Tandberg båndspillere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg båndspillere.

Hei,

Jeg har lyst til å kjøpe en Tandberg båndspiller som står i stil til min Huldra 10, TL 2520, og TCD 310, tenker ikke først og fremst på utseende, men på funksjon og lydkvalitet... men regner med at da blir også utseendet å passe sånn noenlunde også.

Er det noen som har anbefalinger ? Må være reparerbart, altså at det kan skaffes deler til det, og ikke for komplisert heller. Så tar ikke sikte på noe med fjernkontroll og sånt.
    Det er jo så mange utgaver, 1000 serien, 3000 serien, og så videre, og før den tid fantes jo for eksempel model 64 etc. Og jeg har aldri eid en Tandberg båndopptaker, så jeg er litt grønn på dette området. Hører gjerne også om det er noen av modellene som jeg bør styre unna... av en eller annen grunn.

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du tenker lydkvalitet så er Tandberg 6000X kanskje den beste å satse på.

De store modellene senere var også gode, som 9000X og 9100X. De hadde bedre tekniske data pga 3 motorer, m.m.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enn disse litt rimeligere, 3000X serien, og 1600X... ?
    Er flere fra 3000X serien på FINN til salgs nå...

Forresten noe annet jeg også funderer på... når det gjelder kassetter så finnes jo Chrome og Ferro... men ser ikke det nevnt i det hele tatt når det gjelder spolebåndopptakere... er det uaktuelt å bruke sånt når det er spolebåndopptakere ?

Man spør som man har vett til. :-)

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Begge de spillerne der er gode.

Det er mindre variasjoner i båndtyper på de store båndmaskinene, men noe er det, så riktig bånd gir best resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell har helt rett,men om du likssom tenker deg den spilleren som egentlig matcher anlegget ditt mtp prisnivå og årsmodell,så heller jeg sterkt mot 3300X.
    Jeg har sett den spilleren i ganske så mange H 10/TCD 310 anlegg,så jeg antar det betydde at den var et naturlig valg på samme lyd/prisnivå når folk kjøpte hele anlegg fra Tandberg den gangen.
    -Men det er klart at lyden bedres jo bedre spiller fra den tiden du kjøper.Når det er sagt så er forøvrig 3300X en svært oppegående spiller den også,så du risikerer forsåvidt ikke så mye om du finner en slik.

Alt er reparerbart enn så lenge det finnes reperatører,og det gjør det da enda,men deletilgang kan til tider være litt problematisk.De som har tar ofte fantasipriser,så om du feks mangler lydhoder,så vil vraking av den gamle,og anskaffelse av en "ny" spiller ofte bli billigere.Ev finne en delespiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 3000X på handa som er hel og fin. Har spurt på flere 3300, 3400, men de synes å mangle knapper. Noen sier at knappene på de har en tendens til å gå i stykker.
    3000 er jo en mindre båndopptaker enn de 3300 og oppover,... altså størrelsesmessig.
    6000 er jo like 3000 sånn sett... men innmaten i 6000 er vel bedre enn 3000.

Jeg er ikke så veldig kresen når det gjelder lyd... altså klarer meg om det er bedre enn kassett... og det er det vel i alle fall.

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det spesielle med 6000X er at den gir topplyd på egne akustiske opptak med mikrofon - musikk-instrumenter, orkester, sang. Pluss noe trick-muligheter.

Den er også lydmessig bedre på opptak fra platespiller. Men bevares, de andre er også gode.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... så, om jeg slår til på en 3000X så kommer jeg ikke til å angre ?

Snakket nettopp med selgeren og han vil ha 1500 kroner for den. Skal være skiftet lydhoder på den tidligere og ny reim for noen år siden. Han hevdet reima er rund som en o-ring og man kan bruke en o-ring til det så det trenger ikke være originalreim.

Men, man vet jo ikke... mannen kan jo lyve så det renner av han.

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på feks 3300 og 3400 er vel kun muligheten til å justere utgangsnivå,om jeg husker riktig.3000 er vel en litt enklere spiller,med mindre muligheter når det gjelder opptak i tillegg.Lydmessig på avspilling er nok forskjellene ganske små uansett.
    Til reim kan du sikkert bruke diverse typer,men den må ha riktig lengde.Er den for stram,vil den trekke båndet for sakte,med båndsalat som resultat.Er den for slakk vil den ikke gå rundt i det hele tatt,også med båndsalat som resultat..
    stiftservice.com,eller teletor.no kan nok skaffe reim som passer,om du ikke finner en selv.
    Jeg har hørt at noen symaskinreimer skal passe,men jeg skal ikke si det for egen regning..
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så kom TB 3000 X i posten, som jeg betalte før jul, og det ble katta i sekken. Lokket knust i transporten grunnet manglende emballasje/dårlig pakking, og så virker den heller ikke... så her får man på pukkelen fordi man kjøper på FINN.
    Motoren bare brummer, som om det er utslitte/tørre lager, og ingenting rører seg. Ikke på spilling, og ikke på spoling.

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff da! Dessverre er det noen useriøse der ute! Nå kan det hende at du kan få motoren i gang igjen,om du greier å dreie den rundt manuellt noen ganger for så å smøre opp lagrene i hver ende på den etterpå.Det hender at det er nok.Prøv for all del ikke å tvinge den med strøm før du har gjort dette.Da kan du brenne den opp!!
    Send meg en PM neste gang du skal kjøpe på nett,så kan det være jeg kjenner selgerne,og eller kan hjelpe deg med en forhåndsvurdering!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er irriterende når folk sier alt er i orden og så er det ikke det. Helt greit om folk sier at det er noe som mangler, og du må åpne den og smøre fordi det ikke fungerer. Men sier man at alt er i orden og det er bare og slå på og bruke, så blir man jo fyrt når det ikke er sånn. For det er lureri.

Nåvel, får smøre i neste uke, i morgen har jeg ikke tid og skal bort i helga.

Kanskje jeg får "folk" av båndspilleren om jeg er heldig.

Ellers ser den jo hel og fin ut, og det ville jo lokket også gjøre, om det ikke hadde blitt knust. Mon tro om man kan få tak i lokk noen steder. Og om de passer fra andre Tandberg båndspillere.

Takk for tilbudet. Det var to Sølvsuper 10-72 på FINN som jeg lenge gikk og tenkte på, men ble ikke så jeg spurte på dem. Nå er de borte. Så, det må være det eneste, ellers har jeg jo alt nå. Om jeg bare får det til å fungere.

Bill

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TD 20a

Hei jeg vurderer å kjøpe en TD 20a på eBay. Er det noen her på forumet som har erfaring med denne spilleren og kan si hvordan den er?
    Videre har jeg et dumt (?) spørsmål, hvor får jeg kjøpt band til slike bandspillere?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Litt avhengig av om det dreier seg om en fire-spors,eller en to-spors spiller,så er det rimelig trygt å "påstå" at disse er noe av det ypperste som er laget for vanlig husbruk.Dette om det er det rent lydmessige som legges til grunn,for teknisk kunne de nok vært hakket bedre.Ikke for det,det er ikke sånn all verdens mye feil på dem sammenlignet med andre merker,men det er gjort noen litt underlige konstruksjonsvalg på dem som gjør at de etter noe tid helst bør tas service på.Motor går feks hele tiden så lenge maskinen er påslått,og til husbruk er dette ikke et stort problem,men det kan føre til en del defekte maskiner på andrehåndsmarkedet.Mange brukte disse semiproffesjonellt,og da sto de på hele tiden.
    Det vanligste som KAN feile dem er:motor,lydhoder,logikk(betjening).
    Litt vanskelig å finne deler etterhvert,men ikke håpløst,og det finnes reperatører i Norge som ordner dem.
    Bånd? =QXL,Finn,E-Bay ,og det finnes en og annen produsenten som lager helt nye også.Ligger på 2-400 pr stk for 10"-bånd om de er ubrukte.Pent brukte bør finnes for rundt 1-200 kr
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåvel, nå har jeg båndspilleren delvis fra hverandre. Det er et sted jeg ikke vet om jeg tør å ta den fra hverandre. Men før jeg fortsetter med det, så skal jeg ta det jeg ser så langt.

Gummireima til telleverket, den som sitter på undersiden er så strekt og morken at den må skiftes.

Gummireimene til spolingen fram og tilbake lå i småbiter inni her og der.

Motoren som det hørtes ut som brummet er helt fin. Den går helt lydløs og helt lett,... som nytt. Derimot er det et løpehjul av gummi som brummer og lager den lyden jeg trodde var motoren.
    Løpehjulet har for øvrig noen hakk, så kanskje det burde skiftes.

Og så til det jeg ikke tør demontere.
    Altså, det er en plate i chassiet der spole"hjulene" sitter, med en del mekanisme. Og på samme nivået sitter altså det ovenfor nevnte løpehjulet, og et stort hjul som er kobberfarget. Ovenfor denne platen/nivået er det en plate til, som dekker noe av opptakeren, der lydhoder og pressvalse, og mekanikk i forb. med dette, og alle bryterne sitter. Denne lille plata skulle jeg gjerne løftet av så jeg kom til for å gjøre rent og smøre opp.
    Er det noen som vet om jeg forstyrrer noen justeringer eller gjør noe som skaper problemer for meg ved monteringen igjen ?

Var og så etter deler på Webshopen til Flaglien, men han har juleferie enda.

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen! Du kan trygt fjerne denne platen.Eneste du må gjøre,er å ta av aktuelle knapper først.Gummideler kan du også skaffe fra Tor Modalen. teletor.no
    Han lager også nye ved behov.Um det er hakk i drivhjulet av gummi(mellomhjulet),så bør det nok byttes.Om du er fingerferdig kan det godt hende du greier ut med det,men selv om du får spilleren til å fungere på basisnivå,så er det mange ting som skal klaffe,for at den skal virke som den skal,men du får gi det et forsøk!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune - takk for svaret. Det er en fire-spors spiller jeg har kikket på. Jeg liker både utseende og spesifikasjonene på denne typen spiller.

Det er jo alltid en risiko ved å kjøpe brukt på eBay selvsagt, men en må stole på at selger ihvertfall snakker sant når han sier at en ting fungerer ok. Og så kan man jo se på de omdømmer han har fått på det andre han eventuelt har solgt. Alt jeg har kjøpt på eBay har jeg ihvertfall vært fornøyd med.
    Mvh Asle

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte ikke på den topp platen med tekst på som er like under bryterne, men den som er under der igjen, der drivhjul og lydhodemekanisme er satt fast.

Hvis jeg ikke kan skifte det gummihjulet, så må mye være "gæli".... oppi hodet mitt. :-)

Bill

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tandberg td 20a

Hei jeg kjøpte en Td 20 a på eBay, kjøpte den som oppussingsobjekt så den var ikke så dyr. Men den høyre "spindelen" sitter bom fast slik at spolen ikke går når jeg prøver den. Før jeg eventuelt åpner spilleren - er det noen her på forumet som kan ha peilig på hva det kan være?
    Jeg har tenkt å få den overhalt, men hadde vært moro å fått prøvd den også.
    Hilsen Fabian.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fabian56
    Hei jeg kjøpte en Td 20 a på eBay, kjøpte den som oppussingsobjekt så den var ikke så dyr. Men den høyre "spindelen" sitter bom fast slik at spolen ikke går når jeg prøver den. Før jeg eventuelt åpner spilleren - er det noen her på forumet som kan ha peilig på hva det kan være?
    Jeg har tenkt å få den overhalt, men hadde vært moro å fått prøvd den også.
    Hilsen Fabian.
    Uten at jeg skal si det sikkert,så kan dette muligens dreie seg om et fenomen jeg har opplevd før under transport av TD 20 A. Det kan være at clutchen har "forskjøvet" seg under transporten. Dette er en reim,som ligger rundt spolen,under frontdekslet.De fungerer som clutcher,og må være temmelig presist justerte for at alt skal virke som det skal.-Likevel har jeg to ganger opplevd at de har vært helt låst etter transport,så det spørs om det er "noe" som gjør at de kan akkurat det...
    Ta av frontdekslet,så ser du hele leamikken oppe til høyre/og venstre for venstre spole. De er helt greie å justere,men litt mer kinkige å få helt akkurate.. Du får gjøre et forsøk.
    Mvh Rune

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •