Sliter med S-lyd fra noen LP plater - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Det høres rart ut. Hvordan skal en kilde kunne minske problemer som ligger i mediet? Ved å "glatte over" kanskje, men det er vel ikke helt kjennetegnet på "avansert" platespiller?
    Det er vel ikke til å komme fra at en del av rumlingen når man spiller plater skyldes spillerens drivverk, og at forvrengning oppstår med dårlig geometri?

Poenget er at bare en del av problemet ligger i utstyret: Avansert utstyr kan altså minske problemene -- men ikke eliminere dem, fordi mesteparten av skyldes svakheter i mediet (vinylplaten) og i den grunnleggende teknologien (mekanisk avlesning).

Ja, vinyldebatter ligner ofte kabeldebatter; også i det at entusiastene lukker øyne og ører for alle motargumenter.

Det som av og til får meg til å blande meg i vinyltråder, er mer eller mindre nybegynnere som oppdager at gromlyden de har ventet seg etter å ha lest entusiastiske vinyl-hyllester i ulike fora, uteblir. Disse vil ha nytte av å lære at vinyl ikke dreier seg om lydkvalitet. Så kan de velge om de vil fortsette på basis av utstyrsinteresse og samlertrang, eller hive platespilleren i veggen i frustrasjon.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en teknisk diskusjon og som mange andre tekniske diskusjoner rundt vinyl ender de opp som en tråd for/ mot vinyl, på grunn av innlegg som dine.
    Hvis du opplever at entusiaster lukker øyne og ører for dine motargumenter kan det kanskje være på grunn av det fakta at dine kommentarer har null relevanse til det som diskuteres? I hvertfall i dette tilfellet.

Jeg er enig med deg at lydkvaliteten ikke nødvendigvis er bedre enn på CD eller FLAC. Som jeg nevnte bruker jeg de to sistnevnte formatene mest. Lyden er annerledes på vinyl og på noen typer musikk synes jeg det høres bedre ut på LP, f eks gammel musikk som Cat Stevens og Beatles.
    Jeg hører også knitringen og andre begrensinger knyttet til vinylformatet men synes ofte dynamikken på eldre innspillinger er bedre enn på CD, gjerne på grunn av at CDen er gammel og teknologien var i startfasen da den ble laget. Nyere utgivelser er ikke alltid så mye bedre enn originalen heller.

Vinyl har sin sjarm og er en hobby i seg selv for mange, (kan ikke si jeg er så interessert at jeg går under den kategorien) men hvor mange bilinteresserte ser du kjører rundt i dristofføkonomiske Toyotaer? De er jo blant de beste bilene både på kvalitet og økonomi. Men fy så kjedelig det hadde vært å bare kjørt i de. Biler som har litt motor og kjøreegenskaper har som regel ikke en slik pålitelighet som nevnte Toyota, men de gir desto mer glede tilbake.

Nå har jeg sporet av selv innser jeg. For å komme tilbake til emnet så kan jeg si at jeg har fulgt noen av tipsene jeg fikk og det var som det ene svaret antydet, platen var årsaken

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er vel ikke til å komme fra at en del av rumlingen når man spiller plater skyldes spillerens drivverk, og at forvrengning oppstår med dårlig geometri?

Poenget er at bare en del av problemet ligger i utstyret: Avansert utstyr kan altså minske problemene -- men ikke eliminere dem, fordi mesteparten av skyldes svakheter i mediet (vinylplaten) og i den grunnleggende teknologien (mekanisk avlesning).

Ja, vinyldebatter ligner ofte kabeldebatter; også i det at entusiastene lukker øyne og ører for alle motargumenter.

Det som av og til får meg til å blande meg i vinyltråder, er mer eller mindre nybegynnere som oppdager at gromlyden de har ventet seg etter å ha lest entusiastiske vinyl-hyllester i ulike fora, uteblir. Disse vil ha nytte av å lære at vinyl ikke dreier seg om lydkvalitet. Så kan de velge om de vil fortsette på basis av utstyrsinteresse og samlertrang, eller hive platespilleren i veggen i frustrasjon.
    Jeg enig med deg i at nybegynnere kan ha godt av å lære at gromlyden ofte uteblir, fordi det er mer krevende å få til vinyl enn digitalt. Jeg er derimot uenig med deg i din påstand om at vinyl per definisjon ikke dreier seg om lydkvalitet, for meg er det et vesentlig poeng, selv om det ikke er det eneste. Når det er sagt så kan jeg nyte lyden fra digitalt så vel som analogt og jeg mener faktisk jeg motstår å se meg blind på mediet da jeg i svært mange oppsett faktisk preferer digitalavspilling, men så altså ikke i eget.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •