Merkelig trolløye på RadioNette Duett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkelig trolløye på RadioNette Duett

Heisann.

Har holdt på med min Radionette Duett 1 i dag. Skiftet skalapærer, og satte strøm på. Ble jo fint med lys og greier. Og stakk et par stumper ledning inn i hvert av FM antenne inngangene. God lyd, men dabbet etterhvert av. Så fant jeg på at jeg skulle hente en lang PN 1,5 kvmm, og puttet inn i AM antenneinngangen. Å du verden, med det samme jeg kom borti antenneinngangen for AM så ble jo lyden på FM masse sterkere, og klarere. Måtte stille ned volumet, og hørte videre... men så fadet det litt bort igjen, på nytt, og jeg måtte slå over på et AM band og så tilbake på FM, og så var det klart igjen. Den bryteren er ikke god. Ei heller har trolløyet virket så lenge jeg har hatt radioen.

Og mens jeg sitter der og beundrer skapelsen, så finner jeg på at jeg skal putte pekefingeren min inni hullet der trolløyet sitter. Trolløyet på denne er et EM 81 rør, så det er stående og man ser skjermen inn fra siden. Ja ja, så tenkt så gjort, putter fingeren inn i hullet, og kommer borti røret... og det virker som det er varmt, ikke glo å se i det fra baksiden... men varmt er det. Og putter fingeren tilbake og holder den der, og vips så kommer grønnskinnet fram og røret er i orden og med det samme så blir lyden enda masse bedre og jeg må stille volumet enda mere ned.

Ble sittende og titte på det, men til slutt døde røret hen igjen, og nå nytter det ikke lenger uansett hvilken av fingrene jeg putter i hullet.

Har noen vært borti noe lignende før ? Har jeg hatt en anelse av "varme hender" her, eller hva slags fenomen har jeg vært vitne til ?

Hilsen Bill

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan virke som at du har en defekt komponent et sted - enten en kondensator (mest sannsynlig) eller en motstand - den kommer tilbake til funksjon hver gang den får et lite strømsjokk - gamle rør er høyimpedante greier - følsomme for håndspåleggelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha. Hm... jeg har to slags "lyster" med dette... og den ene er å bare sende radioen bort for reparasjon, og den andre er å prøve selv. Det ligger jo skjema i bunnen på radioen...
    Men, har ikke skop, bare en Fluke å måle med. Så, det blir mer å måle med strømmen av. Har ikke signalgenerator heller for å måle kondingen...
    Motstandene derimot er jo en piece of cake for et vanlig multimeter.

Hm... så kanskje om jeg hadde tatt en kam og gått ut i frosten og greid håret og kommet inn igjen så hadde håndspåleggelsen virket igjen ?

Bill

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når signalet blir gradvis svakere er det på grunn av en kondensator som ikke har det bra. Kondensatorer har begrenset holdbarhet og på gamle apparater er det ofte nødvendig å begynne å bytte kondensatorer. Ofte kan du se på kondensatoren når den er dårlig, det begynner noen ganger å komme ut elektrolytt fra toppen av kondensatoren.

Det at røret reagerte på at du tok fingeren borti har ikke noe med statisk elektrisitet å gjøre, men det var følsomt for den potensialforskjellen som oppsto når du tok fingeren borti.
    At det sluttet å virke etter en stund kan også ha noe med dårlige kondensatorer å gjøre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •