeg likevel lyden er mye bedre, og ja, jeg liker å mekke, hører til den hobby.

Problemet nu om dager er at vinylspillere er markedsført uten å påpeke viktigheten av setup. Unge der kjøper en platespiller tror det er plug and play. Om en bil har hatt en frontkollisjon, reparerer man da panseret og setter på to nye forhjul og kjører i vei uten å sjekke sporingen og dekktrykk?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Kan muligens være platen ja, da det er spesielt fremtredende på noen plater og på visse spor. Kan det hjelpe hvis jeg endrer på motvekten så stiften får mer kraft mot platen?
    Den skiva (Teaser and The Firecat) bidrar i hvert fall svært mye. Jeg er generelt slett ikke plaga av lange og skarpe s-lyder, men denne skiva er ille på noen spor. Jeg kjøpte skiva da den kom, og jeg har spilt den på en rekke ulike komboer. Den har alltid hatt disse framtredende s-lydene. Jeg kjenner ikke nyere versjoner av plata, men det kan være at disse er like ille. Ellers en trivelig plate, men jeg tror i hvert fall du ikke skal bekymre deg over innstillinger, justeringer og utstyr på grunn av denne (og enkelte andre innspillinger) alene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom vinyl har mange ulemper synes jeg likevel lyden er mye bedre
    Smak og behag kan ikke diskuteres...

Vinyl har mindre frekvensomfang (i praksis, selv om det ikke er faste begrensninger i formatet, som for CD), mindre dynamikkområde, mye mer støy og mye høyere forvrengning, enn CD og høykvalitets digitale formater.

En avansert platespiller kan minske noen av problemene (mer stillegående drivverk, bedre isolasjon mot vibrasjoner; kanskje bedre geometri i armen), men aldri eliminere dem.

Jeg kjenner vinylentusiaster med dyre anlegg, som er fullstendig immune mot alle ulydene som finnes på platene dere.

Ser også at mange vinylentusiaster her og på fora har "vintage"-platespillere ingen hi-fi-entusiast ville tatt i da spillerne var nye, og mener de har himmelsk lyd.

Da er det bare å innse at vinylentusiastens hørsel er grunnleggende annerledes enn min egen...

Da jeg kjøpte min første, billige CD-spiller på slutten av 80-tallet, og sammenlignet nyinnkjøpte CD-versjoner med de gamle LPene spilt på den da splitter nye Rega'en, oppdaget jeg detaljer og nyanser i musikken jeg aldri hadde lagt merke til før. Og ikke minst oppdaget jeg at pianoet sjelden var så ustemt som det virket på enkelte LPer.

Min mer enn 20 år gamle Rega blir for tiden rehabilitert -- men i øyeblikket tviler jeg nesten på at jeg noen gang kommer til å fullføre prosjektet. Har jo likevel kjøpt de fleste av vinylinnspillingene mine om igjen på CD eller fra iTunes... Noen få sjeldenheter i samlingen er det eneste som holder liv i Rega-prosjektet.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med platespillere og pickups er en vitenskap.
    Les denne artikel : A Beginner's Guide to Cartridge Setup

Kjøper du en spiller ferdig satt opp fra forhandler må du stole på den er korrekt satt opp, eller sjekke selv. Leser du litt om "turntable setup" osv vil du se at det ikke er bare bare, det kan blive en tidkrevende hobby hvor man må lere seg masse uttryk, justere og lytte før man med sikkerhet kan sige den er korrekt og optimalt justert.
    Pickuppens nål skal justeres inn i forhold til en protractor slik at den sporer platen bedst mulig fra innløpsrille til utløpsrille, at vinklingen av nålen er korrekt når man ser den forfra og fra siden og at stifttrykket er korrekt indenfor fabrikantens anbefalinger, pluss en del andre parametre som jeg ikke nevner her.
    Som sagt, er pickuppen montert av forhandler må du stolepå dette er gjort korrekt, den må sitte på en helt bestemt plass i headshellet, setter man på en pickup uten å bruke en mal for justering er det ekstrem risikosport, der er veldig små odds for at den da sitter korrekt.
    Men, som du siger, noen plater kan ha dårlig lyd, akkurat som en cd kan ha dårlig lyd.
    Pickuppen du har en en økonomi modell og du vil sikkert få bedre lyd om du f.eks. kjøper en OM20 forpart til din pickup. Da drar du bare ut den del av pickuppen hvor der står "Ortofon" og setter den nye forpart inn, da har du oppgradert din pickup.
    Om du vil prøve en ny pickup anbefaler jeg en Denon DL110, dette er en high output mc pickup som du uten videre kan bruke i MM modus med din riaa, men igjen, du må ha en protractor. (kanskje den fulgte med platespilleren?)
    Stifttrykk er veldig vktig, hold deg indenfor anbefalte verdier. Er anbefalt verdi fra 1,25-1,8 gramm, da hold deg i nærheten av maksimum, 1,75 f.eks.. Bruker du for lavt trykk vil dine plater splites da nålen vll slingre i rillen og du får dårlig lyd.
    Husk når du justerer trykket, da må du først sette justeringshjulet for stifttrykk til 0, balanser da ut armen ved å dreie kontravekten ut til armen svever helt vannrett, sett den i holderen igjen. (pass på du ikke ødelegger stiften da armen kan svinge litt vilt når du utbalanserer den)
    Nå setter du justeringshjulet for stifttrykk til anbefalt verdi.
    Har du en stifttrykkmåler, a la Shure SFG2 f.eks. kan du justere stifttrykket med kontravekten, menda må du være veldig forsiktig. Da bruker du IKKE justeringshjulet for stifttrykk, denne skal blive på 0.

Søk på cartridge protractor, da får du en del hits, denne f.eks. :Cartridge Alignment Protractors | Free Turntable, Tonearm & Cartridge Tools | Vinyl Engine
    Om du er heldig kan du på ebay finde en Cart-a-lign protractor, denne har speil, og er veldig veldig god å bruke. Den er fra 70 tallet så er sjelden, men, den dukker opp nå og da.
    Ikke bruk Rega sin papirtype, den er komplett ubrukelig.

Stereophile: WallyTractor cartridge-alignment tool
    Takk for et veldig grundig svar Niels!
    Jeg har mye å lære når det kommer til instilling av spiller, arm osv. Setter pris på at du tar deg tid til å hjelpe! Skal se på linken du nevnte og prøve å se om jeg kan eliminere noen feilkilder.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Den skiva (Teaser and The Firecat) bidrar i hvert fall svært mye. Jeg er generelt slett ikke plaga av lange og skarpe s-lyder, men denne skiva er ille på noen spor. Jeg kjøpte skiva da den kom, og jeg har spilt den på en rekke ulike komboer. Den har alltid hatt disse framtredende s-lydene. Jeg kjenner ikke nyere versjoner av plata, men det kan være at disse er like ille. Ellers en trivelig plate, men jeg tror i hvert fall du ikke skal bekymre deg over innstillinger, justeringer og utstyr på grunn av denne (og enkelte andre innspillinger) alene.
    Høres ut som du har hatt de samme erfaringene som meg, er noen spor på denne platen som er spesielt ille. Skal likevel prøve å stille litt på armen slik Niels anbefaler, kanskje jeg kan få vekk noe av ulydene da det er en veldig god plate

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg kan jo bare gjenta det en klok mann skrev et sted:

Å ha platespiller er som å ha veteranbil: Det blir mer mekking enn kjøring.

Det er veldig gode grunner til at CD danket ut vinyl -- og ikke så veldig gode grunner til å gå tilbake til vinyl igjen, annet enn den eventuelle gleden ved å mekke og tweake.
    Slike svar er vanlige når det kommer til diskusjoner rundt vinyl. Jeg har CD spiller og Squeezebox som jeg bruker mest, jeg ser ikke noen grunn til å velge vekk vinyl for det om. Denne hobbyen er mer enn bare å lytte til musikk, sette sammen anlegget, fininstille osv er også en del av gleden med hobbyen

Synd at vinyldebatter blir mer og mer som kabeldebatter hvor ting dras opp igjen hele tiden...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smak og behag kan ikke diskuteres...

Vinyl har mindre frekvensomfang (i praksis, selv om det ikke er faste begrensninger i formatet, som for CD), mindre dynamikkområde, mye mer støy og mye høyere forvrengning, enn CD og høykvalitets digitale formater.

En avansert platespiller kan minske noen av problemene (mer stillegående drivverk, bedre isolasjon mot vibrasjoner; kanskje bedre geometri i armen), men aldri eliminere dem.

Jeg kjenner vinylentusiaster med dyre anlegg, som er fullstendig immune mot alle ulydene som finnes på platene dere.

Ser også at mange vinylentusiaster her og på fora har "vintage"-platespillere ingen hi-fi-entusiast ville tatt i da spillerne var nye, og mener de har himmelsk lyd.

Da er det bare å innse at vinylentusiastens hørsel er grunnleggende annerledes enn min egen...

Da jeg kjøpte min første, billige CD-spiller på slutten av 80-tallet, og sammenlignet nyinnkjøpte CD-versjoner med de gamle LPene spilt på den da splitter nye Rega'en, oppdaget jeg detaljer og nyanser i musikken jeg aldri hadde lagt merke til før. Og ikke minst oppdaget jeg at pianoet sjelden var så ustemt som det virket på enkelte LPer.

Min mer enn 20 år gamle Rega blir for tiden rehabilitert -- men i øyeblikket tviler jeg nesten på at jeg noen gang kommer til å fullføre prosjektet. Har jo likevel kjøpt de fleste av vinylinnspillingene mine om igjen på CD eller fra iTunes... Noen få sjeldenheter i samlingen er det eneste som holder liv i Rega-prosjektet.
    Og jeg gjør stikk motsatt, til tross for at jeg har hatt en bråte habile cd-spillere i hus. Kjøper stadig færre cd-plater.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres rart ut. Hvordan skal en kilde kunne minske problemer som ligger i mediet? Ved å "glatte over" kanskje, men det er vel ikke helt kjennetegnet på "avansert" platespiller?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fosse5
    Og jeg gjør stikk motsatt, til tross for at jeg har hatt en bråte habile cd-spillere i hus. Kjøper stadig færre cd-plater.
    Uff, vi er vel samlere kanskje.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ca. 20 år med samme holdning som deg, har jeg plutselig funnet ut at CD-bokser og plater har sjel, om enn mye svakere enn LPene. Jeg tror det er pga. de siste års filmodernisering. Jeg snakker ikke om lyd, men om følelser for mediet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Uff, vi er vel samlere kanskje.
    Samleraspektet ved vinyl er helt klart et argument, men jeg har videreutviklet og oppgradert vinyl-utstyret også av hensyn til lydkvalitet og fordi jeg personnlig finner det bedre lydende enn cd. Jeg er klar over de tekniske begrensningene til vinyl og den teoretise overlegenheten til cd, men det er altså ikke slik jeg selv erfarer kvalitetsdifferansen i praktis, til tross for at jeg har hatt et bredt utvalg av aldeles supre cd-spillere innom systemet de siste par årene (Metronome CD-3 Signature, Burmester 001, dCS Puccini, Meridian G08, Audionet ART V2, for å nevne noen).

I tillegg appelerer vinylen ved at den i større grad krever kompetanse og jobbing, det er rett og slett mer hobby, men det krever jobbing.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •