jording av platespillere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face jording av platespillere

hei,

har nettopp gått til anskaffelse av et lite dj' set up. To platespillere og en to-kanalsmixer.

Kobler opp. Jorder spillerne til mixern. Kobler mixer til forsterker med phonokabel - og det suser som om dette ikke er jordet i det hele tatt...

noen som kan hjelpe?

i såfall takk takk

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av onebyte
    hei,

har nettopp gått til anskaffelse av et lite dj' set up. To platespillere og en to-kanalsmixer.

Kobler opp. Jorder spillerne til mixern. Kobler mixer til forsterker med phonokabel - og det suser som om dette ikke er jordet i det hele tatt...

noen som kan hjelpe?

i såfall takk takk
    Hvis du har problem med jording, så skal det brumme....hvis det suser så er det støy fra mikseren din...sånne miksere har en tendes til ikke å ha et bra signal/støyforhold....men dette hører du jo ikke når du drar på med dunka dunka musikken...:-)
    PS: jobber fremdeles som DJ :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey Mr. DJ :-)

det brummer - dårlig valg av ord fra min side.

har testa med to miksere, samme resultat.

kobler som sagt mikseren til forsterkeren med phonokabler. Den lille mekanismen for jording på forsterkeren blir stående ubrukt. Kan dette forvirrer forsterkeren på noen måte...? Eller kan det være at phonokabelen fra mikser til forsterker er 10 meter lang...? Uansett - max frustrerende og all hjelp mottas med stor takk.

:-)

Newcomer victorystone sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg sånn at jeg egentlig ikke har peiling på dette, men har du prøvd å jorde mikseren videre til forsterkeren?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av onebyte
    Hey Mr. DJ :-)

det brummer - dårlig valg av ord fra min side.

har testa med to miksere, samme resultat.

kobler som sagt mikseren til forsterkeren med phonokabler. Den lille mekanismen for jording på forsterkeren blir stående ubrukt. Kan dette forvirrer forsterkeren på noen måte...? Eller kan det være at phonokabelen fra mikser til forsterker er 10 meter lang...? Uansett - max frustrerende og all hjelp mottas med stor takk.

:-)
    Lenge siden jeg brukte platespillere...og den gang var det dårlig med jorda kontakter...men regelen er jo at det må jordes...på noen platespillere er det jo egen ledning ved siden av phonokabelen...hva slags platespillere har du?
    Technics eller----du må bare prøve deg fram...sjekk hvordan forsterkeren er strømkoblet i forhold til mixer osv...står vel noe i bruksanvisning på mixer?
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    platespillerne er av merke Stanton STR8-60

det er ledninger for jording på platespillerne, disse jorder jeg altså i mixeren, ikke i forsterkeren. Ledningene for jording er ikke veldig lange og jeg har avstand fra platespillere til forsterker. Ett eller annet sted på veien slipper jordinga, for å si det sånn.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det brummer med jord tilkoblet, forsøk uten jord.

Verre er det vel egentlig ikke...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god idé Fahnsen!

skal teste litt senere i dag:-)

Active hifiguru 2 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du avstand mellom mickser og platespillere litt klaring mellom disse kan være alt du trenger det hjalp meg når jeg hadde ett slikt oppsett :-D
    Håper det er til litt hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for all velvillighet folkens,

fant ut hva det skyldes; MIXEREN skal selvfølgelig ikke kobles til PHONO - den skal kobles til AUX.

Det funka. Ikke noe bromming, bare deilig vinyl-lyd.

Eneste problemet nå.. AUX er egentlig opptatt, all lyd fra pc'n går inn der...

hmmm, må få meg en AUX til:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •