Containerfunn - Radionette Explorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Containerfunn - Radionette Explorer

Eg var så heldig å finne ein Radionette Explorer på skroten bak Elkjøp då eg dumpa eit par gamle PC-ar i dag. Reingjorde den innvendig og utvendig og kobla til eit 9V batteri, den fungerer alldeles glimrande :-) Kosmetisk sett er den veldig fin, med unntak av eit par små bulkar i grillen er det ingen skader på den. Begge antennene er komplette og heilt rette. Batteridekselet er komplett, men batteria som stod i var datert november 1984 og har spist opp mesteparten av batteriterminalane. Ettersom mi erfaring med gamle radioar begrensar seg til mors Grundig Yachtboy som vart kassert på midten av 80-talet, har eg ein del spørsmål som eg håpar nokon kan hjelpe meg med.

1. Er usikker på funksjonen til nokre av knappane.
    - Knappen heilt til venstre på bakerste knapperad er merka med eit symbol eg ikkje forstår. Ikkje skjer det noko når eg skrur på den heller. Kan skru den i det uendelege, mulig den er øydelagt?
    - Auto - kva gjer den? Radioen (FM) blir tyst når eg trykker den ned.
    - F?
    - KB-Lupe - fintuning når ein søker på kortbølge?

2. AM-søkehjulet står fast. Det ser ut til å vere korrosjon i mekanisma. Eg kjem uansett ikkje til å bruke AM, men det kunne jo vore greitt å fikse det. Nokon tips om korleis eg skal gå fram?

3. Den har ei DIN-kontakt på baksida for tilkobling av bandspelar. Nokon som veit om dette er ei standard DIN-kontakt? Og korleis kan eg velge å lytte på denne inngangen?

4. Den har også ein mini-jack som er merka med både headset- og høgtalersymbol. Nokon som veit noko om korleis denne fungerer? Kjem neppe til å bruke den, men det er jo kjekt å vite.

5. På undersida, rett ved sidan av batteridekselet, er det ei umerka kontakt av ein type eg ikkje har sett før. Det er ei rekke med seks eller sju "gaflar", ser nesten ut som ei slags "docking"-kontakt. Kva er dette?

6. Er den verdt noko? Syns radioen er kanonfin og har tenkt å ha den på kjøkkenet, men viss den mot formodning skulle ha ein verdi kan det også vere aktuelt å selge den.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIN kontakten er i hverfall en inngang, Har en litt nyere kurer på hytta som ble brukt sammen med discman på 90 tallet. Kan jo brukes med ipod eller noe. Vet ikke om den gir lyd ut, men jeg vil tro det.

DIN Audio pinout and wiring @ pinouts.ru

edit: er det denne du fant Radionette

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    DIN kontakten er i hverfall en inngang, Har en litt nyere kurer på hytta som ble brukt sammen med discman på 90 tallet. Kan jo brukes med ipod eller noe.
    Hadde tenkt å prøve iPoden ja.

Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    edit: er det denne du fant Radionette
    Ja, bortsett frå at den er trekt med rød vinyl.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,og gratulerer!
    Dette er en flott radio,og i fin stand kan den nok innbringe en liten tusenlapp.
    Da må den i midlertid være helt frisk,og se nesten strøken ut.Det er skjeldent at antennene og batterilokk er hele etterhvert,så det drar absoulutt opp.

-Den knotten "øverst" til venstre er en du trykker på for å få lys i displayet.
    Auto,betyr at den er en konbinert reise/bord og bilradio.Den kunne kompletteres med en monteringskassett for bil.Bare å sette den rett inn i rammen,trykke inn Autoknotten,og vips var den bilradio.Pluggene på undersiden har med dette å gjøre,Autoknotten kopler inn bilantenneen i stedet for radioens egne.
    -KB-"Lupe - fintuning når ein søker på kortbølge".Det stemmer!
    -4. "Den har også ein mini-jack som er merka med både headset- og høgtalersymbol".Bare å plugge inn høyttalerplugg,eller overgang til hva som helst annet.Altså også en linje-ut kontakt,men naturligvis i mono.

-Det at AM sitter fast er dessverre helt vanlig på disse.Den blir ikke brukt,og da fastner den etter noen år.Det er dreiekondensatoren som setter seg,og det beror nok på en kombinsajon av at den består av både stål,og aluminiumsdeler+ at smørefettet herder og blir hardt i årenes løp.
    Du kan forsøke middel som feks Crc for å løse opp fettet.Så må du tilføre ny olje.Deretter er det i grunn bare å moe og moe fram og tilbake helt til den løsner igjen.Du må ikke bruke mye makt,og du må i hvertfall ikke bruke stasjonsknotten og snora for å gjøre dette.Du må benytte en egnet tang rett på dreiekondensatoren.Dette kan ta lang tid.
    En gang jeg hadde et slik prosjekt på gang fikk jeg bare noen millimeter ekstra på en times vridning fram og tilbake,men til slutt løsnet den! Det er ikke sikkert at dette blir velykket da,det hender også at dreiekonndensatoren blir ødelagt av forsøket,så det er ingen garantier.
    Etter at den er løs må du huske på å bruke denne søkeren litt nå og da,så den ikke fastner igjen.
    -Ellers er Exploreren en stasjonsstøvsuger når den er i orden.Fenomenalt mottak på disse.Lydmessig er den kanskje litt mer ordinær,men den hamler fint opp med det meste av reiseradioer av i dag likevel.Det er vel unødvendig å si at det er i bassområdet det er dårligst stillt-kanskje..
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    -Den knotten "øverst" til venstre er en du trykker på for å få lys i displayet.
    Ok, då er nok den defekt på min radio. Knappen let seg ikkje trykke ned. Får ta ein titt på dette.

Auto,betyr at den er en konbinert reise/bord og bilradio.Den kunne kompletteres med en monteringskassett for bil.Bare å sette den rett inn i rammen,trykke inn Autoknotten,og vips var den bilradio.Pluggene på undersiden har med dette å gjøre,Autoknotten kopler inn bilantenneen i stedet for radioens egne.
    Artig! Reknar med det er vanskeleg å finne ein slik monteringskassett i dag, elles kunne den gått rett i bobla :-)

-Det at AM sitter fast er dessverre helt vanlig på disse.Den blir ikke brukt,og da fastner den etter noen år.Det er dreiekondensatoren som setter seg,og det beror nok på en kombinsajon av at den består av både stål,og aluminiumsdeler+ at smørefettet herder og blir hardt i årenes løp.
    Det kan nok stemme at det er dreiekondensatoren som sit fast ja. Det er nok galvanisk korrosjon som er problemet her, for kondensatoren let seg ikkje rikke med tang. Ein bilmekaniker brukar gjerne varme for å løyse opp slikt, så det kan hende eg skal prøve med det.

-Ellers er Exploreren en stasjonsstøvsuger når den er i orden.Fenomenalt mottak på disse.Lydmessig er den kanskje litt mer ordinær,men den hamler fint opp med det meste av reiseradioer av i dag likevel.Det er vel unødvendig å si at det er i bassområdet det er dårligst stillt-kanskje..
    No er det meir designet enn lydkvaliteten som gjer at eg har lyst å bruke denne radioen. Lyden er meir enn god nok til nyheitene til frukost og musikk til middagskokinga.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du kan benytte varme om du har noe som kan konsentrere varmestrålen,slik at du ikke varmer opp så mye rundt ellers inni der.Dessuten får du det travelt når du da får den løs.Om den kjøler ned før du rekker å fjerne gammelt fett og før du rekker å smøre opp igjen,kan den bli sittende fast for godt.Det beste å gjøre er å passe på at den er i bevegelse så mye som mulig mens den kjøler ned.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=svartepetter]3. Den har ei DIN-kontakt på baksida for tilkobling av bandspelar. Nokon som veit om dette er ei standard DIN-kontakt? Og korleis kan eg velge å lytte på denne inngangen?[QUOTE]

Har no laga meg ein mini-jack -> DIN overgang med tanke på å koble til iPoden, men er det nokon som veit korleis eg kan lytte på DIN-inngangen?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din ut/inngangen er standard i den forstand at den har plugger for både inn og ut,men jeg kan ikke sånn på stående fortelle deg akkurat hvilke av pluggene som er hva.. Om du vil bruke denne som direkte lytteytgang så må du nok bare prøve deg fram med loddebolten.Ev finne en overgang fra din-rca,og videre til mini-jack.jeg tror det skal finnes i handelen.-Men hvorfor trenger du to utganger for ekstern lytting? Forøvrig tror jeg dinutgangen er "låst" når det kommer til utgangsstyrke,så signalet blir antagelig ganske lavt for bruk på øretelefoner.
    mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din ut/inngangen er standard i den forstand at den har plugger for både inn og ut,men jeg kan ikke sånn på stående fortelle deg akkurat hvilke av pluggene som er hva.. Om du vil bruke denne som direkte lytteytgang så må du nok bare prøve deg fram med loddebolten.Ev finne en overgang fra din-rca,og videre til mini-jack.jeg tror det skal finnes i handelen.-Men hvorfor trenger du to utganger for ekstern lytting? Forøvrig tror jeg dinutgangen er "låst" når det kommer til utgangsstyrke,så signalet blir antagelig ganske lavt for bruk på øretelefoner.
    Du tenker feil vei :-) Eg vil lytte til DIN-porten på radioen, men eg kan ikkje finne noko knapp/funksjon som let meg gjere dette.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å-slik ja.Hjernen er tross alt alene.He-he!
    Du presser ned S1-K knappen,samtidig med FM knappen.Da kopler du inn din-inngangen.Om du ser godt etter,så vil du se et symbol mellom de to knappene.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å-slik ja.Hjernen er tross alt alene.He-he!
    Du presser ned S1-K knappen,samtidig med FM knappen.Da kopler du inn din-inngangen.Om du ser godt etter,så vil du se et symbol mellom de to knappene.
    Takk, det funka :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •