Dual 1229 problem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dual 1229 problem

Har akkurat kjøpt meg en Dual 1229, og jeg er meget fornøyd, bortsett fra en liten ting..
    Dette er jo en automatisk spiller, der tonearmen skal returnere til utgangsposisjon etter at platen er spilt.
    Dette skjer ikke.. Når platen har blitt spilt gjennom, løfter stiften seg fra platen, og det ser ut som om den skal gå tilbake, men den går bare noen cm tilbake før den legges nedpå platen igjen. Dette er ganske irriterende!
    Er det noen som har peiling på hva som kan være galt, og om dette kan fikses enkelt og greit?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Steuerpimpel"-råte er jo det vanligste problemet med denne spilleren - kan det være det?

Steuerpimpel er en liten plastdings - omtrent som en slik plastperle unger pusler med i barnehagen -på en av "armene" i automatikken, den er av plast og går i oppløsning over tid, dermed funker ikke automatikken som den skal. Det er lett å rette på. Er dette kjent for deg?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig sitter den,(det dreier seg om en liten plast/siliconhette) under armfestet på høyre side,om du ser spilleren demontert og forfra.Hetten er tredd inn på en tapp som stikker ned fra armfestet og fungerer som en clutch i forhold til automatikken.Når platen er ferdig,kommer hetten i kontakt med en ganske stor plate under tappen,som drar armen tilbake ved friksjonen mellom hetten og platen.Om hetten er borte vil ikke dette skje.Skjekk også om det er slitt hull i den,om den skulle være der.
    Ellers kan du justere start og sluttpunkt for innkopling av automatikken med en liten skrue som sitter under venderen for hastighet.Vri den over på feks 45 rpm,og den kommer til syne.Litt lengre opp,og synlig under armen er det er skrue som justerer høyde på nål over plate.Den kan også forsøkes.
    Lykke til.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det letteste er bare å snu den på ryggen, eller må jeg fjerne tallerkenen også? Og hvis det er denne steuerpimpelen som er gåen, så kan jeg bruke noe annet som erstatning? Tenker på en bit kabelisolasjon e.l?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det ordnings!
    Nå fungerer spilleren feilfritt, og det takket være god hjelp herfra og en bit isolasjon fra en coaxkabel
    Tenke seg til at det var så enkelt å fikse

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coaxisolasjon? Bra tips,og den ligner veldig på konsistensen på den originale hetten også.Kanskje smelte den litt med en lighter i enden....
    Den er ganske lur,denne automatikken fra Dual,for den sørger for at automatikken er helt frikoplet under avspilling,slik at det ikke skal påvirke lydkvaliteten.
    Godt jobba!
    Hvordan synes du den lyder da,og hvilken PU,nål står på den?
    Mvh Rune

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coaxisalosjonen fungerte meget bra. Tydelig at den gir riktig mengde friksjon når platen møter plasten
    Akkurat nå står det original pu på den.
    Vet ikke hva slags nål som står på den. sikkert ikke noe fancy.

Jeg synes lyden er helt ok. Litt flat og tam foreløpig, men det er kanskje noe å hente på å velge riktig pickup? Noen gode forslag?

Jeg har allerede gjort flere "forbedringer" på denne spilleren, bl.a:
    -Dempet kabinettet med x antall kilo blygummi
    -Nye stabile gummiføtter
    -Ny strømkabel
    -Ny signalkabel
    +++

Etter dette virket lydbildet mye roligere, og hele spilleren fremstår som mer kompakt og solid. Har også jordet spilleren med eget jordspyd, noe som er et must

Jeg har bestilt riaa-trinn til meridian, og mens jeg venter, kjøpte jeg en cambridge 640 som midlertidig løsning. Fungerer greit, men jeg vil gjerne slippe ekstra kabler + at meridain antakeligvis spiller ringer rundt cambridge.
    Kun teori, selvfølgelig, og kun tiden vil vise om det stemmer
    På vei til å bli en skikkelig analog-fan, kjenner jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint det ordnet seg. Kabelisolasjon? Jeg tror jeg brukte innmaten av en kulepenn.

Lykke til med spilleren. Mange sverger som du sikkert vet til Shure M91 pickup med original ED-nål til (er å finne på amerikansk Ebay for tiden), men hvis du finner noe annet smart vil vi gjerne høre om det.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gamle shurene er gode på denne spilleren,ikke tvil om det! Det går sikkert på preferanse,men personlig synes jeg kanskje vintage Shure gir litt lite snert likevel..De fungerer best på eldre innspillinger.Hos meg faller vintage Shure gjennom om vi snakker om plater fra 80-tallet og oppover.
    Jeg har derfor ordnet meg med flere headshell med flere typer PUer på til bruk på Dualene mine.
    Når det gjelder hvilken PU som kan passe ellers,så har jeg gode erfaringer med nyere Shure fra 80-90 tallet.Også de av litt bedre kvalitet fra Ortofon.Finner du noe bra fra Sonus er også lyden sikret .Denne spilleren fortjener en god,og antagelig litt dyrere PU,for den har ganske så stort potensiale.Pass i alle fall på at de er beregnete for lettvektsarm;det er vel nesten det viktigste forøvrig.
    Trøkket du kan prestere fra denne spilleren,med riktig PU, er noe av det beste jeg har hørt på noen spiller!Utrulig bra!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det pleier å følge med en god pickup på Dual 1229. Kan du se typebetegnelsen ?

Hvis det er DM101MG eller DM103ME så har du vært heldig - det er topp-PU'er og stifter kan skaffes idag.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står DMS 210 på den..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kjell!
    Om ikke du gjør det selv ,så kan jeg jo henvise til din utmerkede Shure-guide,under "Guider".Her:
    http://avforum.no/forum/guider-audio...ure-guide.html
    Ev ta et overblikk på "Rudi`s Pick-Up liste",som er å finne på Norsk Hififorum her:
    • Se emne - Rudis pickup kategorisering / handleregister.
    Den er ganske stor etterhvert,og der finnes det noe for en hver smak.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Ja, dette mener jeg er en av de absolutt enklere pickupene til Dual, så her er det nok en god del å hente på oppgradering. Hadde en slik selv på en Dual 1225. Byttet til Shure M75 og fikk bedre lyd over hele spekteret, mye mer bass og gyllen mellomtone. Om du velger en vintage eller moderne er en smakssak. Leser du Kjell B.s Shure-Guide vet du i hvert fall absolutt alt som er å vite om det temaet 8)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett i det Mikel. Bytt den!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er de største forskjellen på versjon 2 og 3 av shure v15?
    Fant en MK3 for noen hundrelapper på ebay..

Shure original V15 type III 3 stylus in box looks new - eBay (item 160386590024 end time Dec-16-09 18:43:36 PST)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke si det sikkert sånn på stående fort,men jeg tror det har med sliping,og hva selve nåla er laget av å gjøre...
    Linken er vel til et salg av kun en nål/stift.Du må i så fall ha en PU til den også.
    Mrk,at Shure har avsluttet produksjonen av berylliumnåler til sin tidligere beste MM PU-modell.V15 vX MR II grunnet mangel på råstoff.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000

DMS 210 er en spesialtype til Dual som skal være produsert av japanske Audio-Technica. Den pleide å stå i noen billigere modeller. Er forsåvidt akseptabel, men for å utnytte potensialet i 1229 må du bytte til en klassisk Shure som V15 II eller V15 III. Jeg synes V15 II er bedre, og en god klon av den heter M91 ED (eller M91 GD), som nok er enklere å få fatt i. Etter å ha funnet en god pickup er neste problem å få en god ny stift til den - det er beskrevet grundig i Shure-guiden - flere muligheter.

Skulle du komme over en Shure-Dual DM101MG eller DM103ME, så er nok den det beste alternativet - det er en Dual-variant av Shure M91 ED. Fordelen er at den klemmes på plass i Dual festeplaten, som igjen passer inn i resten av PU-huset (fremre plate på armen). Man sparer masse (skruene) og får bedre sporingsevne. Og integrasjonen med huset gir faktisk bedre lyd.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jakten på shure offisielt i gang, og fruen vet hva som burde ligge under juletreet

Har lagt ut noen bilder av spilleren og oppsettet forøvrig på minhifi hvis noen ble nysgjerrige

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •