Tandberg TL1520

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg TL1520

Hei, jeg har fått tak i en Tandberg TR200 receiver og et par Tandberg TL1520 høyttalere.
    Høyttalerne er dårlige, med ødelagt bass i begge to.

Er de verdt å redde. Hvor kjøper jeg evt. nye basser til de?
    Hadde egentlig ikke tenkt å legge så mye i dette, men kassene og stoffet er bra, så de kan bli noen fine retrohøyttalere i kroken min :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Jeg har nettopp kjøpt et par TL 2520 som jeg enda ikke har fått hørt på, men de skal etter sigende være fine.

Nåvel, jeg hører noen sier at i disse gamle Tandberg høyttalerne brukte de SEAS høyttalerelementer. Og SEAS er jo fortsatt oppegående, de er jo Norske og holder til i Moss, og har telefon nummer: 69 23 30 00.
    Kanskje de har en ide om hva som skal til, kanskje de har basselementer som passer.... eller kan fikse dine gamle.

Ble bare litt høyttenkende nå....

Hilsen Bill.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ca 50/50 % sjanse med disse høyttalerene.Halvparten ble utstyrt med papiroppheng,og de andre fikk gummiert oppheng,og sistnevnte holder seg.
    De er ikke så veldig kresne på nye elementer,men pass på at spesifikasjonene er noenlunde like likevel.Ohm bør i det minste være likt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kommer man til høyttalerelementene på 20 serien til Tandberg ? Altså uten å skjære i stykker tøyet i fronten.

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det SKAL gå an å kippe ut frontplaten med tøyet på..Det hender den sitter godt,men det pleier å løse seg med med bruk av et flatt,lite skrujern eller et lite stemjern rundt kanten.Vær bare litt forsiktig slik at du ikke ødelegger for mye av kantfinerèret.Det kan nemlig skje!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal aluminiumslistene følge med, eller skal de stå igjen i kassen ?

Bill

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aluminiumslisten sitter igjen på kabinettet.
    Har i dag kjøpt et sett TL2520 av en hyggelig kar på Tårnåsen, så nå leverer jeg tilbakt de TL1520 med dårlige membraner.

Jeg har også oppgradert fra TR200 til TR1040. Et skikkelig smykke!
    Alt dette er gjort før jeg har hørt på noen av dem :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk opphenget på bassene på disse - de kom nemlig ut med kun en type element, ifølge norsk radiohistorisk forening, og det er av skumgummitypen som blir ødelagt pga. alder. Alle er ødelagt selv om det kansje ikke ser sånn ut - ta på det og det smuldrer opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge han jeg kjøpte mine TL2520 av så kom de også med gummi oppheng. Men, mine høyttalere... jeg vet sannelig ikke, hva er forskjellen på lyden på dem fra de er nye og i orden, til at opphengene er ødelagte eller begynner å bli dårlige.
    Mine har masse mer bass enn de gamle billige Panasonic høyttalerne fra rundt 1976 eller så. Og litt mer ullen lyd kanskje. Problemet mitt er at jeg ikke har hørt lyden på en helt splitter ny Tandberg høyttaler. Ja, kanskje man har hørt den men ikke visst hva det var, eller det er så lenge siden at man ikke husker det. Panasonic høyttalerne var på 12 liter, og TL 1520 er jo på 15 liter, og 2520 på 25 liter.

Bill

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kommet på noe. Det finnes i handelen flytende gummi. På noe som ligner en vanlig malingsboks. Så finnes det herder til den, og man heller noe av gummien over i noe annet, og tilsetter herder alt etter mengden. Så kan man bruke den massen til å støpe eller gjøre hva man vil med det.

Så tenkte jeg, om man har dette stoffet, og skumgummi opphenget er dårlig, men er der. Kunne man da ta en liten pensel, dyppe i gummiblandingen og pensle over skumgummi opphenget, og la det herde/tørke og så vips så har man gode høyttalere igjen.

Eller er det ikke så enkelt allikevel ?

Jeg merker at den ene høyttaleren min klirrer mye på bass når jeg setter volumet noe opp.... så den er nok ikke god. Merket det i går.

Er det sånn at jo mykere oppheng man har på en basshøyttaler, jo mere bass får man, i og med at membranet er lettere å sette i bevegelse. Og at et stivere oppheng vil gi svakere bass, ut i fra at et gitt spenning/strømsignal vil ha tyngre for å bevege membranet siden det er stivere ?

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRHF opplysningene er feil,i likhet med mye annet de har skrevet på siden sin,men bevares,de har fått mye riktig også,og det er uansett en av de få kildene vi har.Skulle bare ønske viljen til å rette opp feilene var litt større.
    De kom med begge typer bassoppheng,og skumutgaven var regnet for å være den beste for lyden i sin tid.Dessverre hjelper det dårlig når det forsvinner etter noen år.
    Du kan prøve med flytende gummi,men erfaringsmessig så pleier skummet å forsvinne ved den minste berøring,men det er verd et forsøk dette også.Du gjør jo uansett ikke mer skade enn det som allerede er gjort.
    Ellers et det en enkel sak å recone slike elementer.På E-bay kan du vanligvis finne løse coner/oppheng beregnet for påliming.Dette er noe man,med litt nøyaktighet og fingerferdighet kan greie selv.Pass bare på å IKKE løse selve membranen fra magnetfeltet.Da får du den aldri tilbake i posisjon!!
    Pass på å finne helt riktig størrelse før du kjøper,men det skulle vel nesten være unødvendig å si.
    Lykke til,uansett hva du måtte finne på å prøve!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde kon og membran var det samme, bare to forskjellige ord....

Og mens vi prater om oppheng, det finnes jo to oppheng, det ytre og det indre... må begge skiftes ?

Bill

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Membran er likssom en del av det vi kaller elementet,og det er trakten av(vanligvis)papp i en eller annen utgave som er membranen,og den kan du ikke bytte på egen hånd om det skulle vise seg nødvendig...Opphenget er det samme som conen ja. De eldre opphengene,og særlig de i skum/papp(de også!) var somme tider delt opp i en ytre og en indre del,men det er ikke noe å henge seg opp i egentlig ;-)).Det var for å øke fleksibiliteten noe,men de nye du ev.måtte finne er nok av en slik forfatning at dette ikke vil ha noen betydning verd å nevne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve her ?
    Untitled Document

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker jeg bestiller meg et par oppheng fra SpeakerWorks.com - Speakers, Speaker Building Parts, Speaker Repair Kits, Woofers, Drivers, & More.

Men, jeg er litt usikker på hva jeg skal benytte, jeg mener selv det er skum oppheng jeg har. Det ser ut som en slags skumgummi, men tett. Altså, vanlig skumgummi er jo åpen, sånn at man kan blåse gjennom den. Åpne celler. Men denne ser ut som den har lukkede celler, så den er glatt utenpå, men skumaktig inni.

SpeakerWorks.com - Speakers, Speaker Building Parts, Speaker Repair Kits, Woofers, Drivers, & More

Her kan dere se, de har flere typer, en med rødt oppheng, men først den vanlige, og så har de en gummitype lenger ned. Kan jeg velge selv her, eller må jeg bruke det som satt originalt ?

Tok opp den ene høyttaleren i dag, og basselementet er dårlig, er stort åpent sår i opphenget. På baksiden av magneten står det Tandberg HT 164.

En på webshoppen til Flaglien mener jeg hadde brukt SWK8A, med godt resultat.

Hilsen Bill

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har handlet oppheng her:

Audiophile Tube Amps and Tube Gear from DECWARE

Er det skumgummi fra før så bruk det når du renoverer. Skumoppheng gir mindre mekanisk motstand enn gummi, og det er hørbart i et godt anlegg. Musikken kommer mere inn i stua og ut av høyttalerene når opphenget gir lite motsand.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, nå er gummiopphengene på plass, og det med sentrering trengte jeg ikke tenke på. Det skjedde helt av seg selv. Har til og med fått tak i 2 ekstra basselementer for TL2520, så jeg skal kjøpe et sett til dem også. Kan være godt med noe i reserve.
    Gikk lett å få vekk det gamle opphenget fra konen (altså høyttalerkonen) og deretter brukte jeg en sånn tynn beleggkniv og skar vekk det som satt på stålkanten. Deretter brukte jeg rødsprit og gjorde det rent med, tok elementene i garasjen etter å ha dekket til konen (altså høyttalerkonen) med en bit plast, og spraylakkerte kanten rundt med svart Hammerite lakk. Lot det tørke og tok dem tilbake på spisebordet med en avis under og limte opphenget først til konen (altså høyttalerkonen) og ventet til det var helt tørt, og siden metallkanten var nylakkert og veldig glatt, så var konen (altså høyttalerkonen) i sentrum automatisk. Og da brettet jeg bare opp en liten flik av opphenget og smurte lim på, klemte bare ut av flaska en liten tynnstripe, og klemte ned kanten etterpå. Og det hele ble perfekt. Heretter ser jeg ingen grunn til å skaffe seg nye elementer bare fordi opphengene er ødelagte.

Får bare legge til at lyden ble en fryd for øret. Ingen flappring ved tung og høy bass lenger.

Bill

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •