Småproblemer med Tandberg TR1010 forsterker og 9000x båndspiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Småproblemer med Tandberg TR1010 forsterker og 9000x båndspiller

Har etter mange år tatt frem fatterns gamle anlegg. Satte det opp i dag, men oppdaget noen småproblemer:

AM/FM forsterkeren (TR1010): knappene til p1, p2, p3 osv (forhåndprog radiostasjoner) vil ikke bli værende "inne" når jeg trykker de inn. Jeg må lirke for å få de til å stå inne..

9000x båndspiller: får bare lyd i venstre høytaler.. Begge høytalerne funker, det har jeg sjekket. Er det to "lesehoder" på båndet? Et for høyre og et for venstre? Kunne nesten se slik ut.. Får man evt tak i nytt?

Noen som vet hva som kan forråsake problemene?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ta deg inn i receiveren og smøre opp knappene med en egnet el-olje.Bruk lite,og trykk de inn og ut maaaange ganger etterpå.Gi også potmeterne.Volum,balanse osv en dæsj.Disse potene har små åpninger der du kan presse inn litt olje.Dette for å unngå skraping og ukontakt.
    Når det gjelder båndspiller så tipper jeg at en rens av lydhodene vil gjøre susen.Bruk vattpinne og litt sprit,ev blårens.Fås på bensinstasjonen.Gjenta helt til vattpinnen ikke får misfarging.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Rune!

Jeg er på vei inn i reciveren, men mangler noe verktøy for å komme frem til knappenes innside. Jeg regner med at jeg må demontere fronten for å komme skikkelig til knappene? SKal handle litt småting i morgen, bla el-olje.

Ang. båndspilleren så skal jeg prøve rensemetoden. Kikket litt på den i går, det ser ut til at det er fire hoder på lese-mekanismen. Er det 2 høyre og 2 venstre, et par for avspilling og et par for opptak? I tillegg opplevde jeg i går at motorene plutselig sluttet å virke og båndet stoppet fullstendig ved avspilling. Dette skjedde av og til, men kom seg når jeg vridde på bryteren for avspillingshastighet (byttet hastighet et par ganger). Kan det være dårlig kontakt noe sted?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Første hode fra venstre er slettehode. Det neste er innspillingshode og så avspillingshode slik at du kan høre på opptaket mens du tar opp (A/B test). Lydhodet i front er et kryssfelt formagnetiseringshode (cross-field) derav x'en i 9000x.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, da er forsterkeren i orden. Smurte opp knappene og trykket som en galning. Rensett knapper og div som var demontert, så nå ser den bra ut!

Renset hodene på båndspilleren også, men jeg får fortsatt ikke lyd i den ene kanalen. Noen som har tips til hva som kan være galt? Går det ann å få tak i nytt avspillingshode?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mangler lyd i en kanal

Om du bruker DIN kabel mellom båndspilleren og forsterkeren kan det være at du bruker en kabel som bare har tre pinner i pluggen, kabelen som du skal bruke skal ha fem pinner i pluggen. Om du bruker kabel med RCA plugger prøv å bytte venstre og høyre på begge apparatene, om problemet flytter seg da er det feil i kabelen/pluggene.

Samleren

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan inspillingen du spiller av være i mono??

Har du prøvd hodetelefonutgangen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips begge to, skal sjekke det opp!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •