Bruk og betjeningshjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruk og betjeningshjelp.

Ja, sånn går det når man ikke har instruksjonsbok til sin gamle Huldra 10. Og den ikke er på nettet for nedlasting heller.

Jeg trenger hjelp nå. Altså, jeg har en Huldra 10, og en TCD 310 som er en kassettspiller for de uinvidde.
    Så har jeg planer om å spille inn på kassett fra CD og har tenkt å bruke DVD spilleren til TV'en til det bruket. Bak på den er det en sånn rød og en hvit Audio kontakt, merket med Out. Så har jeg fra Hr. Flaglien (Tandberg Webshop) fått tilsendt en kabel Din 5 han til Din 5 han, som passer mellom Huldra 10 og TCD 310. I tillegg fikk jeg tilsendt en Din 5 han til rød og hvit audio kontakt, altså den typen som er bak på DVD spilleren.

Så kommer 1000 kroners spørsmålet. Når jeg skal ta opp fra CD til kassett, så vil jeg la det gå i gjennom Huldraen for å høre mens jeg tar opp. For hverken DVD spilleren eller TCD 310'en har jo høyttalere.
    Og hvordan skal jeg koble det hele opp, med kablene ? Og hvilke knapper skal trykkes på ? Og kabelen mellom radioen og kassettspilleren, går den begge veiene, altså kan det gå lyd begge veiene gjennom den... (altså de elektriske signalene).

Jeg har jo forresten heller ikke instruksjonsbok til TCD 310'en.

Er det noen som orker å få det til å gå et lys opp for meg ?

Hilsen Bill. (Huff så ble det kaldt i Målselv igjen)

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Huldra 10 + TCD310

Mitt anlegg fra ungdommen det der. Har veldig bra kvalitet den gangen husker jeg.
    En google ga mange svar bl.a denne databasen med skjemaer og diverse. Du får sjekke gjennom.
    Index of /tandberg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker den listen selv, men når det gjelder Huldra 10 er det ingen instruksjonsbok, ei heller TCD 310 som jeg har, bare Mark II utgaven. Hvor like eller ulike de er vet jeg ikke.

Bill

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kobler bare rca til dvd spilleren og DIN inn i Huldraens AUX, den kabel du har fått tilsendt.
    Da kobler du fra Tape på Huldra til 310 med DIN kablen.
    Da setter du Huldra til AUX, spiller cd´en fra dvd spilleren, setter 310 til REC og sjekker opptaksvolumet på 310 slik at det passer og da setter du dvd spilleren til spor 1 med pause, setter 310 i REC pausemodus med innspillingsvolumet justert, og da trykker du samtidig på play på dvd spilleren og setter 310 i opptaksmodus.
    DIN kablen mellom 310 og Huldra går begge veier ja. Når du stopper 310 sin opptaksmodus, spoler litt tilbake og trykker play, da trykker du TAPE på Huldraen og du hører det du netopp har tatt opp.
    De bryterne du betjener på Huldraen bestemmer jo kilden, altså Aux for å høre cd´en, Tape for å høre båndspilleren, logisk egentlig.

Alternativt kan du koble dvd spilleren direkte til 310 med rca-DIN adapteret, plugge et sett hodetelefoner i 310 og du spiller direkte inn på 310.....(gjør du dette må du når opptak pågår IKKE regulere med skyvebryterne for volum, da endrer du innspllingvolum på båndet jo. 310 har ikke separate volumen brytere for hodetelefon/line out volum nemlig)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat... takk for hjelpen. Så er bruk og betjening løst. Nå gikk det jo ikkje bedre enn at den førrtæranes digitalsjiten ikkje verke på utgangen. Dæ va jo bære dæ så mangla....

Forsøkte å sette kassettspilleren på AUX, og da låter det så vakkert igjen at det er en fryd. Dokker såm é digital entusiasta får ha mæ uinnkyilt... av å te, så é æ førrfærdelig fresta te å hive aillt som é av nyere dato utav vindue....

Og det sier en som er utdannet mekaniker, og gruppe L montør, med Automasjon og digitalteknikk som spesialfelt med PLS og programmering.... alt som har med elektronikk å gjøre utenom lyd og bilde.
    Men, jeg er mann for å innrømme at det går an å ta feil her i livet...

Å så får dere unnskylde den plutselige opphisselsen som kom som lyn fra klar himmel.
    Æ ser det é mange som klage på Kjell B. når det gjelder å være gammeldags... mæn stakkar, han é bære bane (barnet) i forhoill tel mæ. T-Ford å Fæmbøring, der skuille utveklinga stoppa.

Hilsen Bill

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD spilleren SKAL spille musikk via Audio Out terminalen, rød og hvit, på baksiden av dvd spilleren. Et problem kan være at din rca-DIN kabel bruker feil pinner inn i DIN støpslet, det har skjedd noen ganger, men siden du har fått den fra Tandberg shoppen lyder det litt urealistisk.
    Sjekk dvd spilleren sin meny via en tv, se om der er valgt digital som audio ut, da har du løsningen og du endrer dette. (vet ikke hvordan menyen ser ut i DVD spilleren din, men sjekk menyen for Audio der.)
    Du kan jo sjekke om dvd spillerens audio virker ved å koble envanlig rca kabel fra Audio Out på dvd spilleren til 310 sin rca Line Inn terminaler. Sett en cd på, sett 310 i opptaksmodus og juster opp på innspillingsvolum på 310, da skal VU metrene svinge sammen med musikken. Virker dette er det din rca-DIN kabel der er noe galt med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp vært å prøvd på tv'en. Gikk gjennom hele setup. Er ingen steder å slå Audio av eller på. Eneste er om Stereo... og mono. Nei, tror vi kan anta at boksen er som min bestefar sa når noen var på en snurr... han sa de var rett gjort og vrangt ihopsatt... så får vi tro det om DVD boksen også.

Har ikke sånne Line ledninger.... altså med hvit og hvit i hver ende, og rød og rød...

Bill

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken dvd spiller er det ? Har aldrig hørt om en dvd spiller uten audio meny i setup.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff... det er noe billiggreier som heter Audix. Det er Audio meny der, men har et valg, og det er om Stereo greier....

Så har fjernkontrollen to knapper, en for Video og en for Audio. Når jeg har den på TV'en og kan se hva jeg fikler med så ser jeg at når jeg trykker på Audio knappen, så skjer det ingenting. Men når jeg trykker på Video knappen tre ganger så kommer det opp RGB i venstre hjørne.
    Så, da jeg prøvde igjen så prøvde jeg å trykke på Video knappen igjen flere runder, og ventet litt mellom hver gang. Men Huldra 10'en var like tyst.
    Det er derfor jeg sa at jeg tror den er redd gjort men vrangt ihopsatt...

Bill

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, finder ikke noe om Audix.
    Når du spiller en film, er der da lyd ut på Audio Out?
    Om dvd spilleren har scart utgang, da kan du bruke en scart-rca adapter fra leteng.no, denne tar da lyden ut fra scart kontakten, men da blir det litt vrient for da trenger du også en rca hun-hun adapter for å få denne kabel satt sammen med din rca-DIN kabel.
    Så ja, kanskje du burde kjøpe deg en billig cd spiller istedet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri prøvd og se om det er lyd ut når jeg spiller film. Har ikke hatt noe sted og putte den lyden før.
    Ja, Scart kontakt er det.
    Hm... ja, kan hende jeg får kjøpe noen CD greier... men gremmer meg over det... må se om jeg finner noe i trekabinett så jeg slipper og gråte tårer hver gang jeg ser bort i kroken der Huldraen står. Noe anstendighet må man da ha.

Bill

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt når man trykker på "Audio" på fjernkontrollen, da skifter dvd spilleren lydmodus, du skal kunne se dette på tv skjermen når du bruker dette.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt når man trykker på "Audio" på fjernkontrollen, da skifter dvd spilleren lydmodus, du skal kunne se dette på tv skjermen når du bruker dette.
    Cd spiller med trekabinett, se på en Tivoli da, de er fine.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... ja, det skjer ikke, altså at noe forandrer seg når jeg trykker ned Audio knappen.
    Kanskje jeg skulle prøve lydkortet på PC'en, men det har minijack tilkoblinger... uff... ja nå holdt det på å komme en lekse om disse framskrittene igjen.... I lag med kassettene fra Clas Ohlson kommer en skjøtekabel til bruk mellom DVD spilleren og Huldraen på 10 meter. Får se om man finner noen overganger mellom disse røde og hvite og minijack.

Ja ja... jeg får se hva jeg får til. I blant føler jeg meg som den der uheldige mannen i visa fra gamle dager... ja uten den lykkelige slutten da...

Bill

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... nå har jeg gjort et eksperiment igjen. Jeg prøvde den Din 5 han til rød og hvit støpsel bak i kassettspilleren, og satte Huldraen i AUX, og det kommer ikke en lyd. Så, her er kanskje svaret. Men, skal jeg få det omkoblet så må jeg ha andre kontakter og mere kabel. Og Din 5 hun kjøpte jeg ikke fra Elfa heller, ellers kunne jeg laget en overgang i den enden.

Må visst skaffe meg mere kontakter av ymse slag, og kanskje mere kabel også. Må kanskje kjøpe skjermet kabel til sånt bruk.

Bill

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, nå har jeg fått konstatert at kabelen jeg kjøpte fra Webshop til Flaglien er det motsatte av det jeg skulle ha (sikkert min feil), altså den kan brukes til opptak fra Radioen til kassettspiller, båndopptaker og CD brenner med Phono INNGANGER. Jeg skulle jo kabel som gikk motsatt vei. Så har jeg forsøkt og lage en identisk kabel, som jeg prøver mellom radio og kassettspiller som jeg var mere trygg på hvordan fungerer. Men, det er jeg slett ikke lenger.

For, når jeg koblet skjermen på begge ledningene til phonopluggene sammen, og på pinne 2 på 5 pins DIN-han pluggen som passer i radioen, og kobler de til kassettspilleren og forsøker å ta opp, så er skyvepotene på Tandberg TCD 310 omtrent umulige å stille inn. For når jeg får VU metrene til å slå noe ut ved opptak, så går de plutselig i bunn, og jeg må redusere dem. Og da går de i null, og når jeg begynner å stille opp igjen så går de plutselig i bunn igjen.

Nåvel, forsøkte etter beste evne en stund, og avsluttet opptaket. Fjernet kabelen og satte i den vanlige DIN til DIN kabelen som jeg også har. Startet kassettspilleren og begynte å spille av. Ut av høyttalerne kommer da en veldig høy tone, 10kHz +... kanskje opp i mot 15 kHz. Plutselig kommer det noe musikk ut, med noe pip i bakgrunnen og musikken er i det øvre tone området. Altså, lite bass sammenlignet med det som var på radioen.

Så til neste forsøk. Jeg tok ut DIN til DIN kabelen og satte i den DIN til Phono kabelen som jeg har forsøkt før uten hell med (den fra Webshopen), på samme måte som den "hjemmelagede". Nå får jeg tatt opp med fin lyd, bortsett fra at jeg spolte noe tilbake og skulle ta over det gamle som var dårlig, men nå blir det altså tatt opp oppå det gamle med alle pipelydene. Når kassetten kommer så langt at det gamle opptaket er slutt, så blir det nye opptaket fint.

Så, den hjemmelagede kabelen må være feil koblet eller et eller annet. Skal metalskjermingen rundt kontakten også kobles til pinne 2 (den i midten) ? Eller er det noe annet rart som jeg ikke kjenner til ?

Tenkte jo jeg skulle få dette til før i morgen, for det finnes julegaver som er runde og omkring 5 tommer i diameter med lyd på... og det kunne jo vært artig å få hørt det ut av Huldraens høyttalere.

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja her må det være en gedigen feilkobling, omtrent så mye feil som det går an.
    Det virker som du har koblet inngang sammen til utgang på kassettspilleren og så fått en fenomenalt kraftig selvsving spilt inn på kasetten. Så kraftig og høyfrekvent at slettehodet ikke klarer å fjerne det. Så må du slette kassetten flere ganger, så går det nok bra. Hvis ikke kan det tenkes slettefunksjonen ikke er helt god på din spiller.

Du får studere skjema over DIN-kontakten og dessuten se hvordan den er koblet både en Huldra 10 og på en Tandberg kassettspiller (det finner du på skjemaet over spilleren).

Kan det være at du har fått en feil DIN/DIN-kabel ? Altså en som er beregnet til kopiering mellom båndopptakere ? Der er pinnene koblet motsatt på den ene siden. Du skal ha en standard DIN-kabel mellom kassettspiller og Huldra. Alt dette finner du ut av ved å sjekke pinnene på begge sider - hvilke har kontakt og hvordan stemmer det med skjemaene for apparatene. Når du er ferdig er du blitt ekspert på området.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Kjell i Tromsø fra Bill i Målselv.

Ja... dette ble snurrig. Altså, etter at jeg hadde laget kabelen for opptak fra AUX på Huldraen til Phono på kassettspilleren, så flyttet jeg pinnene på ene siden av den i midten (som Tandberg kaller nummer 2) til den andre siden, og koblet DIN kontakten i AUX på Huldraen og begge phono kontaktene i Audio OUT på tv-dvd spilleren som var det jeg opprinnelig skulle gjøre, og nå strømmer musikken endeløst ut... Mozart, country, you name it.
    Og ikke noe tull med lydgjengivelsen.

Så, tilbake til rariteten med opptak. DIN-DIN kabelen hadde jeg altså ikke prøvd til opptak, bare med den hjemmelagede kabelen og Webshop kabelen. Var jo merkelig at jeg skulle koble så på en snurr når jeg bare ved å flytte de to lederne på ene siden av midten til den andre siden gikk fra å ta opp "surrebabel" til å ha perfekt lyd den andre veien.

Nå har jeg også prøvd opptak med DIN-DIN kabelen, og det gir helt flott opptak, og nå er pipinga også slettet, etterhvert... som du sa.

Mon tro om phono inngangene på kassettspilleren er litt småtøvete ? Og resten er i orden ?

Det er veldig begrenset med skjema jeg har, og de jeg har gir dårlig forklaring på om man ser DIN enden i pluggen, eller i apparatinntaket, og hvilken vei. Og det som står om kassettspilleren, det sier ikke noe om enden i radioen, hvordan det skal være. Dette er jo avgjørende for om kabelen gir eller tar i mot... Har lett på nettet, men ikke funnet noe bra skjema. Så, dette har vært halvveis i blinde. Det står jo riktignok nummer på pinnene i skjemaene, men når det ikke står nummer på pinnene på kontakten (jfr. nedenfor om lesebriller) så blir det ikke så lett.

Ja, og så finner jeg ikke lesebrillene mine, så det ble en sjokkopplevelse å lodde. Dere unge som leser dette... altså å lodde for en gammel mann, uten lesebriller og uten skjema... det er ikke noe å le av altså...

Men men, alle problemene til tross, det ble lyd til jul i alle fall. :-D

Hilsen Bill

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett om du bruke DIN-DIN eller DIN-RCA skal du få samme utslag på vu metrene, men du skal bruke DIN-DIN kabel imellom radio og 310 da du da med bare èn kabel kan ta opp og avspille, håber det ordner seg etterhvert.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •