Seas 603

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Seas 603

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas 603

Hei!
    Fikk for mange år siden noen gamle Seas 603 høyttalere av min onkel.
    Da hadde tidens tann tatt knekken på opphenget på bassene. For å fikse dette var det bare å skaffe to nye 12'ere, og trykke dem i..
    Dette er heldigvis for mange år siden, og ikke noe jeg hadde gjort i dag.
    Situasjonen er at høyttalerne virker like fint den dag i dag, bortsett fra at basselementene ser helt teite ut.

Er det noen som vet om det går an å få tak i originale basselementer til disse?
    Eventuelt noen tilsvarende? Basselementene som står i nå er 4ohms, så det spiller ikke så kult egentlig.....

Halvor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Ingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ser ingen har svart deg.... har ikke så mye input jeg heller. Har du sett denne siden? Vintage SEAS Kit 50333FWK +

33FWK er et element med gummioppheng - hvis dine basser hadde oppråtnet oppheng må det ha vært av skum, altså et annet og nyere element.

Det kan nok bli vanskelig å finne originalelementer til disse, og finner du et gammelt par trenger de nok i så fall nye skumoppheng. Det er kanskje bedre å ta en tur til Dynabel e.l. og få et forslag til et nytt erstatningselement.

Siden til Troels Gravesen kan uansett være inspirerende og lærerik når man tenker på å fikse opp gamle høyttalere. Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kit'et som er på Troels Gravesens side (503). Disse har 12-tommers basser, men de er utstyrt med gummioppheng originalt. Hvordan er 603 bestykket bortsett fra basselement? Du har ikke tilfeldigvis originalelementene liggende da? Så kunne du jo byttet oppheng på dem..

Newcomer rhypno sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

seas

Sitat Opprinnelig postet av johansens
    Jeg har kit'et som er på Troels Gravesens side (503). Disse har 12-tommers basser, men de er utstyrt med gummioppheng originalt. Hvordan er 603 bestykket bortsett fra basselement? Du har ikke tilfeldigvis originalelementene liggende da? Så kunne du jo byttet oppheng på dem..
    603 hadde 13"DD-basser som var oppgitt til å gå ned til 18hz.Spendor i Hi-End klassen er omtrent av samme klasse lydmessig,men SEAS kostet 2500nkr.hvis du tok alt selv.WELLEX har noen modeller lik disse,men med 12"bass+større kaser/m.tone.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oppheng SEAS

disse bassene er så ettertraktet at om du får 1.par for 3000 er man heldig,men hvem visste det i 80årene?Må nok se på andre merker,men har kasser til 503,delefiltere av nyere dato og kvalitet+6,5"SEAS bass/m.tone i små Wellex kasser.Så dette er hva jeg kan bidra med om noen vil bygge seg SEAS?Har nå funnet min lyd ved å kombinere I.kAPPA FORAN+BAK+KEF Q side+Q95c og er eneste en pl.spiller rigg(stort og helst rund)som skal i hus om noen har til rett pris evt.innbytte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke originalelementene lengre.. de ble kastet da jeg fikk høyttalerne for mange år siden.. går det an å få tak i 13" basser lengre?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt du har "funnet lyden" :-) Jeg er ikke helt der enda. Klarer ikke å slå meg helt til ro med noe som er hverken nytt eller gammelt.
    503'ene jeg har låter veldig bra, men går ikke på langt nær så dypt som 603'ens 18 hz. Jeg tipper en 35-40hz. Kabinettene er palisander og overraskende nok fortsatt strøkne, men det er en lukket konstruksjon i spon, så det hadde nok hjulpet mye med noe i mdf.

Jeg tror det blir vanskelig å finne 13" basser til 603 som kan måle seg med de originale lydmessig til en fornuftig pris. Det eneste jeg kan tenke meg måtte blitt noe PA-relatert, men det blir nok ikke så bra sammen med originalelementene Og det blir vel en smule feil til hjemmebruk.
    Jeg tror det beste vil være å skaffe noen gode 12-tommere, evt. 15-tommere og bygge nye kasser.
    Om du allerede får en 12-tommer til å passe bra til utsparingen er vel det også en løsning å skaffe noen gode 12-tommere på 8ohm. Dra innom eltek (dynabel) og hør med dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lagde en ring i finèr når jeg bytta ut bassene, så nå står det 12" blaupunkt basser i de... har vurdert å kjøpe noen litt gromme 12" i 8 ohm ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne det vært en tanke å få nytt oppheng på originalelementene?

Er jo mange som driver med slikt.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Seas 13"dd

Godt du har "funnet lyden" :-) Jeg er ikke helt der enda. Klarer ikke å slå meg helt til ro med noe som er hverken nytt eller gammelt.
    503'ene jeg har låter veldig bra, men går ikke på langt nær så dypt som 603'ens 18 hz. Jeg tipper en 35-40hz. Kabinettene er palisander og overraskende nok fortsatt strøkne, men det er en lukket konstruksjon i spon, så det hadde nok hjulpet mye med noe i mdf.

Jeg tror det blir vanskelig å finne 13" basser til 603 som kan måle seg med de originale lydmessig til en fornuftig pris. Det eneste jeg kan tenke meg måtte blitt noe PA-relatert, men det blir nok ikke så bra sammen med originalelementene Og det blir vel en smule feil til hjemmebruk.
    Jeg tror det beste vil være å skaffe noen gode 12-tommere, evt. 15-tommere og bygge nye kasser.
    Om du allerede får en 12-tommer til å passe bra til utsparingen er vel det også en løsning å skaffe noen gode 12-tommere på 8ohm. Dra innom eltek (dynabel) og hør med dem.
    PS!HOLD PA-BASSER for guds skyld unna disse,men sjekk hvem som bruker mål som 11+13" idag først og da kan man finne noe lignende.Er så stor slaglengde på SEAS opphengene at PA-basser vil bare gi deg disco lyd.Peerless tror jeg har noe og JAMO/VIFA?Mvh.Tor

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rhypno
    PS!HOLD PA-BASSER for guds skyld unna disse,men sjekk hvem som bruker mål som 11+13" idag først og da kan man finne noe lignende.Er så stor slaglengde på SEAS opphengene at PA-basser vil bare gi deg disco lyd.Peerless tror jeg har noe og JAMO/VIFA?Mvh.Tor
    Ja, det var ikke noen anbefaling fra meg om å bruke pa-basser om du tolka det sånn. Jeg vet at Focal produserer 13-tommere, men er ikke sikker på om det kun gjelder bil-elementer eller om de også har til hjemmebruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips:

seas

Se også nedover i denne tråden på melding fra kaajoa:

Reparasjon av Seas 13"?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb bedre med et seint svar enn aldri :D

søkte litt på google å denne tråden kom fram :P et tips til seas kittene som har ikke har basser så har vifa størrelsesmessigt å utseendemessig identiske basser til de... nesten så like at alle TS parameterene og er identiske jeg bytta basser i mine 403 for 13år siden å kjøpte vifa elementer via ljudia.no postordre katalog i dentida

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SEAS P.SOUND KIT 603 og 503.

Hei.Trodde selv de parene jeg hadde i fra 1988-1993 var 603,men etter mye leting av elementer til 1.par.403 må skuffe dere da det kom fra SEAS MOSS sin egen spesialist som ordnet nye basser&diskanter(org.,men aldri tatt ut av eskene)fikk vite at det aldri har vært hverken byggesett eller ferdige høyt.ere fra SEAS/WELLEX som heter 603.Det rette ifølge listen over alle byggesett de gav ut var 503 og TOWER som har de legendariske 13"-DD bassene.Så selv om jeg også trodde mine hette 603 sjekket grundig 503 sine mål og elementer hvor det visste seg å være rett den listen.Så de har 503 i eldre og nyere versjon hvor bassene var eneste forskjellen.At WELLEX/SEAS i Ørsta hvor de hadde det berømte testrommet på en tid da romkorrigering var ukjent for de fleste kjøpte dem jeg har lett etter i årevis da kjøper har kastet dem p.g.a.ungdom forsto ikke verdien selv om diskanter og basser var litt skadet.Derfor bøyer jeg meg i støvet for SEAS sin egen liste hvor det bare var 503 og TOWER som hadde 13" basser.11-FM m.tone og h-252 diskanter.Har nå dobbelt opp med SEAS/VIFA-P.sine elementer,men mangler m.tonen 11-FM om 403 skal bli som de var nye,men om ikke element med den rammen er å oppdrive får lage de om til noe som ligner ARGON da de dome m.tonene+kasser i eik burde passe bra inn sammen med 2par.INFINITY KAPPA.
    PS!Er greit for meg at andre kaller dem 603,men etter å ha kjøpt elementer som ble liggende igjen også fikk listen når han svarte med at 603 var ukjent for dem og det var SEAS him-self.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Seas 13"basser

DYNAUDIO har basser som er 13" og er ett element som bør være i samme klasse som SEAS sine eldre,men pris og hvor må dere sjekke selv.Mvh.Tor

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seas 13" basser funker veldig bra.

disse bassene er så ettertraktet at om du får 1.par for 3000 er man heldig,men hvem visste det i 80årene?Må nok se på andre merker,men har kasser til 503,delefiltere av nyere dato og kvalitet+6,5"SEAS bass/m.tone i små Wellex kasser.Så dette er hva jeg kan bidra med om noen vil bygge seg SEAS?Har nå funnet min lyd ved å kombinere I.kAPPA FORAN+BAK+KEF Q side+Q95c og er eneste en pl.spiller rigg(stort og helst rund)som skal i hus om noen har til rett pris evt.innbytte?
    Jeg har skaffet meg flere slike 13" basser opp gjennom årene og de er tenkt til ett hjemmekinoprosjekt hjemme. Det er 33F-WKA og 33F-ZBX/DD, er litt usikker på om benevnelsen er helt rett. Tror jeg har 8 par totalt, og de er noe av det beste som fantes da mener jeg. Noen har jeg funnet nedover i Europa, noen i USA og ett sett fra Australia. Kommer aldri til å kvitte meg med dem, de eldste er vel fra 1977 tror jeg. Har også samlet elementer til en modell som Seas solgte som byggesett (Disco 47 var visst navnet). Der ble det brukt en lettdreven 12" bass med benevnelsen 30F-A, den tålte ikke så mye effekt alene men var lettdreven og passet til dynamisk musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...?product=92877

Tror dette er hva du trenger! ;-)

Hilsen Trond

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SEAS 503 og 603.

Prisen på 3000 var det jeg solgte mine høytalere for og da var påkostet 22mm,ren Mahogny frontplate til 1000pr.stk.da det krevdes spesialutstyr for å frese ut hullene og kantene skråe.Så verdien på elementer kan ikke sammenlignes med 25år gamle og nye SEAS eller andre merker som er idag egne fabrikker,men den gangen underdivisjoner av SEAS.Så til dags dato aldri har sett noen selge bare 13"basser utenom ett kit uten kasser,men så 1.par SEAS TOWER med renoverte elementer til 4-4500 for pare og da er både 10"basser i de todelte kassen formet som en pyramide og 13"DD-basser i den nederste delen.Men om de idag har den lyden man selv mente var det beste på tidlig 1990tallet på vanlig forsterkere som DENON PMA-? med innebygd DAC kan ikke garantere de vil være det idag hvor man får utrolig mye bra ferdige Mvh.Tor

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question 603 og 12/13 bass

603 hadde 13"DD-basser som var oppgitt til å gå ned til 18hz.Spendor i Hi-End klassen er omtrent av samme klasse lydmessig,men SEAS kostet 2500nkr.hvis du tok alt selv.WELLEX har noen modeller lik disse,men med 12"bass+større kaser/m.tone.
    De har en bass som heter 33F-WK!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •